Skaffa egen pistol istället. Skjuter du med handeldsvapen emot bilen som gör driveby så exploderar den. Det har jag sett både i amerikansk teve och i GTA.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Skottsäker kan man vara på olika sätt!
1. Genom att se vilka platser en skytt kan finnas så kan man se vad som behöver vara skottsäkert
2 genom att veta var man uppehåller sig i bostaden så kan man skydda platser där man uppehåller sig och där man söker skydd

När man gjort en ordentlig kartläggning av 1 o 2
Så kommer frågor vill man skydda sig mot avsiktlig eldgivning eller mer slumpmässig och endast mot dödliga skott?

Till sist om skyddet inte behöver vara permanent kan det flytta med dig!

De typer av skydd som du gått igenom av typen permanenta i vägg !
Mitt bidrag till denna tråd blir

Gabion med gruskross och aramidväv placerade som skulpturer mot husets yttervägg på positioner där de skyddar platser du uppehåller dig länge

Sedan skulle jag sätta gabion som finns där du kan söka skydd när skottlossning har brutit ut

Till sist skulle jag skaffa sköld som swat team använder så att du kan ta dig från platsen

Bygga en gabion med nät och aramidväv är inte komplicerat och är variant på sandsäckar men som kan användas som bärande element i byggnaden

Fönster måste skyddas både mot insyn och skott då skottlossningen inte är slumpmässig så ökar väggytan du behöver skydda!

Gabionen har den största fördelen med aramidväv att du kan uppgradera dom om skyddsbehovet ändras

Du kan också skydda tillfälligt

Det finns exempel från Australien på husväggskonstruktion som klarar Storm brand och med tillägg av aramidväv nu också skottsäker
Utförd i gabion!

Med prydnadssten i ytlagret blir det snyggt också
Och skottsäkerhet kan förbättras med val av stensort och fraktioner
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
C
Som sagt bedömer jag det som sannolikast att en skytt åker på vägen. (För att ta sig fram så snabbt att offren inte hinner ta skydd eller skjuta tillbaka och för att hinna passera så många hus som möjligt innan en insatsstyrka kommer och avbryter gärningen.) Så sidan mot vägen är viktigast att skydda (och i andra hand gaveln mot vägen för att skytten kanske skjuter snett framåt, särskilt om det är en ensam gärningsman som även kör bilen och därför har blicken framåt.)

När det är dags att ta sig från platsen ger jag mig ut i snåren på motsatt sida av huset. Borde gå bra utan sköld.

Gabioner är ett intressant alternativ som inte har föreslagits tidigare. Behövs aramidväv som skydd om gabionen blir beskjuten? Man får göra någon slags grundläggning så att gabionerna står stadigt och förmodligen fästa dem i fasadpanelen så att inte muren välter. Där det är altan får man naturligtvis ta bort trallbrädorna närmast väggen och börja gabionmuren från marken. Som förklaring till muren får man ange att det är bra för klätterväxter, som man får skaffa. En nackdel är att en skytt som ser gabioner riktar in sig specifikt mot fönstren. En annan nackdel är att det tar upp minst en halvmeter av altanen.
 
Gabionerna görs heltäckande och med olika stenfraktioner val av tjocklek så kan du strunta i aramiden om du vill..
Skytt eller angripare kommer om anfallet är riktat skjuta mot fönster!

Fördel med gabion är också att du enkelt kan ha pansarplåt aramidskiva dold i spalt bakom gabion med smart snörhiss metall persienn som gör att fönstren bara behöver tåla enstaka skott

Om angriparen belägrar dig kan du ju hinna ta skydd i källare eller åka från huset...

Gabioner skyddar också mot brandbomber granatattack

Se bara till att du sätter brandskyddande åtgärder i spalten i takfoten
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Även fast jag tycker det här är lika absurt som påvens hatt håller jag tummarna för att du lägger ut lite bilder om/när du skyddar hemmet :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag ser mest fram emot videon när skyddet testas :love:
 
Ja video med alla tester av hur väl det skyddar blir en viral hit!
 
Hur bra skyddar en tegelvägg mot skott? I ett tegelhus alltså.
 
MultiMan

Med flera, bara söka.
 
MultiMan

Kontentan är att man nog måste upp riktigt grov magnumammunition för gevär (7mm Remington magnum kanske?) för att ha någon chans att komma igenom en tegelvägg, men tveksamt om det räcker ändå. .50 kaliber från rätt vapen lär däremot göra det tror jag. Ska söka vidare.
 
Redigerat:
Bara att sova i garaget i cybertrucken
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
MultiMan
Redigerat:
T
Nu har civilingenjören lättare sätt att skydda sitt hem på, köp glas, går och få både måttbeställt och så hård som han tro sig behöva, både skottsäkert och inbrottssäkert , skickar med en länk från Sverige som levererar hyfsade glas, behöver han ännu starkare så kan dom säkert fixa även det.går och klä både ut och invändigt i huset.

https://www.hammerglass.se/filmer/?video=J2sNm2KhUqg
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Bara att sova i garaget i cybertrucken
Funkar om buset skjuter och inte börjar kasta stålkulor på rutorna. ;)
 
  • Haha
ricebridge
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Gräsklipparroboten är väl tyvärr lite för slumpmässig. Det skulle vara om man använder karossen/chassie och gör den radiostyrd och sätter kamera på den.

Ett knippe race-drönare med lite C4 och fjärrutlösare kanske kunde kunna funka?
Helt underbart med robotgräsklippare med C4 - fick mig att tänka på Goliat från andra världskriget, undra om de finns till salu? Kanske vore något för husqvarna att satsa på?
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Goliath_(bandvagn)

Säg inget till IS, då kanske de börjar självmordsbomba utan självmord
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.