H Hasseaero skrev:
Spika dit en ram runt och vipps så har du ett konstverk
Min svåger gjorde exakt såhär :) Barnen hade med svart tusch gått lös på väggen på ett par ställen, och gjort lite doodles och annat med svart vacker kulör på de vita väggarna. Han löste det genom att rama in ”konstverken” med förgyllda och riktigt pråliga ramar från loppisfynd. Blev kanonbra! Ett härligt minne som följde dem i många år i vardagsrummet, och blev en riktig snackis då det kom besök och så. Två doodle-inspirerarde konstverk i förgylld ram på en ca 90cm höjd från golvet alltså *tumme upp*
 
  • Gilla
patake och 3 till
  • Laddar…
Köp en sprayburk med fläckförsegling på Flügger för en dryg hundralapp. Torkar snabbt. Blir en vit yta som är lätt att måla över. Har använt det för en besvärlig fuktfläck som trängde igenom när jag målade över den. Borde funka på tusch också! Det står på burken att den kan användas mot klotter!
 
Redigerat:
Lostmoose Lostmoose skrev:
Hej alla glada!
Jag tänkte berätta om en liten fadäs jag gjorde för någon vecka sedan.
I ett anfall av schysst-och-lite-galen-pappa så lät jag dottern skriva lite på väggen i vad som ska bli hennes nya rum.
Hon tyckte att det var riktigt spännande men (som tur var!!!) övergick ganska snart till att rita på golvspånet.
Efter det så limmade jag upp väv, och igår rollade jag allt en första gång med en billig väggfärg (jäklar vad även en tunn väv suger i sig färg!).
Till min förvåning så ser jag, när det torkat lite, att texten skiner igenom trots att jag tycker att jag dränkt väggen i färg!

Fort som tusan fram med telefonen och söka... Facepalm!!
[bild]
Vad vill jag med den här tråden då?
-jo, för det första vill jag varna andra från att begå samma misstag.

För det andra undrar jag om det finns alternativ till spärrfärg, eller om det bara är att blaska på med den dyrköpta, illaluktande burken jag hade hoppats på skulle räcka till hela det här projektet.

För det tredje så skulle jag vilja att ni med liknande erfarenheter delar med er så att jag slipper stå helt själv i skamvrån :D
[bild]
Spärra med ett tunt lager kvistlack eller schellack
 
Riktig spritpenna ska man verkligen se upp med. Färgen vandrar fysiskt igenom material under rätt förhållanden. Jag hade klätt om en femtiotalssoffa med ny lastbilspresenning, tjock som attan och besvärlig som få att sy, i gult och svart. Jag bytte ut stoppningen i ryggstödet mot skumgummimadrass som jag skar till. På med den gula presenningen... Hur fint som helst och himla hållbart. Men efter 6 månader kröp den röda färgen från spritpennan jag märkt ut skärkonturen på madrassen fram igenom det gula och det sabbade det hela. Det beror förmodligen på mjukmedlet i PVC:n presenningen består av, eventuell även mjukmedlet i madrassen. Synd om minst 40 timmars arbete för ngt så dumt. Sånt kryper alltid fram genom målarfärg, i det fallet löser shellackens sprit upp tuschet och det vandrar vidare, bättre karva bort o spackla..
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
Köp en isolerspray, spraya området. måla det sen, så är det borta. Hjälper mot tusch,bläck,kaffe och gammal fuktskada. Lycka till.
 
Lostmoose Lostmoose skrev:
Tack för svaret!
Det jag är rädd för är att tuschet (tuschen?) löser upp sig av fukt och börjar "vandra" utåt, även efter att färgen torkat.
Om det nu är så det fungerar så skulle det ju betyda att underliggande nyans på färg inte spelar någon roll.
Fast, åter igen, jag vet ju inte hur sånt här fungerar. För en vecka sedan trodde jag ju inte att något sånt här kunde hända:rofl:

Hade jag haft det hemma, eller sett ett behov inom överskådlig tid så hade det varit intressant att prova... eller är det så att jag egentligen behöver ha en burk hemma?:thinking:
Shellack fungerar alldeles utmärkt på verktygshandtag men funktionen för kvistar är snarare att hindra genomslag av kådan.
 
