Efter många turer och åtskilliga timmars research i detta ypperliga forum och nätet så har jag ritat upp familjens nästa hus. kraven har varit ett 1-planshus, ska rymma familjen idag och om en generation (barnbarn och barn på besök), en separat groventré med tvättstuga och förvaring invändigt. Huset kommer ligger på en ås med utsikt med en sjö i syd-väst läge ca 100 m från huset med befintlig bebyggelse nedanför.
Jag har inspirerats av hus med stora fönster, mycket ljus och tänker mig 2,70 m i tak och fönster från golv på 2,3m i så stor utsträckning som möjligt.
Uteplatsen kommer ha ett glastak men öppet mot baksidan, jag vill inte glas in den helt för att inte tappa utsikten från matplatsen.
Alla synpunkter mottages tacksamt, jag vet att det finns många oerhört duktiga människor här!

Ritad planlösning av ett 1-planshus med stora fönster, rumsuppdelning och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektoniska ritningar av ett 1-planshus med stora fönster, separat groventré och uteplats med glastak.
 
BirgitS
Huset ser trevligt ut!

Hur är väderstrecken i förhållande till huset?

Under glastak, särskilt med två riktiga väggar kan det bli väldigt varmt (över 40) redan i maj så under en värmebölja på sommaren kommer det bli olidligt och värmen kommer att sprida sig in i huset. Du behöver fundera på någon lösning för att motverka det, takgardiner, takfönster etc.

Hur är det tänkt att den där groventrén ska fungera när hela familjen kommer hem samtidigt?
Det känns som att den bara rymmer en person i taget.

Det ser trångt ut framför toastolen i allmänna badrummet, jag tror inte man kan ha ett handfat så nära.

I klädkammaren ser det också trångt ut, är det en person där inne som drar ut en låda så kommer inte den andra personen in genom dörren längre (inte bra när båda har bråttom till jobbet på morgnarna). Med tanke på att golvytan är enorm i själva sovrummet borde det gå att fördela mer yta till klädkammaren.
 
Tack för feedbacken!
Huset ligger med baksidan (altanen under glas) i syd-väst läge så kvällsolen kommer kika i vardagsrum en stund. Kan förstå vad du menar med värme under glastaket, här är idén att kunna skärma av med en takgardin. Man kanske även kan fundera på en öppningsbart takfönster, gissar dock att det blir en svettig peng för det.

Groventrén är egentligen som du skriver en 1 personers entré, tanken var hästkläder och arbetskläder i en garderob här. Vardagsentré blir i den "vanliga" entrén.

Ska kika på placeringen av handfatet.

Just klädkammaren har jag inte lagt så mycket energi på, är i ungefär samma storlek vi har idag och det funkar.
 
BirgitS
Ingen orsak :)

Är entrén tillräckligt stor, blir det inte svårt att få plats med en familjs plus ett antal gästers kläder, mössor och skor och ändå ha plats för en stol/pall (brukar behövas på äldre dar när man ska knyta skorna)?

P Panelmannen skrev:
Just klädkammaren har jag inte lagt så mycket energi på, är i ungefär samma storlek vi har idag och det funkar.
Det brukar bli mer kläder med åren ;)
 
Jag håller med angående det mindre badrummet. Vad är den gröna "väggen" för något? Om det är en vikbar duschvägg så funkar det nog, ev även rotera toaletten 90 grader.
 
BirgitS
Att ha skjutdörr till ett badrum är inte att rekommendera, de är inte lika ljudisolerande som vanliga dörrar och är jobbigare att öppna och stänga så skjutdörrar bör man bara ha där på ställen där man inte öppnar och stänger så ofta.

Vilket badrum klarar av tillgänglighetskraven?

Toastolarna ser rätt små ut. Normalt skjuter de ut ung. 70 cm oavsett om det är en vanlig golvstående eller om cisternen är inbyggd i en låda på väggen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Att ha skjutdörr till ett badrum är inte att rekommendera, de är inte lika ljudisolerande som vanliga dörrar och är jobbigare att öppna och stänga så skjutdörrar bör man bara ha där på ställen där man inte öppnar och stänger så ofta.

Jag är medveten om det men vill samtidigt inte ha en dörr som blockerar ingången till sovrummet. Får klura lite ;-)

Vilket badrum klarar av tillgänglighetskraven?
Det är det som heter WC, det mindre!

