Steeldragon
Ritning av en planlösning visar ett sovrum och ett intilliggande badrum med en "korridor"-liknande passage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den här delen får mig att tänka på ett hotellrum. En liten "korridor" från rumsdörren in till sovrummet och badrum precis innanför. Bra eller dåligt? Jag vet inte. Jag hade nog försökt göra om den delen i alla fall.
Dels för att slippa "korridoren" och dels för att slippa ha ingång till badrummet via sovrummet. Skulle nog kännas bättre med ingång till badrummet från vardagsrummet istället.

Om inte annat känns det som att badrumsdörren sitter åt fel håll. Kommer nog bli jobbigt att behöva springa "runt" dörren varje gång ni kommer från vardagsrum och kök. (Eller spenderar ni den största delen av er vakna tid i sovrummet? ;)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Steeldragon Steeldragon skrev:
[bild]

Den här delen får mig att tänka på ett hotellrum. En liten "korridor" från rumsdörren in till sovrummet och badrum precis innanför. Bra eller dåligt? Jag vet inte. Jag hade nog försökt göra om den delen i alla fall.
Dels för att slippa "korridoren" och dels för att slippa ha ingång till badrummet via sovrummet. Skulle nog kännas bättre med ingång till badrummet från vardagsrummet istället.

Om inte annat känns det som att badrumsdörren sitter åt fel håll. Kommer nog bli jobbigt att behöva springa "runt" dörren varje gång ni kommer från vardagsrum och kök. (Eller spenderar ni den största delen av er vakna tid i sovrummet? ;)
Idén var nog just att imitera ett hotellrum med en lite mer privat del. Ser problematiken med dörren åt "fel håll". Vill helst inte ha ingången från vardagsrummet, gäster får använda toaletten i den högra delen.
 
BirgitS
Tyvärr tycker jag att hotellrumsimiteringen går lite långt i badrummet för det verkar lika hopträngt som det är i många hotell. Toaletten inkräktar lite på dörröppningen, ont om avställningsytor, det är precis på håret att duschdörren går att öppna utan att slå i badkaret (vad händer om någon vägg kommer 1 cm fel åt fel håll?) och inget bra ställe för en handdukstork (dvs. så man lätt kan ta en handduk medan man fortfarande står kvar i duschen). Medan däremot sovrummet har jättemycket oanvänd golvyta. 1 kvm mindre yta i sovrummet eller vardagsrummet skulle inte märkas med 1 kvm mer i badrummet skulle ju göra jätteskillnad.
 
Lite fler justeringar för att få till ett större "arbetsrum" och fördela ytorna lite annorlunda. Fördelen som jag ser det vart ett riktigt rum av det. Förrådet halverades och i klädvården vart en liten smatt som inte går att nyttja speciellt bra. provade att klämma in FTX-aggregat och en Begvärmepump.. trångt vart det!
Men groventrén är större (+0,5m) och allrummet fick lite mer yta. Jag vet inte om jag tyckte det vart så mycket bättre?!
Ritning av husplan med måttangivelser visande omorganiserade rum inklusive vardagsrum, kök och arbetsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag förstår verkligen inte vitsen med både badkar, dusch och dubbla tvättställ i ett badrum för två personer. Ett enkeltvättställ med avställningsytor är mycket bättre, särskilt om någon i familjen använder "produkter", det är inte så dumt att kunna ställa dem ifrån sig.

Dörren i "master"-badrummet måste också flyttas så att knäna inte sticker ut i dörröppningen, ska man ha ett badrum för flera personer måste det gå att passera även om någon har intagit tronen. Plus att man behöver kunna ha toarullen någonstans. Det värsta jag vet är när man måste vara vig för att nå toapappret för att det sitter för långt bak på väggen.

Sedan skulle jag nog sätta dörren till stora sovrummet EFTER korridoren istället för före, då kan andra familjemedlemmar använda badrummet och klädkammaren utan att behöva gå in i sovrummet.

