Stefan N Stefan N skrev:
En kollega som satte motorsågen i halsen. Han ska va ok nu men det va mm ifrån katastrof.
[bild]
Jag gick en utbildning för att använda motorsåg yrkesmässigt och då blev jag sjukt medveten om alla hem
T TheGame skrev:
Ajajaj hur gick det till?
Tack och lov att han klarade sig ser väldigt otäckt ut.

Varför jag undrar är att jag själv börjat hjälpa min far med motorsågning i skogen och även fast jag gått A B utbildning om alla faror och sånt vore det intressant att veta så man kan tänka lite själv
Innan jag gick kursen så ansåg jag att det var löjligt att behöva gå en kurs för att använda motorsåg....nu i efterhand så anser jag att ALLA som använder motorsåg borde gå.
 
  • Gilla
-PC- och 3 till
  • Laddar…
apotekarnes
Jag brukar inte vara kräsmagad, men bilden av den där ihopsydda halsen kommer att förfölja mig...
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Faan vad glad jag blir! Du har verkligen haft en otrolig tur i oturen!
Köp en Trisslott! Turen kanske fortsätter!
Dag
En Femman-lott kan jag kanske kosta på mig i alla fall. ;)
 
Stefan N Stefan N skrev:
En kollega som satte motorsågen i halsen. Han ska va ok nu men det va mm ifrån katastrof.
[bild]
Han har ändå ett otroligt tufft ärr nu, om det kan vara till nån glädje.
 
  • Gilla
Chentin och 2 till
  • Laddar…
Jag får bidra till tråden, med lite mindre dramtisk skada. Det var två veckor sedan, så jag har ingen bra bild att dela, det har nästan läkt nu.

Vi friidshuset, jag bytte ett utomhusuttag. Skulle skruva tillbaka en klammer för kabeln. En sådan där i rostfritt.

Fingret "fastnade" under klammern, så jag klämde det. En rejäl hudflik skavdes av. Fick ett öppet sår på 10x10 mm. Det var en mindre yta som blödde kraftigt. men jag klarade mig med plåster. Lärdom är väl att inte köra skruvdragagren med max momentinställning annat än när man verkligen behöver.
 
  • Gilla
Modig
  • Laddar…
Dagens lärdom: fånga inte tappade saker med nagelbandet.
Skadat nagelband med blod på fingret, en varning om faran med att fånga fallande föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
mexitegel och 4 till
  • Laddar…
Varning för äcklig bild!
Höll en hålkälslist lite galet när jag skulle putsa till den med kniven.
Hände för ungefär två månader sen och har läkt fint, var tveksam till hur nageln skulle bli men den har växt ut hyfsat normalt.
En fingernagel som läker efter en skärskada, med synlig ny nagelväxt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Får väl också dela med mig av en av mina sämre erfarenheter!

En dag för ca 1 1/2år sedan, då jag var föräldraledig med grabben. Så var jag i murbyggar tagen och höll på med en mur på utsidan. När grabben sov middag passade jag på att gå ut en timme för att greja lite. Frugan var på jobbet.

Första lagret av mursten använde jag en rejäl plastklubba på ca 1kg för att slå ner stenen i våg.

Efter att ha gjort detta X antal stenar och man blev mer och mer bekväm, slarvades det också med att hålla fingrarna i styr. Därför hamnade pekfingret mellan mursten och 1kg klubban, kan meddela att jag klubbade RÄTT hårt! Som ”tur” var, träffade jag åtminstone fingret lite på ”sidan” och inte rakt på. Men det blev ändå lite halvt platt, och idag har jag en yta på ca 1x1cm på fingret som är ”fucked up” där känseln är mycket obehaglig, det liksom sticker i fingret om jag är där o petar. Men det kunde varit ett finger mindre, så jag är nöjd ändå!! Direkt efter att jag slagit mig, så insåg jag att det här kommer att göra ONT, så jag sprang direkt upp till huset, la mig på rygg i badrummet med ett glas vatten (då jag misstänkte att jag kanske skulle svimma av och bli illamående). Sedan ringde jag frugan så hon kunde komma hem och ta hand om lilleman.

Skadat pekfinger med synligt blod och en skada på sidan, efter att ha blivit träffad av en tung klubba vid murbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
  • Wow
  • Gilla
Hallonbåten och 3 till
  • Laddar…
Och här trillade jag halvt genom vindsloftet i garaget när jag hoppade mellan takstolarna. :oops:

Person speglar stort blåmärke på låret efter att ha fallit genom vindsloft, med neddragna byxor till knäna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
Delar med mig av mitt missöde för några månader sen.

