Har inhandlat en By Rydens-lampa med 15 st original dimbara ljuskällor (G9-sockel). Problemet är att, förutom att kvaliteten är kass (2st DOA, 2 st med döda pixlar efter någon vecka, ojämn ljusstyrka) så flimrar de. Har kontaktat supporten som rekommenderade plejddimmer för armaturen, men med den på plats blev inte saken bättre.

Så min fråga: är det helt enkelt så att G9-sockeln är svår att dimra utan flimmer och pixeldöd? Eller är By Rydéns lampor bara rent skräp? Någon som har erfarenhet av flimmerfria G9 som kan dimras? På sle.se/led verkar inte G9 testats vad jag kan se.
 
udihow udihow skrev:
Var hittade du pixlar i en lampa?

Jag har bra erfarenhet av biltemas G9-lampor, men kan inte garantera att det funkar för dig.

[länk]
(y) Är nog lätt tv-skadad, dioddöd skulle det stå. Tack for tipset, men inhandlade Biltemas för någon dag sen och de flimrar också. Båda dessa pulserar också som att de är spänningskänsliga, men jag kan för lite för att dra någon slutsats. Testade att öka lasten med en G9-halogen men löste inte problemet. Idag hittade jag äntligen Star trading som inte flimrar men utseendet fick underkänt av flickvännen så jakten går vidare. Nu kan i alla fall dimmern uteslutas som felkälla. Förvånande hur ledlampor kan hålla så varierande kvalitet, nöjer sig gemene man med flimmer eller är det bara omedvetenhet om fenomenet som gör att det inte blir bättre kvalitetskontroll? Flimmer är ju hälsoskadligt.
 
Vissa lampor är bättre än andra. Men grundproblemet är det låga Hz som vi har i nätet. Lampan tänds vid varje puls. Man måste över 100 Hz för att ögat inte skall uppfatta skillnader. 200 Hz för kameran. En vanlig lampa har inte samma problem då glödtråden aldrig hinner svalna mellan impulserna. Man kan korrigera det med bättre elektronik i lampan men sådant kostar och så länge det inte finns ett krav varken globalt, EU eller Sverige på flimmerfria lampor så kommer detta vara ett bestående problem framöver. Är själv på jakt efter bra ledlampor.
 
  • Gilla
Trixofix
  • Laddar…
Om någon annan är på jakt efter G9 så har jag nu testat följande med plejd:

By Rydéns G9 2w flimrar och pulserar kraftigt
Biltemas G9, flimrar och pulserar
NASC G9 filament 1,5w (rekommenderad av Plejds support), flimrar kraftigt
Osram G9, 3w flimrar och pulserar men relativt svagt
Star trading G9 1,8w, verkar vara flimmerfri men tyvärr för ful för att få godkänt av tjejen
 
  • Gilla
John Larson och 1 till
  • Laddar…
Tråkig läsning.
Är det samma problem över hela dimringsområdet?
Det borde åtminstone vara flimmerfria vid fullt pådrag?
Med Plejd antar jag du menar DIM-01 eller DIM-02 av en viss batch. Det är osannolikt men inte omöjligt att det är ett problem som Plejd har löst i senare utgåvor av dina puckar.
 
I den lilla kåpan finns det inte plats att göra den flimmerfri.

Protte
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
I full ljusstyrka är det inte uppenbart för blotta ögat, men blir stroboskopeffekt om man håller fram mobilkameran på samtliga utom star trading. Mobilkamera är säkert inget fantastiskt mätinstrument men min känsla är att de flimrar hela tiden och att det bara blir mer uppenbart vid dimring. Vid ca 50 % så börjar ljuset märkbart pulsera som att man hade en öppen brasa tänd i rummet. Det finns säkert någon teknisk lösning på detta men jag är lekman så får bli halogen tillsvidare.
 
Att få gammal teknik (dimmer) att fungera ihop med ny teknik (LED) är inte lätt.
Satsa på ny teknik (LED drivdon) så kommer det att fungera.

Gammeldags dimmer fungerade tackvare glödlampans tröghet, glödtråden kallnar inte så fort.
En LED kan troligen blinka 1000 ggr på en sekund och det kräver plats i sockeln att konstruera bort den egenheten.

Protte
 
  • Gilla
Blubben och 1 till
  • Laddar…
Blubben
Tack för svar prototypen.

Går det att installera LED drivdon utan att göra större ingripanden i vägg/tak?
 
Utanpåliggande montage går. Men vill du att de inte skall synas/sticka ut krävs en infälld drivdonbox i väggen. Typ hidealite. Alternativt är armaturer där strömmen leds fram 230 volt och drivdonet sitter i armaturen.
 
  • Gilla
Blubben
  • Laddar…
Blubben
@Silver78 Vet du om det funkar att installera dessa i rören sladdarna dras? Tyckte de minsta drivdonen var lite för stora för det, samt att jag gissar att reglerna inte tillåter detta.
 
Blubben Blubben skrev:
@Silver78 Vet du om det funkar att installera dessa i rören sladdarna dras? Tyckte de minsta drivdonen var lite för stora för det, samt att jag gissar att reglerna inte tillåter detta.
De drivdon jag har sett så har samtliga haft krav på utrymme runt omkring sig för godkänt montage. Drivdonen blir varma och jag skulle inte vilja ha något sådant inuti en vägg. Du behöver i och för sig inte någon stor låda insprängd i väggen om det rör sig om några enstaka drivdon. Det finns tex lösa takkoppar att köpa. Dock så är det bra om det är lättåtkomligt.
 
Blubben
Tack @Silver78

Har du möjligtvis en länk till en sådan för lös takkoppar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.