Ett förslag, som dessutom blir billigare, då väggarna är raka....
Ritning över en planlösning som visar ett sovrum angränsande till ett badrum med badkar, dusch och dubbla tvättställ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KarolinaA och 1 till
  • Laddar…
P Panelmannen skrev:
Lite fler justeringar för att få till ett större "arbetsrum" och fördela ytorna lite annorlunda. Fördelen som jag ser det vart ett riktigt rum av det. Förrådet halverades och i klädvården vart en liten smatt som inte går att nyttja speciellt bra. provade att klämma in FTX-aggregat och en Begvärmepump.. trångt vart det!
Men groventrén är större (+0,5m) och allrummet fick lite mer yta. Jag vet inte om jag tyckte det vart så mycket bättre?!
[bild]
Jag hade hoppat förrådet helt och haft garderober rygg mot rygg som då är riktade ut mot hallen respektive in mot gästrummet
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Jag förstår verkligen inte vitsen med både badkar, dusch och dubbla tvättställ i ett badrum för två personer. Ett enkeltvättställ med avställningsytor är mycket bättre, särskilt om någon i familjen använder "produkter", det är inte så dumt att kunna ställa dem ifrån sig.

Dörren i "master"-badrummet måste också flyttas så att knäna inte sticker ut i dörröppningen, ska man ha ett badrum för flera personer måste det gå att passera även om någon har intagit tronen. Plus att man behöver kunna ha toarullen någonstans. Det värsta jag vet är när man måste vara vig för att nå toapappret för att det sitter för långt bak på väggen.

Sedan skulle jag nog sätta dörren till stora sovrummet EFTER korridoren istället för före, då kan andra familjemedlemmar använda badrummet och klädkammaren utan att behöva gå in i sovrummet.

Ett förslag, som dessutom blir billigare, då väggarna är raka....
[bild]
Jag gillar också Annas badrum bättre. Men jag skulle sätta ett enkelt handfat bredvid badkaret, dubbla duschar bredvid varann, och toan utmed. Med eller utan vikbar duschdörr vid toan. Då har man en dusch lättillgänglig när toan ska skuras, eller som bidédusch. Dubbeldusch har vi själva, efter inspiration från Finland, och det är väldigt underskattat. Det är ofta som båda används samtidigt. Dubbla handfat ser jag däremot som mindre användbart.
På detta sätt har man också löst tillgängligheten och kan inreda gäst-wc hur man vill. Tänk också på att det är svårt att bygga bort ljud, så jag vet inte om jag skulle vilja ha badrummet vägg i vägg, speciellt inte med dörren i samma rum. Det kommer tillfällen när det går magsjuka hemma, eller när ni får många gäster.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
J jyrgenklinsmann skrev:
Jag gillar också Annas badrum bättre. Men jag skulle sätta ett enkelt handfat bredvid badkaret, dubbla duschar bredvid varann, och toan utmed. ....
Inredningen brydde jag mig inte så mycket om, bra tips alltihopa!
 
Anna_H Anna_H skrev:
Inredningen brydde jag mig inte så mycket om, bra tips alltihopa!
Nä, jag förstår, men badrum och kök kräver ju så pass stora ingrepp att det lönar sig att planera i förväg. Det är inte kul att ändra sig när avlopp m.m. redan är draget.
 
Vad är tanken med groventrén, kommer det att finnas duschmöjligheter i tvättdelen?

Det känns annars lite konstigt om man går in i groventrén, klär av sig sig sina skitiga kläder och sen tvingas passera middagsbordet i kallingar på väg till duschen.

Jag hade nog bytt plats på klädvård/groventré och allrummet.
 
T
P Panelmannen skrev:
Efter många turer och åtskilliga timmars research i detta ypperliga forum och nätet så har jag ritat upp familjens nästa hus. kraven har varit ett 1-planshus, ska rymma familjen idag och om en generation (barnbarn och barn på besök), en separat groventré med tvättstuga och förvaring invändigt. Huset kommer ligger på en ås med utsikt med en sjö i syd-väst läge ca 100 m från huset med befintlig bebyggelse nedanför.
Jag har inspirerats av hus med stora fönster, mycket ljus och tänker mig 2,70 m i tak och fönster från golv på 2,3m i så stor utsträckning som möjligt.
Uteplatsen kommer ha ett glastak men öppet mot baksidan, jag vill inte glas in den helt för att inte tappa utsikten från matplatsen.
Alla synpunkter mottages tacksamt, jag vet att det finns många oerhört duktiga människor här!

