Uppdateras inte "Svarta listan" längre? Senaste verkar vara närmare 1,5 år gammalt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Ve och fasa vad som kan bli följden av felaktig fasföljd!
 
  • Haha
civilingenjören
  • Laddar…
Det borde stå 'värmepump' istället för 'värmepanna'.
 
  • Gilla
GammelMan99 och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Ve och fasa vad som kan bli följden av felaktig fasföljd!
Min FLVP har bara en fas på kompressorn. Skall man gissa att detta är en BVP ("hämta vatten" antyder ju det också)? Även priset på den antyder detta. Sedan tycker jag att det verkar märkligt att det skall bli så dyrt att åtgärda ändå, reparationen av denna kostade ju klart mycket mer än min FLVP kostade ny, inklusive installation.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Om panna/pump är så känslig för fasföljd borde det sitta ett skydd som stoppar om det är fel fasföljd.
Mina 2 hittills värmepumpar har inte brytt sig om fasföljd.

Protte
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
C
Verkar rådit total förvirring i ärendet om huruvida det gäller en vattenpump eller värmepump?
Säkert en äldre (och/eller mindre sofistikerad) bergvärmepump av större modell med trefaskompressor,
Finns väl ingen vattenpump som kostar 76000 kr att byta.
 
  • Gilla
MarcusGus och 2 till
  • Laddar…
Det verkar som om både kompressor och vattenpump har gått sönder. Den ena kan ju ha gått sönder pga att den andra går sönder, exempelvis så skulle kompressorn kunna gå sönder pga att vattnet trycks i fel riktning genom denna och sedan går vattenpumpen sönder pga att den körs baklänges under längre tid. Ren spekulation från min sida dock.

Det intressanta här är väl att företaget som bytte elcentralen inte försäkrade sig om fasföljden. Detta var extremt viktigt i mitt arbete som elektriker (för många år sedan). Det var det första jag fick lära mig när jag kom ut på en industri: Man måste hålla koll på fasföljden och man skall verifiera den efteråt.
 
  • Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
Det är inte alla elektriker som tänker/funderar över det. Då många inte "tror" att huset/villan har något som är känsligt för fastföljen...

Har själv råkat ut för att nätägarens elektriker som skulle koppla in den fasta elen när vi skulle avsluta vårt byggelsabb, kopplade in den nya fasta i fel fasföljd.
Nu var det endast vår skruvmotor till pelletsens bulkförråd som ändrade riktning, från att dra ut pelletsen från förrådet till att trycka in den.
Vi upptäckte felet först några veckor efter inkopplingen då pelletsbrännaren stannade pga pelletsbrist. Tog lite tid eftersom det var på sen vår och endast VV värmdes av pannan och det lokala förrådet i pannrummet räcke några veckor. Installatören av pelletsbrännaren kunde inte förstå till en början varför den tidigare fungerande anläggningen helt plötsligt inte längre matade pellets, då ingenting var ändrat. förutom att vi gick från byggströmsmatning till fast installation.
Efter flytt av två kablar i motoranslutningen så gick anläggningen igen, motorn hade klarat sig (tur för den elektrikern som hade installerat matningen).
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Om panna/pump är så känslig för fasföljd borde det sitta ett skydd som stoppar om det är fel fasföljd.
Mina 2 hittills värmepumpar har inte brytt sig om fasföljd.

Protte
Har du en frekvensomriktare som styr hastigheten på motorn så ser den normalt sett till att det blir rätt ordning på faserna till motorn.

Varför skall det finnas ett skydd, fast installation innebär att man inte förväntar sig att man skall ändra i den efter man driftsatta den.
 
Det finns maskiner som inte får gå baklänges med fasföljdsrelä, är rotationen fel så drar inte huvudkontaktorn.

Protte
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Scrollkompressorer och skruvkompressorer är de enda typerna av kompressorer som tar skada av att gå åt fel håll. Övriga typer av kompressorer har fasföljden ingen betydelse för.

Således i detta fallet bör det ha suttit en scrollkompressor i denne värmepump.
 
När vattenfall skulle sätta gräva ned elledningen till oss, byta skåp mm. Så satta de fel fas så vattenpumpen gick sönder.
Vattenfall tog sitt ansvar iallafall.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Om panna/pump är så känslig för fasföljd borde det sitta ett skydd som stoppar om det är fel fasföljd.
Mina 2 hittills värmepumpar har inte brytt sig om fasföljd.

Protte
Trefas kompressor ? IVT:s första generation av (IVT 495) kombinerade frånluft- vätske-pump (frånluftsbatteri som värmer markslangen) hade inte någon fasföljdskontroll, vilket innebär att ansvarig installatör var tvungen att kontrollera fasföljden innan inkoppling.
Elektrikerna var redan då för 15 år sedan införstådda med fasföljd 1-2-3 gäller om fortsatta delar av installationen ska fungera så att göra som den här entreprenören ha gjort dvs att inte kontrollera fasföljd innan och efter arbetet .... njaaa
 
Redigerat:
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
Om cirkulationspumpen även den är trefas så... kommer den att rotera åt fel håll men fungerar den då dvs kommer flödet igenom förångaren i värmepumpen bli tillräckligt högt .

Dessutom vad händer om trefaskompressorn arbetar åt fel håll och är en kolv.
Inloppsventilerna till den kan vara gjorda som backventiler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.