Tänk till även med rören till elen, att du inte bör gå från kallt till varmt, då det finns risk för fukt i rören.
 
tippz tippz skrev:
Tänk till även med rören till elen, att du inte bör gå från kallt till varmt, då det finns risk för fukt i rören.
Tänkte latexa rören där kablarna går från varmt till kallt. Så att det blir tätt innifrån
 
  • Gilla
tippz
  • Laddar…
Kör på cellulosa i skivor då, finns på de flesta vettiga byggvaruhus. Cellulosa skivorna är gjorda av återvunnet tidningspapper
 
Som jag skrivit innan tänkte jag på linisolering just för fuktvandringen och smidigheten.

Men har cellulosaskivor samma egenskaper? Återvunnet tidni gspapper känns ju som att det lagrar fukt.
 
De flesta organiska isoleringsmaterial har ungefär samma egenskaper när det gäller förmågan att buffra och avge fukt.
Sen skiljer det en del i densitet, formbarhet, pris, brandskydd, etc.
 
Lin, hampa, cellulosa etc. Dom gör ungerfär samma sak. Cellulosa brukar vara lite billigare och isolerar lite bättre.

Så ja cellulosa hanterar fukten bra
 
Tack. Då lutar det åt cellulosa, vilken tur att det finns folk som er som har koll.

Och cellulosaskivor kan jag sätta utan ångspärr?

Tack alla
 
Ja, men det beror på tjocklek och vägguppbyggnad. Är väggen tät och målad ska det vara lugnt med normal isoleringstjocklek
 
Det behövs alltid någon form av ångbroms. Det kan räcka med t ex målade gipsskivor, men det bästa är att använda en produkt avsedd för ändamålet.
 
Man kan köra vad som helst utan spärr och broms men isoleringsfunktionen blir nedsatt. Man vill ha det hyffsat lufttätt. Så sätt en ångbroms om du skall använda organiska material.
 
G guggen skrev:
Man kan köra vad som helst utan spärr och broms men isoleringsfunktionen blir nedsatt. Man vill ha det hyffsat lufttätt. Så sätt en ångbroms om du skall använda organiska material.
Om jag kör på organiska plattor, vilken pngbroms rekommenderar du då?
 
Du öppnade en ny värld för mig nu.. tack.

För att göra det komplicerat igen. Kan jag använda denna ångbroms och vanlig isolering i mitt fall?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.