Toastolarna ser rätt små ut. Normalt skjuter de ut ung. 70 cm oavsett om det är en vanlig golvstående eller om cisternen är inbyggd i en låda på väggen.
 
"Att ha skjutdörr till ett badrum är inte att rekommendera, de är inte lika ljudisolerande som vanliga dörrar och är jobbigare att öppna och stänga så skjutdörrar bör man bara ha där på ställen där man inte öppnar och stänger så ofta.#

Jag är medveten om det men vill samtidigt inte ha en dörr som blockerar ingången till sovrummet. Får klura lite ;-)

Vilket badrum klarar av tillgänglighetskraven?
Det är det som heter WC, det mindre!
 
B byggbg skrev:
Jag håller med angående det mindre badrummet. Vad är den gröna "väggen" för något? Om det är en vikbar duschvägg så funkar det nog, ev även rotera toaletten 90 grader.
Den gröna väggen är en invikningsbar duschvägg som kan vikas in 90 grader för att lösa tillgängligheten
 
BirgitS BirgitS skrev:
Att ha skjutdörr till ett badrum är inte att rekommendera, de är inte lika ljudisolerande som vanliga dörrar och är jobbigare att öppna och stänga så skjutdörrar bör man bara ha där på ställen där man inte öppnar och stänger så ofta.

Vilket badrum klarar av tillgänglighetskraven?

Toastolarna ser rätt små ut. Normalt skjuter de ut ung. 70 cm oavsett om det är en vanlig golvstående eller om cisternen är inbyggd i en låda på väggen.
Det är en mallstol från ritprogrammet, har faktiskt inte ens funderat på att de skulle vara för små, måste undersöka det!
 
Jag hade nog inte velat ha gästtoalett så nära master bedroom. Vill kunna ta hem folk utan att ha bäddat sängen.
 
S sollentuna skrev:
Jag hade nog inte velat ha gästtoalett så nära master bedroom. Vill kunna ta hem folk utan att ha bäddat sängen.
Gästtoalett blir den som heter WC, tanken är att kunna stänga till helt till master bedroom när man har gäster hemma.
 
richardtenggren
Trevligt hus!

Är det meningen att nockhöjden ska skilja mellan huskropparna?
Skulle du inte kunna göra huskroppen till höger lika lång som den vänstra, då skulle du kunna göra badrummet något större?
Som Birgit påpekat om skjutdörren, om du istället byter till en skjutdörr in till arbetsrummet som går jäms med toalettväggen och istället sätter en vanlig dörr in till toaletten?
Om du förlänger huskroppen kanske det går utöka allrummet åt samma håll för att slippa problematiken med den skymda sovrumsdörren. (Min egen åsikt är att toalettdörrar alltid skall hållas stängda.)

Personligen är jag osäker på glastaken vid entré och uteplats, det förtar det stilrena utseendet. Sen skulle jag nog ändra proportionerna på vissa fönster för att frångå det ”vanliga”.
Tycker fönstersättningen är som mest lyckad på den nedre vänstra vyn, även om det sticker lite i mina ögon när inte fönstren sitter jämt fördelade på huskropparna tex.
 
BirgitS
P Panelmannen skrev:
Vilket badrum klarar av tillgänglighetskraven?
Det är det som heter WC, det mindre!
Minsta tillgänglighetsanpassade rum med toalett, handfat och dusch är 3,23 kvm och då måste det vara utformat på ett visst sätt och ditt förslag är inte gjort på det sättet:
https://www.nacka.se/497ec2/globala...iktlinjer/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf sidan 11.

P Panelmannen skrev:
Jag är medveten om det men vill samtidigt inte ha en dörr som blockerar ingången till sovrummet. Får klura lite ;-)
Tycker den där närmsta biten av arbetsrummet är oanvändbar så en vägg med (skjut)dörr i badrumsväggens förlängning blir bättre.

Försök ha olika ytterdörrar i de två entréerna så att det klart framgår för gäster vilken de ska använda. En med fönster i är ju bra till huvudentrén så att man kan se vem som kommer utan att först gå ut i köket om man är i allrummet.
 
Jag tolkar det som ni har vuxna eller i princip vuxna barn?
Mindre barn brukar (i varje fall enligt mina erfarenheter) vilja bada badkar och då får man räkna med spring och blött golv i master bedroom om mna "gömmer" badkaret
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.