P
Apropå whireboard så är det tydligen silikon i whiteboardpennor. Så de ska man nog också akta sig för att använda.

Dessutom kan jag meddela att "övermålningsbart silikon" inte alltid är övermålningsbart...
 
  • Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Ett bus man kan göra är att dra ut whiteboardmarkerspetsen med en tång och trycka dit en permanentmarkerspets istället.
Jag använde länge gaveln på kylskåpet som whiteboard.
När barnen blev lite större så ville dom också göra som pappa, och vem kan motstå en sån önskan liksom?

Sedan åkte jag bort i jobbet under två veckor, och när jag kom hem var kylskåpet absolut fullklottrat - med permanent tusch.
Tydligen hade whiteboardpennan tagit slut, och frun öppnar mitt "bra-att-ha-skåp" i köket, hittar nöjd en ny penna som inte alls var avsedd för whiteboard.

Jag provade till och med att få bort tuschen med strl 1000 slippapper och polermaskin utan framgång, det slutade med att jag folierade hela kylskåpet med vinyl avsedd för foliering av bilar - det lyser fortfarande igenom...
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Wheelabrator och 8 till
  • Laddar…
hsd
Om det kladdas med vanlig spritpenna på wihteboard så prova först med en wihteboardpenna och sudda/måla över med den sen torkas allt bort som vanligt, fungerar i de flesta fallen
På liknande ytor, kylskåp mm kan det vara besvärligare pga. lackens beskaffenhet
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Efter att ha läst alla förvirrade förslag så blir jag bara trött.
Bit i det sura äpplet, har du burit dig åt som en idiot, så använd spärrfärg.
Har använt detta både mot tusch och vattenskador på olika håll , dock inte hos mig själv
 
Måla över partiet med alkydfärg. Sen med vanlig väggfärg. Funkar också bra om du har trä med kvist
 
connywesth connywesth skrev:
Slipa bort texten med sandpapper eller slipmaskinen, så "klottret" försvinner helt innan du målar igen.... Annars kommer ju texten att finnas kvar där "forever"...
För att göra det är jag ju tvungen att slipa igenom ett lager färg, väven, och kartong/papperslagret på gipsskivan, jag tror och hoppas verkligen att jag ska lyckas kapsla in texten så att det inte gör något att den finns kvar där under.
Svenerland Svenerland skrev:
Efter att ha läst alla förvirrade förslag så blir jag bara trött.
Bit i det sura äpplet, har du burit dig åt som en idiot, så använd spärrfärg.
Har använt detta både mot tusch och vattenskador på olika håll , dock inte hos mig själv
Jo, det lutar som sagt åt det hållet, men nu har jag ju tid för mitt lilla test, då kommer jag ju också få reda på om det räcker att måla lokalt eller om jag måste ta hela väggen.
 
Räcker du målar lokalt där de blött igenom, allt utanför e bara onödigt, mer tid å mer åtgång utav dyr färg. Sen e ju frågan e de lite överallt på väggen så e de oftast lättare å måla hela väggen men e de på enstaka ställe så e de totalt onödigt så bedöm själv. Vattenlösliga alternativ e totalt omöjligt å lyckas med. Så min röst går på oljefärgen (kraften) eller plet stopp på burk. Sörj för god ventilation å gärna mask med gasfilter A2 då den luktar en del. Om du har planer på å måla hela rummet. Inte kul å bli lösningsmedels förgiftad. Hände nästan mej en gång trots mask, inget kul upplevelse.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Lostmoose Lostmoose skrev:
Hallå igen!
Tack för alla bra svar och tips (och förstås alla ni som fått mig att känna mig mindre dum genom att erkänna era egna fadäser!), vilken respons jag fick!

Jag har bestämt mig för att genomföra mitt lilla test av de saker jag har hemma, lyckas jag inte lösa problemet så får jag gå vidare och börja handla andra medel.
Jag har "låtit tillverka" en testbit som jag nu klätt med samma "väv"
[bild]
(Jag ser nu att det kan verka som att jag gett dottern skulden för det här, så är det absolut inte. Hon tycker att det hela är ganska kul)
Jag kör på samma tuschpenna som användes och utökade även med en bläckpenna.

