Är det värt att lägga pengar på en arkitekt? Är det inte billigare att låta byggaren eller kataloghustillverkaren sköta jobbet? Eller varför inte rita själv? Anders Holmberg Arkitekter visar med sommarhuset Riordan på Ljusterö att arkitektarvodet inte är en kostnad utan en investering när husdrömmar ska förverkligas. Inspirationen är hämtad från skärgårdens sjöbodar och snickarglädje, resultatet är ett traditionellt formspråk i modern tappning. 

Du kan läsa artikeln här: Sommarhuset Riordan - inspirerat av sjöbodar
 
  • Gilla
Jonis2 och 1 till
  • Laddar…
Jag kan inte hjälpa det men jag är inte förtjust i glas ända ned i golvet som alla hus har numera. Vill ha mer av detta:
Tänk en sittya på fönstersmygen där man kan slappa eller sitta med bindstädet och snurra flugor med skön utsikt.
Inredning av ett ljust rum med traditionella fönster och utsikt över sjö, träbord och stolar, mysig sittplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Väldigt fin arkitektur, härligt ljust och snyggt med högt i tak. Synd att arkitekten inte fick hjälpa till med köket som förstör en del, livlöst :( Skulle vara kul att se badrummen också.
 
Redaktionen Redaktionen skrev:
Är det värt att lägga pengar på en arkitekt? Är det inte billigare att låta byggaren eller kataloghustillverkaren sköta jobbet? Eller varför inte rita själv? Anders Holmberg Arkitekter visar med sommarhuset Riordan på Ljusterö att arkitektarvodet inte är en kostnad utan en investering när husdrömmar ska förverkligas. Inspirationen är hämtad från skärgårdens sjöbodar och snickarglädje, resultatet är ett traditionellt formspråk i modern tappning.

Du kan läsa artikeln här: Sommarhuset Riordan - inspirerat av sjöbodar
Trots uppskattad ritare arkitekt 1981 skulle jag inte få betalt ett dyft inglasad artikelns kartong.
Hålla mig i kragen är vardag, stora glasytor drömmar men näst intill aldrig realistisk.
Kontakta mig gärna, du med outsinlig pengapåse

PS. Tycke och smak, bilderna ger mig ett A hus levererat av Amazon
 
Tråkigt när man missbrukar ord, jag kan inte se nån snickarglädje alls.
Kul med de 4 huskropparna, och utsikten, annars var det bra utfört enligt gällande trender, och ser ut som alla andra.
Det där kan vem som helst rita med en rak linjal.
 
Fario Fario skrev:
Jag kan inte hjälpa det men jag är inte förtjust i glas ända ned i golvet som alla hus har numera. Vill ha mer av detta:
Tänk en sittya på fönstersmygen där man kan slappa eller sitta med bindstädet och snurra flugor med skön utsikt.
[bild]
Jag håller med. Vi har glas hela väggarna på bottenvåningen, åt sydväst och det blir vansinnigt varmt så fort solen är framme. Inte trevligt alls. Möjligen mot norr men helst inte alls. Mycket trevligare med fönster som du säger.
 
  • Gilla
H_kan@88 och 2 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Jag håller med. Vi har glas hela väggarna på bottenvåningen, åt sydväst och det blir vansinnigt varmt så fort solen är framme. Inte trevligt alls. Möjligen mot norr men helst inte alls. Mycket trevligare med fönster som du säger.
Kan ju motverkas av en pergola vinkelrätt emot solen, så får man en hel del ljus utan att det blir direktsol/värme.
 
S Stingray468 skrev:
Kan ju motverkas av en pergola vinkelrätt emot solen, så får man en hel del ljus utan att det blir direktsol/värme.
Ja det skulle man kunna och det skulle nog bli jättesnyggt. Men mitt hjärta slår inte riktigt för det här huset... Jag drar för gardinerna istället. ;)
 
Denne arkitekt, tillsammans med arkitekt Calle Smedshammar, ritade mitt hus för 15 år sedan. Jag är fortfarande otroligt nöjd med resultatet där varje kvadratdecimeter i det lilla huset är detaljplanerat. Arkitekterna lyckades rita ett hållbart och mycket hemtrevligt hus där jag fortfarande förundras över siktlinjer och ljusinsläpp. Dessutom blev samarbetet byggare/arkitekter mycket gott.
 
  • Gilla
H_kan@88 och 1 till
  • Laddar…
Jag tyckte det var väldigt själlöst. Innan jag började gå igenom artikeln så tänkte jag i huvudet hur det skulle se ut invändigt. Och nästan allt kunde man checka av utan att ens titta på bilderna. Finns det en eldstad så kommer den se ut som en stor fet fyrkant. Check. Det kommer vara öppet upp till nock. Check. Det kommer vara en helkaklad vägg i köket. Check. Glasräcken. Check.
Det enda som jag tyckte började se intressant ut var när det började anas ett loft. Men det fick vi inte se särskilt mkt av.
Fario har helt rätt med glasväggarna också. Inte jätte charmigt.
Såg ingen som helst anledning till att ta in arkitekt för att uppnå detta resultatet. Att han kan tänka sig innan att det blir ett burkigt ljud med den där designen är ju duktigt av honom. Varför finns det då inga textilier eller ljuddämpande väggar som kan hindra ljudöverföringar mellan ytorna (eller det kanske det fanns men ingen vild på bara)
. A ja. Jag gillade utsikten :D(y)
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Tyvärr blir det väl så här "halvklart" / "halvsnyggt" då kunden/ägarna ska göra slutfinish och inte har någon direkt erfarenhet och känsla själva. Många vågar inte ge arkitekten fria händer , tyvärr om ni frågar mig då det är det som gör huset komplett i många fall.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Väldigt snyggt och vilket läge!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.