Mikael_L
T Thomas_Blekinge skrev:
Tänk tänk..
om man nu matar ut 2x15 A från två faser och det skulle vara OK, varför kan man då inte mata ut 2x15 A från samma fas? Om man nu dimensionerar nollan extra starkt med t ex 4-6 mm2? Jag måste lära mig mycket mer känns det.
Med 6mm2 nolla eller 2x 2,5mm2 nollor så fungerar det rent elektrisk korrekt.

Det mest uppenbara felet är faktiskt det faktum att "så gör vi inte i Sverige" men däremot i något annat land.


Tror du att du har lättare att få in 5 st 2,5mm2 FK än 3 st 4mm2 RK?
Själv tror jag det senare är lättare.



edit:
Jag kollade ytterdiameter på dessa, fabrikat nexans:
FQ 4 = 4,1 mm
FQ2,5 = 3,6 mm

Och 2,5 ska du då ha 5 eller sex av i röret.
 
Redigerat:
Varför skall man ha 2*2,5mm2 i nollan om man bara matar med två faser i 2*230V matning dvs L1, L2 och nolla? Såvitt jag kan räkna så kommer den största strömmen i nollan att gå vid 16A på en fas. Så fort man börjar att lasta L2 så sjunker strömmen i nollan, den kommer inte att adderas (eller rättare sagt, jo det gör den men då den är fasförskjuten 120grader så kommer den sammanlagda strömmen att som mest hamna på ca 20A). Dock och detta skall tas med i beräkningen OM hällen inte är korrekt faskompenserad och har ett stort innehåll av tredje övertonen på strömmen så kommer tredje övertonsströmmen att adderas till 100% i nollan som återmatar all överström som är multiplar av 3 dvs 6, 9, 12 övertonerna som ström i nollan. Gissningsvis så är halvgamla och "icke märkes" induktionshällar värst på detta.
 
L Limpan4all skrev:
Varför skall man ha 2*2,5mm2 i nollan om man bara matar med två faser i 2*230V matning dvs L1, L2 och nolla?
Det behöver man inte. Och det skrev inte heller Mikael_L att man behöver. Frågan gällde att ta ut 2x15A från samma fas.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Det är ju lite tråkigt att det blir allt svårare att få tag på produkter som passar vårt fina trefas system som dom flesta har framdraget till slutkund i sverige. 220v produkter funkar ju inte så bra när vi ofta har huvudsäkringar på 20A.
Detta är väl förmodligen en anpassning till resten av europa där man bara har enfas till slutkund? Och kraftiga huvudsäkringar typ 50A.
Jag försöker alltid hitta 400v produkter men det är inte lätt ofta beställningsvaror..
Även dom flesta elbilar/hybrider är enfas 220v trots att dom kräver mycket ström :(
 
Köp en Renualt Zoe då. 32A trefas om du vill ladda maximalt hemma 22kW laddeffekt (samt alla lägre inklusive enfas 6A (och tvåfas 400V)).
 
S spider22 skrev:
Det är ju lite tråkigt att det blir allt svårare att få tag på produkter som passar vårt fina trefas system som dom flesta har framdraget till slutkund i sverige. 220v produkter funkar ju inte så bra när vi ofta har huvudsäkringar på 20A.
Detta är väl förmodligen en anpassning till resten av europa där man bara har enfas till slutkund? Och kraftiga huvudsäkringar typ 50A.
Jag försöker alltid hitta 400v produkter men det är inte lätt ofta beställningsvaror..
Även dom flesta elbilar/hybrider är enfas 220v trots att dom kräver mycket ström :(
fast merparten av induktionshällarna går ju att koppla på två faser, och en del på tre.
 
D DFYD123 skrev:
fast merparten av induktionshällarna går ju att koppla på två faser, och en del på tre.
Det är ju inte det som är det huvudsakliga problemet, utan det är att endast två plattor på hällen räcker för att huvudsäkringen på en av faserna skall lösa ut om man har bastu igång, laddar elbil på hög effekt, om eltillskottet på elpanna kör osv.

Har man inga tunga trefasslukare, så måste man istället planera matlagning eller annat utifrån hur olika uttag och maskiner nyttjar faserna.

Jag bodde för många år sedan i en lägenhet med bara 6A säkringar. Jag kunde inte dammsuga i vardagsrummet om diskmaskinen var igång. Kunde inte dammsuga i köket om ugnen var på och kunde inte dammsuga i sovrummet om spisen var igång. Det ver rejält begränsande.