Höll på att sätta upp innertak, stod ute med kap/ger sågen. Det började regna så bestämde att ta in sågen och fortsätta där inne. Kopplade den till dammsugaren, startade sågen och märkte då att där va stopp i utsugsrören bakom klingan. Försökte rengöra med dammsugaren avstängd. Funkade inte. Pallade inte gå bort och starta dammsugaren manuellt så startade sågen så dammsugaren gick igång. Började pilla med ett finger i ett av rören. Råkar dra ner klingan lite så klingskyddet åker bak en bit. Slinter med fingret och drar handen snett bak mot klingan. Märkte det brände till, och att lillfingret plötsligt domnade bort. In till frugan, som är sjuksköterska som tur va, hon kollade och insåg ganska snabbt att detta va tvunget att sys. Jag ville däremot fortsätta med taket, hade bara en skiva kvar :crysmile:

In till akuten, fick besked om att senan klarat sig om än lite tilltufsad men att en nerv hade slafsats av. Så känslan i lillfingret kan jag nog glömma. Aja 4styng senare var man påväg hem. Med en ny erfarenhet i bagaget.

Underarm med suturerade snittskador nära handleden, på sjukhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hand med ärrområde och stygn på lillfinger efter byggolycka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Ledsen
JanneJanne123 och 5 till
  • Laddar…
A
Men för helv... var försiktiga där ute,inga fingrar i närheten av skärande,snurrande verktyg! skulle förhindra mycket olyckor om vi kunde undvika dessa stunder när hjärnan tar en mikro semester :), jag gav mig själv på att justera(vrida)sprängskyddet på en rondell (med maskinen igång!) för många år sen,fick såklart in pekfingret mellan klingan/skyddet med en smäll,fingret intakt men nedsatt känsel ytterst som resultat(y)
Tänk till en sekund extra innan idiotiskt mikrobeslut tas!! säg inte "jag ska bara..."
:)
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Och här trillade jag halvt genom vindsloftet i garaget när jag hoppade mellan takstolarna. :oops:

[bild]
Snygga kalsingar! ;D

//Ronnie
 
P Pysslarn skrev:
Snygga kalsingar! ;D

//Ronnie
Mobba inte mina favvo kallingar!! :crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Marcussjogren och 1 till
  • Laddar…
Fyfan. Man får nog börja läsa den här tråden när man inte är inloggad. Då maskeras ju alla hemska bilder. :sick:

P.S. Och då menar jag inte bilder på folks favoritkallingar :)
 
  • Haha
  • Gilla
Marcussjogren och 4 till
  • Laddar…
Enda olyckan jag råkat ut för under husrenoveringen var när jag var dum nog att använda ett par uttjänta löparskor som arbetsskor när jag målade. Annars har jag alltid skor med hätta och spiktrampskydd, men måla är ju riskfritt. Trodde jag. Nog fan låg det en brädlapp med en spik i där jag stod och målade. Givetvis kliver jag på den. Och asics gör bra skor, men inte tål de spik.

Ont gjorde det. Jag slet loss plankan. Det gjorde om möjligt ännu ondare. Haltar iväg ut ur källaren och upp mot badrummet för att kunna bedöma skadan och tvätta såret. Jag känner hur foten snabbt blir klibbig i skon och att det sipprar något mellan tårna. Inser att det rimligen är blod. Insikt nummer två är att jag har beredskap i räddningstjänsten. Min fot är just nu i klart olämpligt skick för att användas på larm. Enligt lagen om alltings jävlighet så har just risken för larm mångdubblats.

Lägger mig på rygg i duschen, foten i högläge, sliter av skon och klämmer åt med händerna för att stoppa blodflödet. Min fru kommer inrusande för att kolla vad jag håller på med. Ge mig telefonen!, skriker jag. Hon tror väl, med tanke på hennes reaktion, att jag skadat mig så illa att jag behöver ringa en ambulans. Men nej, jag ringer snabbt upp en ledig kollega och förklarar situationen. Fick en halvminuts gapskratt i örat innan han sa att han givetvis hjälper mig med beredskapen.

Såret i foten läkte bra. Det gjorde rätt ont i några dagar, men det gick över. Historien om min fot får jag ännu höra då och då...
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.