Hallå igen!
Tack för alla bra svar och tips (och förstås alla ni som fått mig att känna mig mindre dum genom att erkänna era egna fadäser!), vilken respons jag fick!

Jag har bestämt mig för att genomföra mitt lilla test av de saker jag har hemma, lyckas jag inte lösa problemet så får jag gå vidare och börja handla andra medel.
Jag har "låtit tillverka" en testbit som jag nu klätt med samma "väv"
Lång remsa av tyg med texten "RITA INTE PÅ VÄGGEN" och en serie av tester med tusch- och bläckpenna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Jag ser nu att det kan verka som att jag gett dottern skulden för det här, så är det absolut inte. Hon tycker att det hela är ganska kul)
Jag kör på samma tuschpenna som användes och utökade även med en bläckpenna.

Planen är att jag sedan ska kladda över allt med FXA kattpiss-färg (Jag har inte känt av någon sådan lukt ännu, och jag håller tummarna) för att sedan behandla de olika ytorna med:

1. Ingenting

2. Ytterligare ett lager FXA-färg.

3. Ett lager Alcro kraft grundfärg. (Det är den här färgen som jag i tidigare inlägg kallat för "den svindyra spärrfärgen")

4. Vanligt casco vitlim utblandat med vatten (70:30 om ingen invänder)

Efteråt målar jag allt 2 gånger med Beckers väggfärg plus, som jag tänkt att göra med de väggarna som klarat sig.
Sedan tänker jag vänta ett litet tag och se vad som händer.
Dock kanske inte så länge om eventuellt behövs för att vara helt säker då jag har som ambition att dessa rum ska vara färdiga till jul

Den "svindyra spärrfärgen" är vid närmare titt kanske en högst ordinär grundfärg.
Men på grund av att jag åkte till en riktig färghandel och bad om en färg som skulle kunna hålla tillbaka dålig lukt efter rökning, plus att jag fick betala mer än dubbelt för en 3L mot vad en 9L FXA kostade så tänkte jag att "nu jäklar har jag köpt raketbränsle".
En vit, 3L burk Alcro grundfärg på hylla, lite färg spilld på kanten och sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Trälimmet jag tänker testa med är som sagt vanligt sånt här
Flaska med Casco Indoor trälim hållen i en hand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag lyckas inte hitta om det är baserat på PVA eller ej, men det är vad jag har hemma.

Jag har också en burk vattenburen lackfärg hemma, men jag bedömer det som att den är så tjock att strukturen på väven skulle bli helt annorlunda om jag försöker med den lokalt.
Jag vill ju inte behöva måla en hel vägg med lackfärg om jag inte är absolut tvungen ;).
Burk med Beckers elegant vattenburen aqua lackfärg i nyansen antikvit hålls i handen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Shellack kommer jag nog att bli tvungen att köpa till andra projekt i framtiden, men eftersom jag är ganska optimistisk till att något av de metoder jag kommer att testa nu ska fungera så avvaktar jag med att köpa det.

Det tipsades om Universal Allputsmedel också. Det hade troligtvis fungerat om jag insett min tabbe innan tapetklister, väv, och ett lager färg varit på plats.
För inte sjutton kan det väl fungera nu,va?
Det låter hur som helst som en produkt man bör ha hemma ändå?