Jag kan i mitt nuvarande hus inte ha igång ugnen och samtidigt ladda elbilen. Detta är dock ett aktivt val då ugnen var den minsta olägenheten. Jag kan inte heller ha igång bastun när jag laddar elbilen, vilket faktiskt är helt OK också.

Här har vi alltså flera exempel på varför 3-fas hade varit mycket bättre. Belastningen på enskilda faser blir lägre och man behöver inte planera användningen i samma grad.

En avslutande kommentar om elbilsladdning också, det är inte alltid bättre att ladda denna på tre faser. Om man har kraftiga enfasförbrukare så blir laddningen begränsad av den hårdast lastade fasen (jag antar här att man installerat en effektvakt för laddningen), vilket gör att laddningen tar längre tid, utan effektvakt måste man begränsa användningen väldigt mycket så trefas-laddning utan effektvakt rekommenderas inte. Vill man ladda utan effektvakt så får man hålla sig till en fas och istället planera användningen.
 
  • Gilla
spider22
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det är ju inte det som är det huvudsakliga problemet, utan det är att endast två plattor på hällen räcker för att huvudsäkringen på en av faserna skall lösa ut om man har bastu igång, laddar elbil på hög effekt, om eltillskottet på elpanna kör osv.


Har man inga tunga trefasslukare, så måste man istället planera matlagning eller annat utifrån hur olika uttag och maskiner nyttjar faserna.

Jag bodde för många år sedan i en lägenhet med bara 6A säkringar. Jag kunde inte dammsuga i vardagsrummet om diskmaskinen var igång. Kunde inte dammsuga i köket om ugnen var på och kunde inte dammsuga i sovrummet om spisen var igång. Det ver rejält begränsande.

Jag kan i mitt nuvarande hus inte ha igång ugnen och samtidigt ladda elbilen. Detta är dock ett aktivt val då ugnen var den minsta olägenheten. Jag kan inte heller ha igång bastun när jag laddar elbilen, vilket faktiskt är helt OK också.

Här har vi alltså flera exempel på varför 3-fas hade varit mycket bättre. Belastningen på enskilda faser blir lägre och man behöver inte planera användningen i samma grad.

En avslutande kommentar om elbilsladdning också, det är inte alltid bättre att ladda denna på tre faser. Om man har kraftiga enfasförbrukare så blir laddningen begränsad av den hårdast lastade fasen (jag antar här att man installerat en effektvakt för laddningen), vilket gör att laddningen tar längre tid, utan effektvakt måste man begränsa användningen väldigt mycket så trefas-laddning utan effektvakt rekommenderas inte. Vill man ladda utan effektvakt så får man hålla sig till en fas och istället planera användningen.
Du får gärna förklara. För jag vet inte vad skillnaden blir om du kopplar in en 3-fas spis som är på 400volt så ligger väl fortfarande 2 plattor på en fas, dom andra två på en annan fas och ugnen på den tredje. Eller har jag fått det om bakfoten?? Då borde det väl bli samma lika om du kopplar in en 230 volts häll på två faser och lämnar den tredje till ugnen??
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag undrar om inte trefasfrågan får lite större uppmärksamhet än den förtjänar ibland. En 400V spis har plattorna anslutna mellan faser och inte mellan fas och nolla. Det ger en lite jämnare belastning av faserna men inte en helt jämn belastning. Det viktiga är ju i vårt elsystem att spisen faktiskt är ansluten till alla faser och inte är en enfasspis. Det går ju att vända på det hela också. Om vi bara hade en fas in i våra bostäder skulle vi aldrig behöva fundera på att belasta faserna jämnt. Trefassystemet har sina givna fördelar. Men det är inte bara fördelar. En av nackdelarna är att så många inte använder det.
 
D DFYD123 skrev:
Du får gärna förklara. För jag vet inte vad skillnaden blir om du kopplar in en 3-fas spis som är på 400volt så ligger väl fortfarande 2 plattor på en fas, dom andra två på en annan fas och ugnen på den tredje. Eller har jag fått det om bakfoten?? Då borde det väl bli samma lika om du kopplar in en 230 volts häll på två faser och lämnar den tredje till ugnen??
Förr var trefas spisar uppbyggda så att man hade 380V över plsttorna, då belastade man två faser med varje platta som kopplades in. De två mindre plattorna delade samma uppsättning faser. Ugnen hade ofta tre element med olika fasuppsättning så att de tre elementen värmdes av tre olika fasuppsättningar.

