@BirgitS Nu har jag jobbat om WC och dörrplaceringen för att få ihop det lite bättre. Toaletten är en IFÖ 355x650mm och handfatet är 500mm brett. Jag tog bort duschväggen och fåt utrymmet mellan toastol och vägg till över 1100mm som jag kan läsa mig till.

@Mats , ja det stämmer att barnen är ungdomar och kommer nog inte bada så mycket hemma :)

Ritning av husplan med mått på WC, handfat och renoveringsändringar markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
P Panelmannen skrev:
Jag tog bort duschväggen
Man får rita in och sätta upp en duschvägg så länge som den är lätt att ta bort om det behövs i framtiden.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Man får rita in och sätta upp en duschvägg så länge som den är lätt att ta bort om det behövs i framtiden.
Ja precis, men som jag tolkar reglerna så är tillgängligheten löst nu i WC - toaletten.
 
Man behöver ha 1,3 m cirkel även utanför det tillgängliga wc:t. Det känns dessutom lite ”off” som gäst-wc.
 
Varför vägg o dörr till groventre som dessutom bara är 1 m djup. Verkar trångt och helt onödigt.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
DiscoDuck DiscoDuck skrev:
Varför vägg o dörr till groventre som dessutom bara är 1 m djup. Verkar trångt och helt onödigt.
Det står en förklaring i inlägg 3. Är väl bra att separera illaluktande kläder från rena kläder i tvättstugan.
 
Familjen hade ju inga småbarn med leriga overaller? Och inte är det ett gammalt hus på landet där man hade den kalla farstun att ställa lagårdsstövlarna i... Nåja. Men 1 m mellan väggarna är grymt trångt.
 
Hemmakatten
Är hallen/korridoren mellan matplatsen och sovrummen tillräckligt bred enligt tillgänglighetskraven? Tvivlar.
 
Jag tycker grundtanken är god! Hade dock ändrat lite.

  • Hade gjort köket liite smalare till förmån för en något bredare hall. 30-60cm hade gjort underverk och köket hade ändå varit rejält stort!
  • Allrummet gillar jag inte alls. Dels ganska dåligt med väggyta. Här hade jag skippat i altandörren för att kunnat ha möblering längs med hela den väggen. Gillar inte heller att det inte finns utrymme för TV-bänk om man velat ha en sådan.
  • I senaste revideringen är arbetsrummet knappt 6m² stort vilket i regel inte är tillräckligt stort för att få klassas som sovrum (lite osäker), men den delen känns en aning ihopklämd ut faktiskt.
  • Om vi tänker oss att storleken på huset ska stanna på 190m² så hade jag minskat ner vinkeln på vardagsrummet en del, säg 60-80cm och istället förlagt detta till sovrumsdelen eller vad man ska kalla det.
  • Jag tycker du blandar lite för mkt olika fönsterstilar också. I vardagsrummet har du höga breda fönster, i köket har du något fönster som ser ut att vara 6-luft(?) och sedan har du dubbla fönster i sovrummen. Så jag skulle föreslå att du i sovrummen har 1st brett fönster för att matcha med fullhöjdsfönstrena.
Jag funderar lite på hur det blivit om du då förlängt den högra flygeln med de 60-80cm jag tidigare nämnde, och gjort något snarlikt med detta:
Schematisk ritning av husplan med markerade utrymmen för kök, hall, allrum, sovrum, klädkammare, och groventré.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
J Jarlsgård skrev:
Jag tycker grundtanken är god! Hade dock ändrat lite.

  • Hade gjort köket liite smalare till förmån för en något bredare hall. 30-60cm hade gjort underverk och köket hade ändå varit rejält stort!
  • Allrummet gillar jag inte alls. Dels ganska dåligt med väggyta. Här hade jag skippat i altandörren för att kunnat ha möblering längs med hela den väggen. Gillar inte heller att det inte finns utrymme för TV-bänk om man velat ha en sådan.
  • I senaste revideringen är arbetsrummet knappt 6m² stort vilket i regel inte är tillräckligt stort för att få klassas som sovrum (lite osäker), men den delen känns en aning ihopklämd ut faktiskt.
  • Om vi tänker oss att storleken på huset ska stanna på 190m² så hade jag minskat ner vinkeln på vardagsrummet en del, säg 60-80cm och istället förlagt detta till sovrumsdelen eller vad man ska kalla det.
  • Jag tycker du blandar lite för mkt olika fönsterstilar också. I vardagsrummet har du höga breda fönster, i köket har du något fönster som ser ut att vara 6-luft(?) och sedan har du dubbla fönster i sovrummen. Så jag skulle föreslå att du i sovrummen har 1st brett fönster för att matcha med fullhöjdsfönstrena.
Jag funderar lite på hur det blivit om du då förlängt den högra flygeln med de 60-80cm jag tidigare nämnde, och gjort något snarlikt med detta:
[bild]
Tack för bra feedback, anledningen till den ngt förskjutna vänstra delen är att ta tillvara kvällssol i vardagsrummet. Jag har velat ha en "siktlinje" genom huset, dels längs "axeln" från entrén mot baksidan och sedan längsgående i huset.
Fönstersättningen på framsidan behöver jobbas igenom, det håller jag med om. Ritar just nu upp köket så placeringen av köksfönstret är inte 100% klar ännu. Kan absolut hålla med om att ett bredare fönster i resp sov rum kan fungera.
 
Den senaste varianten på planlösning utan hänsyn tagen till @Jarlsgårds kommentarer. Har jobbat med att få till tillgängligheten i och utanför WC samt justerat sovrummet längst upp till höger med skjutgarderob.
Ritad planlösning av en bostad med beteckningar för rum som vardagsrum, kök, sovrum och WC. Detaljerade mått och ytor anges.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hemmakatten
5,8 kvm kallas för klädkammare eller förråd. Något rum är det per definition inte.
 
@Panelmannen

Misstänkte att det hade med siktlinjen att göra! Fast den hade du fått ändå, bara att den hade blivit om du stått framför fönsterpartierna vid matplatsen. Annars kan man ju alltid lägga på de ökade cm som jag föreslog på framsidan av huset istället? Så du får 2 flyglar som är lika långa men något förskjutna mot varandra?

:)
 
DiscoDuck DiscoDuck skrev:
Familjen hade ju inga småbarn med leriga overaller? Och inte är det ett gammalt hus på landet där man hade den kalla farstun att ställa lagårdsstövlarna i... Nåja.
Du missade att en i familjen rider.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.