Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
Ja, basstation för 5G syftade jag på, som jag skrivit så får man bara de riktiga höga hastigheterna med 26 GHz, och det frekvensbandet har väldigt begränsad räckvidd.

Använder man 3,5 GHz-bandet (där räckvidden ungefär motsvarar dagens 4G) så blir det inte märkbart högre hastighet med 5G än med 4G.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Diskussionen i denna tråd är ofta fiber vs 4G/5G, men det finn ju andra lösningar för trådlös teknik.
Teracom har ju en bra lösning där det är svåråtkomligt eller omöjligt att leverera fiber till varje hushåll.
 
N Nerre skrev:
Om basen bara har en räckvidd på 300 meter så, då krävs det en bas på varje hus i princip.
Det kan jag inte hålla om kan inte alla hus inom en radie på 300 meter dela på en ”bas”?
 
R
F Finndjävel skrev:
Självklart är det så. Hittills är du den första fiberfanatikern som sagt det medan andra varit inne på att fiber är det enda som gäller dock.
Här tror jag att du missuppfattat vad folk skriver. Jag har inte sett någon i denna tråd påstå att fiber skulle vara "det enda som gäller". Vad jag, och många andra, försöker förklara är att det inte finns några trådlösa tekniker som kan ersätta fiber när det gäller hastighet och stabilitet.

Personligen välkomnar jag mobila tekniker som komplement till fiber. Det är ju inte så att fiber är lämpligare i alla lägen och i många fall räcker en 4G-uppkoppling. Till min bostad skulle jag dock aldrig välja det som primär förbindelse.
 
  • Gilla
Nicke-85 och 2 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Teracom har ju en bra lösning där det är svåråtkomligt eller omöjligt att leverera fiber till varje hushåll.
Är precis det syftet, där inget annat fungerar så en lösningen som kanske fungerar beroende av geografiska förutsättningar. Men är ingen massmarknadsprodukt.
Telia testar nu FWA som ska kunna erbjudas till landsbygd där fiber idag tenderar att bli för dyr lösning, går att bygga med olika teknik t.ex. 5G men har begränsningar, men kommer att ge bredbandsuppkoppling enligt definition av PTS.
 
M
K karlmb skrev:
Något? tja vi går från trådlös satellit-tv till trådad internettv via fiber...
Mig veterligen så tar vi fortfarande emot signalerna från satellit och sedan går det lokalt via kabel-tv. I alla större bostadsområden hade man fram tills för några år sedan stora satellitantenner på taken för att ta emot signalerna som sedan fördelades via kabel till lägenhetshusen.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Mig veterligen så tar vi fortfarande emot signalerna från satellit och sedan går det lokalt via kabel-tv. I alla större bostadsområden hade man fram tills för några år sedan stora satellitantenner på taken för att ta emot signalerna som sedan fördelades via kabel till lägenhetshusen.
Så är det och har varit, men förändras när det finns bredband med hög kapacitet till fastighet/lägenheter. Allt försvinner inte över natten bara för att fiber rullas ut. Men behovet av det försvinner successivt annars skulle nya tjänster via satellit ha utvecklats.
Fanns bredbandstjänster via satellit med uppströms via "kabel" och nedströms via satellit, blev inte framgång.
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Det kan jag inte hålla om kan inte alla hus inom en radie på 300 meter dela på en ”bas”?
Hur många hus inom 300 m radie tror det finns på landsbygden?
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Mig veterligen så tar vi fortfarande emot signalerna från satellit och sedan går det lokalt via kabel-tv. I alla större bostadsområden hade man fram tills för några år sedan stora satellitantenner på taken för att ta emot signalerna som sedan fördelades via kabel till lägenhetshusen.
Det var då det, idag går man mer och mer över till IP-distribution.

Det är viktigt att vara medveten om skillnaden mellan det som kallas kretskopplat, och den paket-teknik som används idag.

Förr kunde man bara distribuera TV via kretskopplade länkar, d.v.s. varje överföring hade en egen dedikerad kanal. Det krävs i princip en kabel från ena änden till den andra (eventuellt med nån slags växel mellan). Det gjorde att det oerhört svårt att överföra sånt längre sträckor via kabel, det fanns helt enkelt inte så långa kablar dragna. Där var det då enklare att sköta länkningen via satellit. Där hade man en dedikerad kanal för varje överföring. (Man var alltså tvungen att "boka" en kanal för den överföring man skulle göra. Om alla kanaler råkade vara upptagna var det tack och hej. För större idrottsevenemang och liknande tror jag man bokade upp detta flera månader i förväg.)

