Kanske byta plats på badrum och förråd i uthyrningsdelen? Om ni sätter en dörr från ert förråd till uthyrningsdelen (kanske en från varje sida) tror jag ni slipper vissa krav från kommunen, kalla det gästrum/övernattningsdel.

Storleken är perfekt för ett par med max 1 barn tex, ni tänker helt rätt tycker jag.
Lycka till!
 
  • Gilla
Frelli2
  • Laddar…
Gammelnörden
Nu hann jag inte läsa TS senaste kommentarer så det är väl inte mkt o ha med mitt förslag. Men jag slänger in det som inspiration. Brasklapp för att jag inte har dom exakta måtten men jag har utgått från de som fanns angivna och angivna kvm-mått och listat mig till proportionerna. Uthyrningsdelen blev som den blev utifrån tillgänglighetskrav och att jag trodde det var menat för student. Jag har försökt att lämna kvar så mkt som möjligt av den ursprungliga planlösningen för att hålla nere kostnaderna. Planlösning av lägenhet anpassad för uthyrning till student, med bevarade originaldetaljer för kostnadseffektivitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning av en våning med möblering, inkluderar kök, vardagsrum, sovrum och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av en lägenhetsplanlösning med möbler, en bil i garage, kök, badrum och separata sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Översiktsbild av en inspirationsritning för en planlösning i gråskala med möblemang, inkluderande bil i garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Digitalt ritad inredningsdesign med modernt kök och matplats, samt stor tavla på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av en ljus vardagsrumsdesign med köksö, matsalsstolar och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Illustration av ett vardagsrum med soffa, bord, köksö och TV, designat för att vara kostnadseffektivt och funktionellt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Flidberg och 14 till
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Nu hann jag inte läsa TS senaste kommentarer så det är väl inte mkt o ha med mitt förslag. Men jag slänger in det som inspiration. Brasklapp för att jag inte har dom exakta måtten men jag har utgått från de som fanns angivna och angivna kvm-mått och listat mig till proportionerna. Uthyrningsdelen blev som den blev utifrån tillgänglighetskrav och att jag trodde det var menat för student. Jag har försökt att lämna kvar så mkt som möjligt av den ursprungliga planlösningen för att hålla nere kostnaderna.[bild][bild][bild][bild]
[bild] [bild] [bild]
Väldigt, väldigt bra och genomtänkt! Mitt enda tillägg är att om den östra väggen är mot en så fin uteplats kansle man ska byta till ett vinkelkök med bänskåp mot söder och på det sättet korta ner köket mot östra väggen och få in ett glasparti med skjutdörr. Jag hoppas verkligen att TS tar ditt förslag en rejäl funderare.

Gällande uthyrningsdelen så tror jag fortfarande mindre är bättre, och ingen person med barn vill bo på 39 kvm annat än i en övergångsperiod. Tror faktiskt en nyexad med friluftsintresse kommer bo längre, och ha mer pengar att betala i hyra.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanske byta plats på badrum och förråd i uthyrningsdelen? Om ni sätter en dörr från ert förråd till uthyrningsdelen (kanske en från varje sida) tror jag ni slipper vissa krav från kommunen, kalla det gästrum/övernattningsdel.

Storleken är perfekt för ett par med max 1 barn tex, ni tänker helt rätt tycker jag.
Lycka till!
Men givet att TS i sin kalkyl räknar med Stockholmshyror så tror jag att en familj med barn inte vill bo där en längre tid. Sedan skulle jag personligen känna mig lite som en "slumlord" om jag hyste in 3 pers på 39 kvm i flera år till dyr hyra (misstänker att TS kalkyl iaf är >8' /mån) medan jag satt och grillade på min fina uteplats. Sedan har jag själv tänkt i de banorna, med uthyrning, men då korttid för att minska krav på mig som hyresvärd.
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Nu hann jag inte läsa TS senaste kommentarer så det är väl inte mkt o ha med mitt förslag. Men jag slänger in det som inspiration. Brasklapp för att jag inte har dom exakta måtten men jag har utgått från de som fanns angivna och angivna kvm-mått och listat mig till proportionerna. Uthyrningsdelen blev som den blev utifrån tillgänglighetskrav och att jag trodde det var menat för student. Jag har försökt att lämna kvar så mkt som möjligt av den ursprungliga planlösningen för att hålla nere kostnaderna.[bild][bild][bild][bild]
[bild] [bild] [bild]
Tusen ggr bättre!
 
