-vet ej gällande lagen. Har däremot satt upp en skylt om videoövervakning (i skogen måste du ha det), ej riktad mot väg där allmänheten kan tänkas passera har jag för mig.
-mina arlo pro har haft en bra batteritid laddar dem med 4-5 v mellanrum, kan gå längre. Min arlo go däremot får laddas oftare kanske varannan vecka mitt i vintern. Jag kör på strömsnålaste inställningen. Bor i sydvästra sverige så inte så kallt på vintern.
- jag bor i trähus och har en räckvidd till arlo pro kamerorna på ca 25-30 m där det är minst byggstruktur emellan, kanske 15 m där signalen ska passera kök o tvättstuga.
- jag hade köpt ett fäste som skruvas (tillbehör) för utomhusbruk men har även använt magnetfästet ute men litar inte på att det håller om en fågel sätter sig på kameran.
- du kan ha 5 kameror kopplade till basstationen utan abonnemang, fler om du betalar abonnemang.
- du kan be andra ladda ner appen och bjuda in dem för åtkomst till kamerorna, tror inte dem kan ändra inställningar dock, bara kolla.

Jag är nöjd med systemet.
 
danne9 danne9 skrev:
Tjena!
Har kollat lite på Arlo och tänkte att de kanske dyker upp nåt till Black Friday som man kan slå till på.
Hade tänkt att 2 kameror räcker men ju mer ja läser och funderar så kanske jag ska ha fler :)
Vill framför allt filma utomhus och ställen man inte är vid hela tiden. Inne i bodelen av huset har vi en rejäl vakthund som inte vill bli av med jobbet.
Är inte så insatt så jag har ett gäng funderingar som ja hoppas att ni vill hjälpa mig besvara.
Har läst en del men ni skriver ju så mycket så jag har inte orkat läsa allt haha :)

Hur får man enligt lag filma?
Är det tex ok att filma sin garageuppfart och den vägsnutt som uppfarten ansluter till? Det passerar ju bilar och gående som då kan komma att filmas. Och fungerar det att välja zon så att de bara aviseras och filmas på uppfarten och inte på gatan?

Fungerar kamerorna lika bra på vintern?
Tänker om de vissa dagar (även om dom är få) kanske är -20 till -25 grader.
Stängs dom bara av om de är för kallt eller kan dom ta skada?

Använder ni någon funktion ihop med Google Home?

Hur många enheter kan vara inloggade samtidigt och kan flera i familjen ha egna inloggningar?

Batteritiden har jag läst att folk på andra forum stört sig på. Har det varit ett problem för er också?

Bör man ha ett annat väggfäste än de som medföljer, så ingen kan slå ner kameran?
Finns det i så fall något som är kort och smidigt så att kameran fortfarande sitter nära väggen och går att "dölja"?


Hoppas ni kan svara på några av mina frågor så kan ja kanske fråga lite mer igen lite senare :)
Man får filma allt på egen tomt men inget utanför. Det får inte gå att identifiera någon person eller händelse som inte befinner sig på tomten.

Funktion. Beror givetvis hur man definierar funktion. Batteriet mår givetvis bäst vid sommartemperaturer men sedan kommer ett antal OM.
Att hålla rent för spindlar är ett problem vid temperaturer över 0 ᵒ C.
Imma på linsen är ett problem runt och strax över fryspunkten.
Minusgrader i sig är inget problem. Kortar tiden mellan laddningstillfällena om det är rejält minus när batteriet börjar sina. Har haft mina över 2 år nu och bor norr om Örebro. Har inte haft något problem p.g.a. kyla.

Max 5 st. kameror kan filma samtidigt. Man måste ha abonnemang vid fler än 5 st. kameror men jag tycker man bör ha det ändå. Utan abonnemang ingen AI och utan AI får man en förskräcklig massa aviseringar för en massa onödigheter.

En enhet per konto kan vara inloggad samtidigt. Men det är enkelt att skapa konton för varje person och sedan beviljar man dem åtkomst till kamerorna från det konto som äger dem.