Men idag när allt är digitalt så kan ett TV-program delas upp i paket, skickade via internet och sen sättas ihop i andra änden. Då behöver man ingen dedikerad kanal och det är enklare att överföra det långa sträckor.

Samma sak gäller telefoni, även där är man på väg från kretskopplat till paketdistribuerat. Helt enkelt eftersom det är billigare och nyttjar resurserna bättre.
 
  • Gilla
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Diskussionen i denna tråd är ofta fiber vs 4G/5G, men det finn ju andra lösningar för trådlös teknik.
Teracom har ju en bra lösning där det är svåråtkomligt eller omöjligt att leverera fiber till varje hushåll.
Teracom lösning bygger på Bluecom's grejor där man etablerar området med radiolänk och är relativ dyrt (>250 tkr)

Hushållen kopplas trådlöst till områdets basstation med små riktantenner och funkar i princip som en kraftigare variant av WiFi. Forfarande väldig dyrt men betydligt billigare än att markförlägga fiber vid långa sträckor (>20-30km) eller dåliga markförhållande med mycket sten och berg. Förläggning kostar under normala markförhållande ca 150-300 kr metern och vid svåra markförhållande med tex mycket sten och berg från 500 kr/metern beroende på hur mycket sprängning och/eller stämpling som krävs. Som alternativ finns det även möjlighet lufthänga fiber om området har kvar stolplinjer för telefonanslutning.

Om Byalaget har lite egen praktisk erfarenhet finns det betydlig billigare lösningar baserat på parabolantenner med 60Ghz länkar eller "long range wifi" 2.4 Ghz och ger 1-2 Gb/s. Beroende på masthöjd når man upp till 25 km men kräver fri siktlinje (line-in-sight). Kostnad ca 5-15 tkr per par beroende på effekt och funktionalitet.
 
Redigerat:
Lite kort om leverantörernas säljsnack och medias okunskap om 5G som ska koppla upp ALLA i hela Sverige med Hyper-Duper-Super-Snabbt internet. Det kommer tyvärr aldrig hända inom översiktlig tid än om någonsin!

Orsaken att snabb 5G kräver en stor förtätning av antalet master samt att varje basstation behöver fiberanslutning. För snabb uppkoppling krävs även närhet till basstationen. Det kommer krävas enorma investeringar och det kommer endast ske där det är lönsamt dvs i tätorter. Såldes kommer 5G inte ge någon som helt fördel på landsbygden jämfört mot dagens 4G (LTE CAT6) som ger 300/50Mbit/s.
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Hur många hus inom 300 m radie tror det finns på landsbygden?
Du menar alltså att jag tänker rätt?

Där jag bor finns det betydligt mer än ett hus inom en radie på 300 meter.

Men ok då! Ja det finns folk som har mer än 600 meter till närmsta granne men det hör väll till ovanligheter även i glesbygden?
 
kisumisu
Vilken diskussion om framtiden.

Den vet egentligen ingen om.
Lika lite som vi vet om vi kommer köra trådat.

Det diskuteras tv hit och dit att vanliga sändningar sattelit etc slutar. Förklara då hur rörliga saker får tv t ex båtar, husvagnar, husbilar etc?!

Sedan kan vi ta en annan aspekt med om nu tv sändningar via marknätet släcks ner kommer det ju utrymme så in i basken att köra data på! Dvs 5G, 6G eller vad det nu heter kan ju köra på flera frekvenser och då lär inte många användare störa ut varandra. Då finns det ju bandbredd på etern eller menar ni seriöst att den bandbredden kommer militär, sjukhus, poliser osv använda sig av i framtiden?
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
En stor fördel med mobilt internet är ju att man kan ta med det överallt. Här på vårt lantställe i en stad som inte tillhör de 15 största städerna i Sverige funkar det obegränsade mobila brddbandet till precis allt utom möjligtvis onlinespel eller annat där latens är av vikt. Snabbt är det också som ni ser på bilden. Helt utan antenner.

Det brukar vara svårt att framtidssäkra sig med teknik, ens med fiber (även om jag förstår att den klarar hastigheter långt över dagens hastigheter).
 
  • Skärmavbild från Bredbandskollen visar hastighetstest med 145,56 Mbit/s nedladdning och 11,01 Mbit/s uppladdning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Tänk efter nu.... Om vi går tillbaka 20 år i tiden, hur mycket bandbredd behövde vi då?

Om vi nu går framåt i tiden 5-10 år med dagens utveckling, hur mycket bandbredd behöver vi då?

Om vi då säger att den trådlösa etern är begränsad, hur lång tid tror du att den håller med dagens utveckling?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.