  • Gilla
AnnaEfternamn
  • Laddar…
F Frelli2 skrev:
Jag förstår inte att många verkar tycka det är konstigt att dela av en uthyrningsdel i ett hus på totalt 224 kvm. Det går ju att leva gott på en lite mindre yta än så, och få en bra inkomst på uthyrningsdelen.
Jag tycker ni tänker helt rätt, att ni inte behöver all yta utan hyr ut en del. Tumme upp på det.
 
Jag håller med i princip all kritik ovan, övervåningen känns ogenomtänkt med alldeles för många väggar, dörrar och trånga utrymmen. Jag tror det kommer kännas instängt i nästan alla rum.

Gammelnördens förslag ovan är däremot attraktivt med stora luftiga rum som dessutom lär kräva mindre kostsamma åtgärder.

Några tips:
- stora sovrum för barnen är viktigt så de kommer spendera mer och mer tid där ju äldre de blir och dessutom bör ha plats för förvaring, skrivbord, stor säng, etc, dessutom kommer de vilja dra sig undan så bra med en lite separat del för sovrummen
- Kök/matplats/vardagsrum får gärna sitta ihop även om de har sina separata ”hörn”, då upplevs huset större och det är lättare/mer flexibelt att möblera. Föreställ er att ni firar jul eller annan trevlig tillställning med 12-15 personer, då är det bra att kunna utnyttja en del av vardagsrummets yta för middagsdukningen.
- Badrum/toalett bör ligga någotsånär avskilt från kök/matrum
- uthyrningsdelen bör om möjligt ha en dörr till resten av huset, för framtida behov.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Stort tack till alla som har kommenterat! Och speciellt Gammelnörden - otroligt generöst av dig att skissa upp ett alternativt förslag! :)

Jag har haft lite fullt upp på jobbet, men ska försöka hinna göra ett nytt förslag imorgon som lånar element av olika förslag som har kommit upp i tråden.

Jag ska försöka göra större barnrum, hitta bättre placering för trappan och spara mer av befintlig planlösning. Eventuellt minska uthyrningsdelen något, samt förenkla en möjlig framtida sammankoppling med resten av huset. Men jag vill definitivt bygga om trappan till mindre brant och med en böj/sväng. Att skippa dusch på nedre plan kommer inte på fråga - där ska jag ha min dröm om en ångduschkabin! ;)

Tack för engagemanget! Jag återkommer!
 
  • Gilla
Pasjostrom
  • Laddar…
Gammelnörden
Skam den som ger sig... Jag gjorde ett andra försök med TS önskemål i fokus förutom att jag föreslår ett arbete-/pysselbord för läxläsning och projekt som inte behöver plockas undan istället för två matbord.
Min förhoppning är att fönstret i trappen ger lite behövligt ljus till hallen på sutterängplanet. Groventrén är flyttad till tvättstugan som därmed fungerar som sluss mellan garage och bodel.
Hallen till uthyrningsdelen är tillräckligt bred för kraven men garderoberna får den att se väldans smal ut. Ja, jag vet, inte optimalt med toa och kök i varandras närhet. Men jag försökte placera köksdelen åt motsatt håll men ändå utnyttja fördelen med att typ "samla vattnet". Tändstickor och en bra paxfläkt... ;) Jag har räknat med att det går att installera två fönster på gaveln.
I spabadrummet är klossen till höger när man går in en ångduschkabin, för den som undrar. Ser tajt ut med toalettstolen men jag ställt upp det enligt reglerna för säkerhets skull. :)
Illustrativ ritning av en bostadsplanlösning med markerade möbler, spabadrum, och ångduschkabin, samt kök nära toalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Översiktsplan för en bostad med markerat arbets/pysselbord, kök, spa och groventré.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-visualisering av en öppen planlösning med kök och matplats, arbetsbord, samt trappa med fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av interiör med två matplatser, arbets-/pysselbord, vita stolar och gula taklampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av en planlösning med garage, tvättstuga, hall, badrum, kök och vardagsrum, samt arbets-/pysselbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Översikt av husplan med arbetsbord, groventré i tvättstuga, smalt hallområde och spabadrum layout.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-simulering av en husentré med trappa, bänk och dörrar till andra rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Flidberg och 7 till
  • Laddar…
Ja nu börjar det ju likna något!! (y)

Snyggt gammelnörden. :D
 
  • Gilla
larka742 och 1 till
  • Laddar…
Toppen!