Batteritiden varierar mycket med hur mycket kamerorna spelar in. Jag för statistik på mina 10 st. kameror och snittiden för en laddning är 3-4 månader om man laddar när batteriet når ca 20 %.

Jag har definitivt valt ARLOs utomhusfästen med gängad fastsättning. Dessutom så får man bäst övervakning om man inte sätter kamerorna på huset och tittar utåt. Då måste de vridas ner så att man bara ser fötter när folk kommer in på tomten. Finns det annat att sätta i så att kamerorna tittar in mot huset blir det mycket bättre. Jag har i äppleträd och på tallar och på garagebyggnad men givetvis även på huset när det inte går att lösa på annat sätt. Utomhus har jag det också så att händelser vid alla kameror också filmas från en annan kamera. Kamerorn är mycket svåra att upptäcka när det är mörkt om man sätter svart skyddshölje på dem.
https://www.dustinhome.se/product/5010958379/svart-skyddsholje-for-arlo
//Henry
 
  • Gilla
danne9 och 1 till
  • Laddar…
Kan man köra två basstationer för att få bättre räckvidd?
Någon som har en bättre bild av hur det kommer fungerar med Verisure och Arlo?
 
Byggare_Bubbis Byggare_Bubbis skrev:
Kan man köra två basstationer för att få bättre räckvidd?
Någon som har en bättre bild av hur det kommer fungerar med Verisure och Arlo?
Ja, det går bra att bättra räckvidden med flera basstationer. Jag har en son som gör det pga att det inte går att hitta en plats i huset som ger täckning runt om.
Kan inget om Verisure men har inte hört talas om någon koppling mellan ARLO och dem.
//Henry
 
J Jägarnvbg skrev:
-vet ej gällande lagen. Har däremot satt upp en skylt om videoövervakning (i skogen måste du ha det), ej riktad mot väg där allmänheten kan tänkas passera har jag för mig.
-mina arlo pro har haft en bra batteritid laddar dem med 4-5 v mellanrum, kan gå längre. Min arlo go däremot får laddas oftare kanske varannan vecka mitt i vintern. Jag kör på strömsnålaste inställningen. Bor i sydvästra sverige så inte så kallt på vintern.
- jag bor i trähus och har en räckvidd till arlo pro kamerorna på ca 25-30 m där det är minst byggstruktur emellan, kanske 15 m där signalen ska passera kök o tvättstuga.
- jag hade köpt ett fäste som skruvas (tillbehör) för utomhusbruk men har även använt magnetfästet ute men litar inte på att det håller om en fågel sätter sig på kameran.
- du kan ha 5 kameror kopplade till basstationen utan abonnemang, fler om du betalar abonnemang.
- du kan be andra ladda ner appen och bjuda in dem för åtkomst till kamerorna, tror inte dem kan ändra inställningar dock, bara kolla.

Jag är nöjd med systemet.
Tack för svar!
Dom flesta verkar nöjda med Arlo helt klart.
Är just de där med att få den att sitta kvar på ytterväggen som känns lite sådär.
Skruvar man på kameran med skruvfästet och skruvar av när man ska byta batteri? Nåt sånt bör man ju ha så den inte ramlar ner eller blir stulen. Lite svårare i alla fall om banditerna behöver stege.

Ja frågan är hur de är med inloggning. Vill ju kunna kolla mobilen ena stunden och plattan efter ett tag utan att behöva logga in varje gång. Och sambon vill kanske också kunna ta del av bilder i sin mobil, även om de räcker att en person sköter inställningar osv.

HenFre HenFre skrev:
Man får filma allt på egen tomt men inget utanför. Det får inte gå att identifiera någon person eller händelse som inte befinner sig på tomten.

Funktion. Beror givetvis hur man definierar funktion. Batteriet mår givetvis bäst vid sommartemperaturer men sedan kommer ett antal OM.
Att hålla rent för spindlar är ett problem vid temperaturer över 0 ᵒ C.
Imma på linsen är ett problem runt och strax över fryspunkten.
Minusgrader i sig är inget problem. Kortar tiden mellan laddningstillfällena om det är rejält minus när batteriet börjar sina. Har haft mina över 2 år nu och bor norr om Örebro. Har inte haft något problem p.g.a. kyla.