Planen är att jag sedan ska kladda över allt med FXA kattpiss-färg (Jag har inte känt av någon sådan lukt ännu, och jag håller tummarna) för att sedan behandla de olika ytorna med:

1. Ingenting

2. Ytterligare ett lager FXA-färg.

3. Ett lager Alcro kraft grundfärg. (Det är den här färgen som jag i tidigare inlägg kallat för "den svindyra spärrfärgen")

4. Vanligt casco vitlim utblandat med vatten (70:30 om ingen invänder)

Efteråt målar jag allt 2 gånger med Beckers väggfärg plus, som jag tänkt att göra med de väggarna som klarat sig.
Sedan tänker jag vänta ett litet tag och se vad som händer.
Dock kanske inte så länge om eventuellt behövs för att vara helt säker då jag har som ambition att dessa rum ska vara färdiga till jul

Den "svindyra spärrfärgen" är vid närmare titt kanske en högst ordinär grundfärg.
Men på grund av att jag åkte till en riktig färghandel och bad om en färg som skulle kunna hålla tillbaka dålig lukt efter rökning, plus att jag fick betala mer än dubbelt för en 3L mot vad en 9L FXA kostade så tänkte jag att "nu jäklar har jag köpt raketbränsle".
[bild]


Trälimmet jag tänker testa med är som sagt vanligt sånt här
[bild]
Jag lyckas inte hitta om det är baserat på PVA eller ej, men det är vad jag har hemma.

Jag har också en burk vattenburen lackfärg hemma, men jag bedömer det som att den är så tjock att strukturen på väven skulle bli helt annorlunda om jag försöker med den lokalt.
Jag vill ju inte behöva måla en hel vägg med lackfärg om jag inte är absolut tvungen ;).
[bild]

Shellack kommer jag nog att bli tvungen att köpa till andra projekt i framtiden, men eftersom jag är ganska optimistisk till att något av de metoder jag kommer att testa nu ska fungera så avvaktar jag med att köpa det.

Det tipsades om Universal Allputsmedel också. Det hade troligtvis fungerat om jag insett min tabbe innan tapetklister, väv, och ett lager färg varit på plats.
För inte sjutton kan det väl fungera nu,va?
Det låter hur som helst som en produkt man bör ha hemma ändå?

På återseende!
Åhhh, vad trevligt med empiriska tester. En gammal god tradition här på forumet, :cool:

Jag ville ge flera tummen upp, men varannan släckte bort den jag nyss gav ... :thinking: ;)


Och tråden är öht mycket lärorik, mycket pga alla olika historier. Jag har vetat att det är dumt att använda tuschpenna, men inte förrns nu fattar jag hur överdjävligt dumt det är. :surprised:
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Biffen87 Biffen87 skrev:
Räcker du målar lokalt där de blött igenom, allt utanför e bara onödigt, mer tid å mer åtgång utav dyr färg. Sen e ju frågan e de lite överallt på väggen så e de oftast lättare å måla hela väggen men e de på enstaka ställe så e de totalt onödigt så bedöm själv. Vattenlösliga alternativ e totalt omöjligt å lyckas med. Så min röst går på oljefärgen (kraften) eller plet stopp på burk. Sörj för god ventilation å gärna mask med gasfilter A2 då den luktar en del. Om du har planer på å måla hela rummet. Inte kul å bli lösningsmedels förgiftad. Hände nästan mej en gång trots mask, inget kul upplevelse.
Jag var nog lite otydlig.
Om det räcker att måla lokalt beror ju på hur stor förändring det blir i strukturen.
Är spärrfärgen t.ex väldigt tjock så blir det ju den som kommer att synas igenom även om tuschet inte syns.
Det är bara på tre ställen det är tusch.
 
Två personer skrattar bredvid barnritningar på en vägg före panelarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
tur dessa två satte panel sen :crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
hsd
Isolersprayen jag använt täcker bra utan att det blir ett tjockt lager, det funkar hur bra som helst att bara dutta fläckarna efter övermålning med den önskade färgen syns inget
 
  • Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
Fick tipps av en målare att använda sprayfärg alltså vanlig vit lackfärg på sådant. Kan vara annat än från pennor typ missfärgningar mm
 
  • Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
hsd
Det är inte alla sprayfärger som täcker, till exempel biltemas spray har dålig täckning (har upptäckt det själv och det behövdes inte tuschpennestreck för att det ska lysa igenom)
isolersprayen finns nästan överallt att köpa och den kostar ungefär som vilken annan spray så jag ser ingen vinst i att kludda med en massa annat
 
  • Gilla
Lostmoose och 1 till
  • Laddar…
BIN Isoleringsgrund
 
  • Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.