Lekhörna till barnen/ungdomarna, badrum som "skydd" till ens sovrum. Vardagsrum långt från barnen (om man ser på film sent väcker man inte barnen). Kök, yta för pyssel köksarbete, eller bara läxläsning eller...
Verkligen bra!

Källaren. Tycker man kan ha en tvättstuga... med två ingångar. Det ger också ett sätt att nå den uthyrningsdelen, jag menar man måste ju inte ha delen uthyrd. När ett barn blir tonåring vill han/hon kanske bo där. Ska hon gå ut för att komma till köket?

Badrummet nere, flyttas till en del av tvättstugan som slagits ihop. Arbetsrum istället där.
Iaf jag jobbar hemifrån och skulle tycka det vore guld värt att ha ett rum lite avskiljt....
 
Tror @Gammelnörden tänkt på det där med åtkomst när man inte hyr ut och ritat in en dörr bakom garderoben i hallen på uthyrningsdelen.
 
  • Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
Hej igen!

Wow, stort stort tack till Gammelnörden! Otroligt generöst av dig! :)

Det har snurrat väldigt mycket tankar de senaste dagarna, men jag har inte hunnit sätta mig och rita förrän nu. Jag har skrivit hur jag har tänkt här nedan, men jag börjar med några utestående frågor så ni orkar läsa:
  • Alla befintliga innerväggar är ca 6,5 cm tjocka. Vet någon vad dessa kan vara byggda av? De låter ihåligt när man knackar. Är detta en så dålig kvalitet att det vore rimligt att riva typ alla och bygga nya, även om man vill ha väggar på samma ställe? Eller är det bättre att bevara de väggstumpar vi kan? Vi vill ju ha väggar som det går att sätta upp hyllor på och som har någon mån av ljudisolering.
  • En eventuell framtidsplan är att i samband med takbyte bygga inredd vind. Om vi gör det så tänker vi att hjärtväggen på övre plan behöver bli bärande. Går det att förstärka den i efterhand vid en sådan vindspåbyggnad eller borde vi bygga om hjärtväggen nu direkt? Hur kan man lösa det vid öppningen som vi tar upp mellan kök och vardagsrum - kan det räcka med en balk i taket eller borde det sitta en pelare i västra änden av köksön?
  • Vi skulle även vilja sätta in en kamin (får se när ekonomin tillåter). Det naturliga stället känns i så fall som väggen utanför kökets högskåp. Vad tror ni om det? Det går att skippa/minska något högskåp och skjuta dem norrut. Hur mycket plats borde man i så fall reservera för att få plats med rökkanal innanför väggkanten innan kylskåpet?
Planritning av ett hus med markerade rum som arbetsrum, tvätt, förråd och uthyrningsdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skiss av planlösning för en bostad med markerade områden för kök, vardagsrum, kamin, sovrum och trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När vi har försökt hitta en ny planlösning som ligger närmare den befintliga och som skapar färre, större rum, så landar jag i att det smartaste är att behålla köket där det är idag men öppna upp mot vardagsrummet. Med en öppning och stor köksö mot vardagsrummets fönster så tror jag vi kan få in allt det där jag ville ha i köket - ljuset, utsikten, öppenhet mot resten av huset. Det befintliga köket är rätt stort så vi kan få till ett riktigt bra kök där. Jag ville från början inte ha ett alltför öppet kök, men det här kan bli lagom slutet genom att man kan dölja disk mm, men ha öppet vid köksön. Det kan förhoppningsvis bli att vi får det bästa av två världar.

Genom att knapra några dm från köket och några dm från föräldrasovrummet så får vi ett större barnsovrum däremellan som borde fungera. Det södra sovrummet ligger kvar på befintlig plats, och är redan idag lite större. Båda sovrummen blir iaf över 9 kvm. I framtiden kan man även dela av TV-hörnan, det skulle bli ett rum på ca 11,5 kvm.