Max 5 st. kameror kan filma samtidigt. Man måste ha abonnemang vid fler än 5 st. kameror men jag tycker man bör ha det ändå. Utan abonnemang ingen AI och utan AI får man en förskräcklig massa aviseringar för en massa onödigheter.

En enhet per konto kan vara inloggad samtidigt. Men det är enkelt att skapa konton för varje person och sedan beviljar man dem åtkomst till kamerorna från det konto som äger dem.

Batteritiden varierar mycket med hur mycket kamerorna spelar in. Jag för statistik på mina 10 st. kameror och snittiden för en laddning är 3-4 månader om man laddar när batteriet når ca 20 %.

Jag har definitivt valt ARLOs utomhusfästen med gängad fastsättning. Dessutom så får man bäst övervakning om man inte sätter kamerorna på huset och tittar utåt. Då måste de vridas ner så att man bara ser fötter när folk kommer in på tomten. Finns det annat att sätta i så att kamerorna tittar in mot huset blir det mycket bättre. Jag har i äppleträd och på tallar och på garagebyggnad men givetvis även på huset när det inte går att lösa på annat sätt. Utomhus har jag det också så att händelser vid alla kameror också filmas från en annan kamera. Kamerorn är mycket svåra att upptäcka när det är mörkt om man sätter svart skyddshölje på dem.
[länk]
//Henry
Tack för många bra svar!
Man struntar kanske i om man råkar filma en snutt av gatan. Man vill ju ha med hela uppfarten på bild. Ingen ska ju se mina bilder ändå.

Bra med uträknad medeltid för laddningen men hur kort tid håller batteriet när de är som sämst?
Man vill ju gärna slippa klättra upp med stege osv när de är vinter och snö så de får ju gärna hålla under den tiden.

Antar att man inte vill sätta kameran för högt upp om man ska få med ansikten osv. Men man vill ju inte heller att man ska kunna då dom utan stege så de kan plockas ner för lätt. Under taket kanten bör ju bli ok gissar ja.
Vill gärna att de smälter in en del så folk som går förbi inte tänker på att de sitter en kamera. Men har man rött och vitt hus så är de ju dom färgerna man har att välja på, så vit funkar nog bra i mitt fall. Undertaket, foder och vindskivorna är ju vita.
Gäller att hitta ett fäste som är kort och där kameran sitter bra. Magnetfäste är ju ok inomhus.
De är ju smart som du har att man filmar från flera håll men då krävs ju lite fler kameror. Ja hade hoppats på att klara mig med 2 till en början med varsin inne och ute. Men de ska bevaka samma byggnad (garaget).

Har Verisure och vakthund i övriga huset och sover med ett öga öppet efter uppväxt i förorten :)
Men funderar på att med tiden säga upp Verisure då jag inte tycker dom levererar efter vad det kostar. Bor man inte i en större stad heller så vet aldrig hur lång tid de kan ta innan dom dyker om.

Hoppas på bra rea under Black friday. 3499kr för Arlo Pro 2 med två kameror på Kjell & co just nu.
 
Jag börjar oroa mig för vad Verisure ska hitta på nu med Arlo. Man har lagt många tusen på kameror och det hade inte känts kul om de låser systemet till deras app eller att de börjar ta månadsavgift även för de under 5 st gränsen.
 
S srki skrev:
Jag börjar oroa mig för vad Verisure ska hitta på nu med Arlo. Man har lagt många tusen på kameror och det hade inte känts kul om de låser systemet till deras app eller att de börjar ta månadsavgift även för de under 5 st gränsen.
Har jag missat något. ARLO knoppades av från NETGEAR för en tid sedan. Är Verisure inblandade i det på något sätt?
 