På återseende!
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 6 till
  • Laddar…
Kul!
Jag gillar när någon nördar ner sig i något och det här kan flera ha användning av.
Jag kollade upp trälimmet och det är PVA-baserat. Nu kanske man äntligen få ett svar om jag har kvistlackat 35 kvadratmeter förjäves... :)

Etikett för PVA-baserat trälim med tekniska data och användningsinstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
När mitt hus byggdes gjordes en markering av något slag innan källargolvet gjöts, med den starkaste och minst miljövänliga sprayfärg som fanns att köpa 1963. Den har sedan vandrat så att man nu kan skönja markeringen genom det nylagda vindsgolvet!
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
civilingenjören och 8 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
När mitt hus byggdes gjordes en markering av något slag innan källargolvet gjöts, med den starkaste och minst miljövänliga sprayfärg som fanns att köpa 1963. Den har sedan vandrat så att man nu kan skönja markeringen genom det nylagda vindsgolvet!
Fantastisk skröna! Från under betongplatta ända upp till vinden alltså?
 
  • Haha
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Spritpennans färg "blöder" säger man. Det är mycket svårt att måla över. Du kan behöva måla fem lager. Trälim är inte heller bra. Det är ungefär samma ämne som är bindemedel i färgen. Pennans färg blöder igenom den också. Jag skulle klart rekommendera kvistlack eller den spärrfärg du har.
Jag är konstnär och har bitter erfarenhet av att använda tuschpenna för att skissa upp motivet. Det är totalt förbjudet (nja, inom den "moderna" och "postmoderna" konsten, som ändå ska se ut som klotter, så spelar det ofta inte någon roll.) Därför använder man i stället träkol.
Spritpenna tvättas bort med T-sprit.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad hade du för tapet då? Var den helt genomskinlig?
Tusch förstör många slags papper. Det är därför det inte får finnas i arkiv och det är därför barnen får stöka loss med det endast i förskolan.
Jobba på
 
Redigerat:
Ett bus man kan göra är att dra ut whiteboardmarkerspetsen med en tång och trycka dit en permanentmarkerspets istället.
 
  • Gilla
Lostmoose och 1 till
  • Laddar…
D droopy skrev:
En riktig spritpenna typ "pelican" går med iden igenom de flesta tkocka tapeter-- Yusvhbläcket liksom sugs ut och in i färg och tapet så man skall aldrig kladda på ofärdiga väggar eller låta ungarna leka med dem. Det får man ångra efteråt. Ute på byggena är det stenhårt med att det inte får skrivas med någon form av tusch eller liknande färg.. blyerts brukar funka men ungefär där går gränsen.. Målarna blir tokiga.. så även arbetsledarna. Vet av egen erfarenhet då jag var grön ute på byggena.
Detta känns igen från min korta men intensiva karriär som elmoj i början på 90-talet. Det finns en anledning till att man fortfarande använder antika blyertspennor i byggsvängen.
 
  • Gilla
Elofs och 2 till
  • Laddar…
Lostmoose Lostmoose skrev:
Hej alla glada!
Jag tänkte berätta om en liten fadäs jag gjorde för någon vecka sedan.
I ett anfall av schysst-och-lite-galen-pappa så lät jag dottern skriva lite på väggen i vad som ska bli hennes nya rum.
Hon tyckte att det var riktigt spännande men (som tur var!!!) övergick ganska snart till att rita på golvspånet.
Efter det så limmade jag upp väv, och igår rollade jag allt en första gång med en billig väggfärg (jäklar vad även en tunn väv suger i sig färg!).
Till min förvåning så ser jag, när det torkat lite, att texten skiner igenom trots att jag tycker att jag dränkt väggen i färg!

Fort som tusan fram med telefonen och söka... Facepalm!!
[bild]
Vad vill jag med den här tråden då?
-jo, för det första vill jag varna andra från att begå samma misstag.

För det andra undrar jag om det finns alternativ till spärrfärg, eller om det bara är att blaska på med den dyrköpta, illaluktande burken jag hade hoppats på skulle räcka till hela det här projektet.

För det tredje så skulle jag vilja att ni med liknande erfarenheter delar med er så att jag slipper stå helt själv i skamvrån :D
[bild]
Slipa bort texten med sandpapper eller slipmaskinen, så "klottret" försvinner helt innan du målar igen.... Annars kommer ju texten att finnas kvar där "forever"...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.