Vill du placera växelriktaren nära solcellerna och skicka växelström 230 V genom denna kabel eller vill du skicka cellernas likström genom kabeln? Hur tänkte i så fall koppla cellerna, i hur många slingor? För det bestämmer ju vilken spänning kablarna ska vara gjorda för.
 
Det skall vara starkström som jag skrev. Dvs riktaren står vid solcellerna.
Jag har elektriker med kontakt med EON men markjobbet har jag ingen erfarenhet av.
 
Du skriver att kabeln skall var 4x10, varför? Om det skall vara trefas så borde du ha 5 ledare.

Hur stor ström pratar vi om?
 
Oavsett om växelriktarna sitter vid panelerna eller i huset så är det starkström.
 
DC-ström är väl också starkström med flera hundra Volt.
Googla Jordkabel N1XV-R 5G10 . Jag hittade ett pris på 102 kr/m.
 
Just själva ström delen har jag koll på men grävandet har jag inte. Man kan använda 4 x 10 till 3 x 25A.
 
Nolla , Jord , L1 , L2 , L3 = 5 ledare
 
nisse123 nisse123 skrev:
Nolla , Jord , L1 , L2 , L3 = 5 ledare
Med mark monterad kabel kan man använda jordspett. Skydds jord är till för att skapa ett skydd runt ansluten utrustning och därmed orsaka jordslutning i det fall ytterhöljen skadas.
 
Någon om själva grävandet?
 

Bästa svaret

Jag antar att anläggningen kommer att ha 15 kW eller så. SOm alltid när man vill överföra stora effekter över lång distans är det fördelaktigt att ha höga spänningar, och allra helst likström. Du har båda dela gratis.
Överväg att använda likspänningen från panelerna för överföringen och placera invertern hemma nära elcentralen. Merd trefas växelström skulle du behöva 5 x 10 mm2 Cu. Med likspänning och tre slingor bara 6 x 6 mm2. Eller, om du hittar, 6 st enledarkablar med 10 mm2 aluminium. Borde bli billigare, med mindre förluster.
 
Redigerat:
  • Gilla
Benke123 och 1 till
  • Laddar…
Ett jordspett är inget alternativ till jordledare, särjordning har inte förekommet sedan någon gång på 1950talet.
Kabeln bör ligga så djupt att man inte riskerar att skada den med tex en spade eller ett spett, ca 40-60 cm brukar duga. Naturligtvis ska det inte ligga "vassa" stenar i diket och att lägga kabelrör/slang är att föredra, dels som skydd för kabeln och dels så att man enkelt kan byta kabel i framtiden när behovet uppstår.
 
  • Gilla
stefan.munter och 1 till
  • Laddar…
tommib
Abbe W Abbe W skrev:
Med mark monterad kabel kan man använda jordspett. Skydds jord är till för att skapa ett skydd runt ansluten utrustning och därmed orsaka jordslutning i det fall ytterhöljen skadas.
Vad har jordspett med val av kabel att göra?

Hade du tänkt att inte skicka med skyddsjord i kabeln till din anläggning?

Du bör nog försöka förklara hur du tänker bättre kring detta.

Dimensionering av kabeln är helt vanlig kabeldimensionering, dvs tänkt last och längd på kabel.
 
Jag kommer inte göra valet i slutänden iaf utan det gör den behörige EON elektikern och han sa 4 x 10.
Men det bättre tipset är ju naturligtvis från Elmont och Thomas_Blekinge.

Kanske någon med ett ungefär pris på gräva kablerör 70 - 100m?
 
60 st paneler à 320 Wp är 19,2 kWp installerad effekt.

Varför inte koppla panelerna:
sträng 1: 2x20 (parallellkopplas ute på fältet)
sträng 2: 1x20


Du får då totalt 4 st 6 mm2 solarkablar att dra 70 m från panelfältet till växelriktaren.
Max.ström blir ca:
sträng 1: 21 A. (blir 2 st solarkablar 6mm2 att dra till växelriktare)
sträng 2: 10,5 A.(blir 2 st solarkablar 6 mm2 att dra till växelriktare)

Placera växelriktaren inomhus(stöldsäkrare än ute på ett fält). Dra likström 70 m från panelfält till växelriktaren placerad inomhus. En växelriktaren har 2 oberoende MPPTingångar. Koppla Sträng 1 och Sträng 2 till varsin sådan ingång.

Du får räkna på spänningsfallet i solarkablarna. 70 m är ganska långt, egentligen är det 2x70 = 140 m som strömmen ska gå.

Resistansen för en solarkabel 6 mm2 är: 0,0029 Ohm/m
vid 10,5 A, 140 m, ger det: U = I x R = 10,5 x 2x70 x 0,0029 = 4,26 Volt.
Vilket ska jämföras med strängspänningen då strömmen är 10,5, vilket är ca 650 Volt.
Vid 21 A blir spänningsfallet 8,5 Volt, vilket är ca 1,3 % spänningsfall men är OK, eftersom strömmen 21 A uppnås väldigt sällan, och då endast under kort tid timmar.
4 st solarkablar 6 mm2 à 70 m kostar totalt ca 4500 kr.

Om växelriktaren placerad vid panelfältet.
En 5x10 mm2 AC jordkabel kostar troligen ca 125 kr/m(vad en elfirma tar), blir 70 x 125 = 8750 kr. Fasströmmen i varje fas blir då ca 27,7 A vid överförd effekt 19,2 kW vid 400 V 3-fas.
Spänningsförlust 3-fas 27,7 A: roten3 x L x I x cosFi/(A x kappa) = (1,73 x 70 x 27,7 x 1,0)/(10 x 56) = 6,0 Volt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Benke123 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.