Vad gäller trappan så blir en U-trappa med avsats alltför utrymmeskrävande. Det går såklart att få plats, men det gör hallen trång och mindre luftig, och gör det omöjligt att få plats med ett arbetsrum längs södra väggen, och då vill vi inte prioritera en jättestor trappa över så många andra saker. Jag har läst delar av en mycket seriös och intressant avhandling om trappor och det jag tar med mig är att en osäker trappa är framförallt en trappa med avvikande höjd/djup på trappsteg, med dålig eller ingen ledstång eller om bristande förhållanden råder såsom halka, smuts, främmande föremål man kan halka på eller dålig belysning. En rak men likformig trappa är alltså inte mer sannolik att ramla i men OM man ramlar blir konsekvenserna lätt allvarligare än om man ramlar i en svängd trappa. Raka trappor utan vilplan är därför inte att rekommendera. En svängd trappa utan vilplan, men likformig i gånglinjen, med bra ledstång och belysning, bedömer jag efter min research som helt acceptabel säkerhetsmässigt. Den tar ganska liten plats, även med 100 cm bredd, och gör att hallen blir luftig och lätt att möblera. Samt att vi får plats med vårt arbetsrum/gästrum!

Uthyrningsdelen kan tyvärr inte ha ingång på östra sidan och det går inte heller (med rimlig ansträngning/kostnad att få in fler fönster på östra eller norra sidan). Det bästa levnadsutrymmet blir därför i den södra delen och då tänker vi att det bästa är att ha kök och vardagsrum där. I den inre, lite mörkare, delen lägger vi sovrum och badrum. Jag har minskat ner den delen lite och flyttat dörren till sovrummet, vilket ger lite mer yta till vår del av huset, och gör att vi kan slippa en ny håltagning genom hjärtväggen.

Det blir möjligt att koppla ihop uthyrningsdelen med resten av huset antingen genom att ta bort några skåp i köket eller att öppna en dörr från vårt förråd in till passagen i uthyrningsdelen där det nu står garderober. Det hade varit fint med en smidigare möjlighet för återförening, men vi får inte till det med trappa och förvaring i vår hall, så vi tror detta är den bästa möjliga kompromissen.
 
  • Gilla
Beemaster och 1 till
  • Laddar…
Ett stort steg framåt! Några frågor:
  • Arbetsrummet/gästrummet på nedervåningen ser väldigt litet ut. Kanske gästtoa eller klädkammare istället?
  • Kan man vrida trappan 90 grader så man kommer upp mot sovrummet istället för mot matplatsen?
 
Cheesen
F Frelli2 skrev:
Hej igen!
.

Vad gäller trappan så blir en U-trappa med avsats alltför utrymmeskrävande. Det går såklart att få plats, men det gör hallen trång och mindre luftig, och gör det omöjligt att få plats med ett arbetsrum längs södra väggen, och då vill vi inte prioritera en jättestor trappa över så många andra saker. Jag har läst delar av en mycket seriös och intressant avhandling om trappor och det jag tar med mig är att en osäker trappa är framförallt en trappa med avvikande höjd/djup på trappsteg, med dålig eller ingen ledstång eller om bristande förhållanden råder såsom halka, smuts, främmande föremål man kan halka på eller dålig belysning. En rak men likformig trappa är alltså inte mer sannolik att ramla i men OM man ramlar blir konsekvenserna lätt allvarligare än om man ramlar i en svängd trappa. Raka trappor utan vilplan är därför inte att rekommendera. En svängd trappa utan vilplan, men likformig i gånglinjen, med bra ledstång och belysning, bedömer jag efter min research som helt acceptabel säkerhetsmässigt. Den tar ganska liten plats, även med 100 cm bredd, och gör att hallen blir luftig och lätt att möblera. Samt att vi får plats med vårt arbetsrum/gästrum!

.
Innan du spikar den planen så tycker jag att du ska kontakta din blivande trappleverantör, En u-trappa som är 100 bred kommer att få väldans långsmala steg i innersväng. Detta gör att risken för sviktande och knarrande steg ökar.
Man kommer då att behöva ta hänsyn till detta vid konstruktionen.
Kolla även då om tilltänkt bjälklagsöppning är tillräcklig.

Var tänker du ha trappan till vinden när den ska inredas? Hur kommer den att se ut? Är det snedtak så måste man ta hänsyn till detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.