Med internationell handel så ändrades dock detta så att man istället var tvungna att ha stöd för 220V. Till en början löstes detta med Delta och Y-kopplingar över samma element, vilket gjorde plattorna/ugnen långsammare på 220V. Genom att överge Delta-kopplingen och optimera på 230V så kunde man sedan få upp samma hastighet/värme på 230V, men utan stöd för 400V (notera tajmingen på övergången från 220V-230V också). Detta skedde ungefär samtidigt som vi fick hälldar istället för plattor också.

Problemet nu är att det blivit dyrt att ha hög uppsäkring hemma och med olika enfasuppkopplade apparater med hög effekt som är oberoende så har vi fått ett större problem än vad vi hade förr. Elbilar förvärrar detta problem rejält också då sannolikheten för problem ökar.

Bara för att ge ett helt annat liknande exempel så var ofta elvärme i hus förr uppkopplad med trefas. Olika element hade olika kombinationer av två faser. Detta gjorde då att påverkan på de enskilda faserna var mindre när termostaten i elementet slog till. Jag har haft en del roliga felsökningar i sådana anläggningar då senare "elektriker" kopplat in vanliga eluttag på samma ledningar. Det blir då intressanta effekter med bakspänningar när endast en säkring går...
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
....

Problemet nu är att det blivit dyrt att ha hög uppsäkring hemma och med olika enfasuppkopplade apparater med hög effekt som är oberoende så har vi fått ett större problem än vad vi hade förr. Elbilar förvärrar detta problem rejält också då sannolikheten för problem ökar.
Jag måste missat detta helt. När blev det dyrt? Jag har 3x20 A säkring och noll 400 V-maskiner hemma. Inte en säkring löst sen jag flyttade in för snart 3 år sedan.
 
@Avemo, jag tycker nog att frågan förtjänar fokus, höga effekter på enstaka faser kommer alltid att riskera att skapa problem.

Nu glider vi iofs allt mer OT, även om det fortfarande är i ämnets utkanter

Om vi kunde bli av med kostnaden för uppsäkringen av inkommande el och istället bara hade debitering efter utnyttjad effekt så skulle det kunna fungera bättre.
 
D DFYD123 skrev:
Du får gärna förklara. För jag vet inte vad skillnaden blir om du kopplar in en 3-fas spis som är på 400volt så ligger väl fortfarande 2 plattor på en fas, dom andra två på en annan fas och ugnen på den tredje. Eller har jag fått det om bakfoten?? Då borde det väl bli samma lika om du kopplar in en 230 volts häll på två faser och lämnar den tredje till ugnen??
Enkelt förklarat är att om du skall ta ut 2000w över 400v så blir strömmen 5A över 2 faser men skall du ta ut samma effekt på 230v blir strömmen 8,6A och har du då 20A huvudsäkringar så rycker med stor sannolikhet någon av dom om du slår på två plattor i kombination med allt annat som är igång hemma panna/vvb mm.
Jag hoppas det blir någon förändring så småningom med debiteringen på huvudsäkringarnas storlek det känns lite förlegat bättre då att jobba mer med olika tariffer för olika tider på dygnet?
 
torbeno torbeno skrev:
Jag måste missat detta helt. När blev det dyrt? Jag har 3x20 A säkring och noll 400 V-maskiner hemma. Inte en säkring löst sen jag flyttade in för snart 3 år sedan.
Det är olika i olika elnät. I Göteborg så kostar det samma upp till 63A. I andra elnät (mitt exempelvis) så skiljer det närmare en tusenlapp per år mellan 3x16A och 3x20A.

Jag har 3x20A och huvudsäkringar går 3-4ggr per år. Innan elbilarna (dottern har en mopedbil som går på el också) så gick huvudsäkringar 1-2 ggr per år.

Innan jag balanserade om faserna i huset gick huvudsäkringar en gång i månaden under vinterhalvåret. Problemet är att det finns för många oberoende elförbrukare med för hög effekt på samma fas. Har man inte elvärme (i mitt fall tillskott till värmepumpen) så minskar risken. Jag har dessutom Bastu. Men det stora problemet brukar vara att eltillskott behövs samtidigt som man lagar mat. Här har jag justerat om FLVP för att risken skall minska.

Sedan skaffade vi alltså elbilar också, för att hantera dessa så får de bara laddas på natten, då klarar sig säkringarna. Men när man har bråttom att ladda, då är man på marginalen. Ugnen kan inte användas samtidigt, då är det kört.
 
  • Gilla
torbeno
  • Laddar…
En av många bra anledningar att bo i Göteborg alltså. Välkommen hit
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.