[bild] [bild]
Blir bra, likt trivselhus.lite omgjort men bra planløsning.
trivselhus_villa-nattraby_enplanshus_fasad_1003.jpg
 
T
T Takläggare skrev:
Blir bra, likt trivselhus.lite omgjort men bra planløsning.
[bild]
Det kanske arkitekten Anette Schill (Trivselhus)som ritat grunden till ert hus huset tog i hänsyn var tvättstugan med groventre, att dörrarna(ytterdörr å grov entre) inte låg bredvid varann, utan tanken var nära garaget som en extra väg in i huset,eller att bara lasta ut saker. Arkitekter vill oftast att huvudentre ska vara synlig och inte kunna missförstås av eventuella besökare, utan dom ser vilken dörr man ska knacka på,så slipper man onödiga misstag med olika entre.
Sedan har hon en tanke med köket, när du kommer in i huset så ser du den öppna planlösningen samt ett lyxigt kök direkt till vänster om denna magiska utsikt.
Badrummets placering i sovrum är just för dörrarna, att man inte ska krocka om någon just kommer ut ur wc, därför dörren till KLK går innåt., den dörren ligger i passage och tar upp hela den öppningen.
Och glasdörren i köket, just för ev morgonsol , bara kliva ut och ta sin morgon kaffe när man är ledig på sommaren, samt ljus.

Så tar man i tanke hur arkitekten tänkt så har hon en ganska bra förklaring.
 
T
T Takläggare skrev:
Det kanske arkitekten Anette Schill (Trivselhus)som ritat grunden till ert hus huset tog i hänsyn var tvättstugan med groventre, att dörrarna(ytterdörr å grov entre) inte låg bredvid varann, utan tanken var nära garaget som en extra väg in i huset,eller att bara lasta ut saker. Arkitekter vill oftast att huvudentre ska vara synlig och inte kunna missförstås av eventuella besökare, utan dom ser vilken dörr man ska knacka på,så slipper man onödiga misstag med olika entre.
Sedan har hon en tanke med köket, när du kommer in i huset så ser du den öppna planlösningen samt ett lyxigt kök direkt till vänster om denna magiska utsikt.
Badrummets placering i sovrum är just för dörrarna, att man inte ska krocka om någon just kommer ut ur wc, därför dörren till KLK går innåt., den dörren ligger i passage och tar upp hela den öppningen.
Och glasdörren i köket, just för ev morgonsol , bara kliva ut och ta sin morgon kaffe när man är ledig på sommaren, samt ljus.

Så tar man i tanke hur arkitekten tänkt så har hon en ganska bra förklaring.
Så med tanke på att original ritningen är 25 m2 mindre, så har hon fått in det mesta på ett bra sätt, även alla sovrum på ungdomssidan helt lika och inget gnäll bland barnen, utan med lika funktion, så rita själv kan ha sina nackdelar även om man utgår från en bra grund, skulle Anette fått rita om huset med dessa extra 25 m2 hade hon nog lagt in en riktig groventre till er som verkligen vill ha en. sedan fixat till ev lite större kök eller badrum.
Så ta kanske era ideer med till en arkitekt , då förklarar dom dörrar och badrums funktioner, storlek med 130cm vändradie osv..
Helt klart värt pengarna.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Ja placeringen av rummen i huset trivselhus känns som en bättre utgångspunkt, borde gå att växla på sovrum och tvättstuga exempelvis.

Och glöm inte sidoljuset till entrén!
Vi har inget och det är så mörkt i vår hall.
 
T
13th Marine 13th Marine skrev:
Ja placeringen av rummen i huset trivselhus känns som en bättre utgångspunkt, borde gå att växla på sovrum och tvättstuga exempelvis.

Och glöm inte sidoljuset till entrén!
Vi har inget och det är så mörkt i vår hall.
Ja helt rätt tänkt, men som sagt det skiljer 25 kvm mellan ritningarna, det är mycket kvadrat, och ändå är originalet bättre.
Sedan ändra planlösning på tvätt å sovrum kostar inget extra.samt inget och spegelvända allt om man nu vill det.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.