S srki skrev:
Jag börjar oroa mig för vad Verisure ska hitta på nu med Arlo. Man har lagt många tusen på kameror och det hade inte känts kul om de låser systemet till deras app eller att de börjar ta månadsavgift även för de under 5 st gränsen.
Jag har Verisure men har tänkt säga upp de framöver och ersätta med Arlo.
Tycker att Verisure blivit för dyra och samtidigt får jag ju inte ta del av kamerabilder om de blivit ett inbrott utan dom skickar de bara till polis (dvs att de typ läggs ner samma dag).
Bor man sen dessutom inte i stan så vet man inte hur lång tid det egentligen tar innan någon väktare ryckt ut när larmet går. Mitt larm har gått ett par gånger och allt ja fått är ett sms med uppmaning att själv kontakta dom om det är en skarpt larm.
Har även en bekant i samma stad som mig (3 mil från storstad) där brandlarmet löste ut. Då ringde dom upp och frågade om det brann. Han svarade att han inte var i stan och inte visste. 8 timmar senare när han själv redan kommit hem knackar de på dörren och en väktare står då där för att kontrollera larmet. Hade de brunnit hade husen varit borta innan dom kom. Ifs larmar dom väl räddningstjänsten om dom ser brand i kameran men man betalar ju för att dom ska hålla koll på huset.
Jag tänker att de är bättre att bevaka huset själv. Jag är nog snabbare hem till huset än vad dom är, och så får ja ta del av mina egna bilder.
Sen har ju Versure nu tagit fram nya kameror för bevakning och hur dom fungerar vet jag inte, men nog tar dom betalt per månad även för att använda dom...
 
Ett par funderingar till.
Ansluter man basstationen med nätverkskabel eller är den med wifi?
Ungefär hur lång räckvidd har kamerorna från basstationen?
Är appen på engelska eller finns den även på svenska?
 
Byggare_Bubbis Byggare_Bubbis skrev:
Hej,
det finns inte så mycket info mer än länken nedan.
[länk]
Ska nog kontakta Arlo och Verisure för att ta reda på lite mer om vad detta samarbete innebär. Återkommer om jag får något svar från de.
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
danne9 danne9 skrev:
Ett par funderingar till.
Ansluter man basstationen med nätverkskabel eller är den med wifi?
Ungefär hur lång räckvidd har kamerorna från basstationen?
Är appen på engelska eller finns den även på svenska?
Vet inte om WiFi funkar. Har aldrig tänkt tanken att överföra 5 inspelande kameror via WiFi. Tror jag blir en mycket kraftig strypning. Min erfarenhet är att det är svårt att få upp WiFi i de utlovade hastigheterna.
//Henry
 
Var i kontakt med Verisure och hörde mig för lite då det nämnt som ev samarbeten mellan dom och Arlo.
Enligt tjejen jag pratade med så har Verisure köpt upp Arlo, och framöver ska dom börja att använda deras produkter på olika sätt, med erbjudanden till kunder mm. När och hur visste hon inte i dagsläget.
Verisure hade idag 3 IP-kameror, 1 för utomhus och 2 olika typer för inomhus. Kostnaden idag är 50kr extra per månad och kamera utöver övrig månadskostnad för deras larmtjänster. Frågan är då vad som händer med Arlo framöver när de ingår hos Verisure...
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
Nu är det beställt 2 kameror så väntar med spänning på att få komma igång :)

Ett par funderingar till.
Om jag skulle ha för dåligt räckvidd på mitt wifi (router i ena änden av huset och kamerorna i andra) så bör väl en wifi-förlängare (extender) fungera eller`? (tex denna: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3019784)
Eller om jag vill ha basstationen på en plats dit nätverkskabeln från routern inte funkar att dra bör de väl också fungera att köra den från en wifi-förlängare? Tänker att ja förmodligen vill ha sirenen på en viss plats som är långt ifrån routern.

Sen undrar ja över zonen man ställer in för var kameran ska börja filma.
Stämmer de att kameran måste vara ansluten med kabel för att zonfunktionen ska fungera?
Behöver den bara vara ansluten när zonen ställs in eller hela tiden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.