S spider22 skrev:
Jag hoppas det blir någon förändring så småningom med debiteringen på huvudsäkringarnas storlek det känns lite förlegat bättre då att jobba mer med olika tariffer för olika tider på dygnet?
Tariffer har visat sig göra liten skillnad på elförbrukningen. Om jag kommer ihåg rätt så har man sett cirka 5% minskning av förbrukningen med en prishöjning om 50%.
 
pacman42 pacman42 skrev:
@Avemo, jag tycker nog att frågan förtjänar fokus, höga effekter på enstaka faser kommer alltid att riskera att skapa problem.
Det finns ju grader i det hela. Vi är helt överens om att spisar bör vara anslutna till tre faser. Vi är också överens om att elbilsladdare borde vara trefasanslutna oftare. Jag opponerar mig mot att det skulle vara en avgörande skillnad för speciellt många om den trefasanslutna spisen har 400 eller 230 V elementspänning. Om jag glömmer att sänka laddströmmen till bilen till 5A innan jag slår på ugnen brukar det resultera i att jag får byta huvudsäkring. Men jag misstänker att den tvåfasanslutna varmvattenberedaren också spelar in. Jag har inte undersökt det noga eller försökt åtgärda det än.
 
@Avemo, vi verkar vara väldigt överens. Skillnaden ligger nog bara i hur stort problem just vi har. Men många i allmänhet inser inte dessa saker alls, jag tänker i stor utsträckning på dessa. Många av civilingenjörerna på min arbetsplats inser inte varför huvudsäkringen går när de kör flera saker samtidigt...
 
@pacman42 om det gäller civilingenjörer borde problemet inte vara större än att du kan förklara det för dem. Om det är intresserade alltså. Jag tror att många inte vill fundera på vilka förbrukare som kan användas samtidigt. De vill bara att det skall fungera. Och helst inte kosta några pengar.
 
pacman42 pacman42 skrev:
@Avemo...Många av civilingenjörerna på min arbetsplats inser inte varför huvudsäkringen går när de kör flera saker samtidigt...
Tyvärr rätt vanligt problem även med elektriker som inte verkar bry sig att kolla balansering på faserna när man utför jobb hos privatpersoner. Vi har samma problem som tidigare inlägg beskrev med en huvudsäkring som ryker pga snedbelastning efter inkoppling av bergvärmepump och nya uttag till tvättstugan för bla torktummlare. Jobbet var dessutom utfört med två olika elektriker. Samma problem på landet när nya gäststugan kopplades in.

Efter vi gått över till trefas på induktionshällen ryker huvudsäkringen inte lika ofta. Dessutom kan vi köra alla plattor samtidigt på maxstyrka (innan bara två) men endast om torktummlaren och torkfläkten inte är påslagna! :)
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
Jag har för första gången sedan vi flyttade in för 3.5år sedan dragit en huvudsäkring (25A).

Insåg att jag körde en 2kW kokplatta, en platta på spisen i boosterläge, en tvättmaskin samt laddade bilen (10A) från den fasen. :rolleyes:

Oklart om jordvärmepumpen också var igång.
 
Redigerat:
  • Haha
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.