mr.Ola mr.Ola skrev:
Jag har en rätt hygglig mask som jag använder även om jag inte tänkt börja riva ner asbest en ikväll.. Är rätt mycket isolerdamm i luften nu också. Kände av det rätt bra när jag började riva tidigare och inte använde masken! [bild]
Skyddsglasögon glöm inte!!!
 
B byggarätt skrev:
Skyddsglasögon glöm inte!!!
Korg-glasögon? Eller bara nå smäckra genomskinliga plastisar som är öppna runt ikring?
 
mr.Ola mr.Ola skrev:
Korg-glasögon? Eller bara nå smäckra genomskinliga plastisar som är öppna runt ikring?
Täta glasögon och täck håret och duscha efteråt
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Fick upp limträet på vinden idag efter jobbet. Det gick skitlätt med 2 kompisar och en traktor till hjälp. Tog typ 3 minuter att få in! Det firade jag med att åka hem och äta drygt 2 kilo mat och sedan få sån matkoma att jag inte blivit människa igen förens nu! Så det blev vilodag resten av dagen!
 
  • Gilla
  • Haha
Hagfeldt och 3 till
  • Laddar…
Idag är jag igång igen om än lite sent.. Håller på att lägga in limträet mot takstolarna.. Fint med en laser! Funderar på att trycka upp taket lite från insidan då limträet verlar vila på första och sista sidan på takstolarna, är ca 0,5 cm mellanrum mellan balken och de mellersta takstolarna. Det är ca 11 takstolar totalt på balken längd. Ca 80-100 cm mellan dem.
Monteringsarbete av limträ mot takstolar i en vind med en synlig laserlinje som hjälp för riktningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Limträbalk med en grön laserlinje mot takstolarna i ett mörkt vindsutrymme, visar utrymmet för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Växlar av limträet mot resvirket ytterst husgaveln. En 95a mellan 6 stående reglar och dessutom liggande direkt på en annan som är 45 bred, ev hammarbandet kommer att ge tillräckligt med styrka för behovet. Tyvärr är det ca 5 mm springa även här så det blir att lägga i nån stackars bit med masoniten för att växla av den helt!
Limträ växlat mot resvirke med synlig springa och isolering i en huskonstruktion, omgiven av spån och reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy inuti en husgavel som visar limträ och resvirke med synlig springa masoniten ska täcka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggdetalj där limträ möter resvirke i en gavel med synlig springa och masonitbit för avväxling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har gjort i ordning vinkelfästena, de kommer att monteras upp och ner då hanbjälke är ungefär tre gånger för bred..
Vinkelfästen i metall förberedda för montering på träbjälke i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vinkelfäste i trä redo för montering bredvid en träbjälke på ett sågspånstäckt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
Spännande, kanske man lär sig nått på vägen :)
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Kvällens övning, trycka upp taket det som kan tänkas behövas för att limträet ska komma dikt mot takstolarna!
-Jag uppdaterar eftersom..
Stödstolpe i metall som trycker uppåt mot vit takbeklädnad i ett rum under renovering med exponerade träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
Kvällens övning, trycka upp taket det som kan tänkas behövas för att limträet ska komma dikt mot takstolarna!
-Jag uppdaterar eftersom..
[bild]
Spännande! Lycka till! :)
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Jag blev inte riktigt färdig med avväxlingen igårkväll så jag fortsätter med det nu. Jag sätter fast 95an Avväxlingsarbete med skruvdragare och träreglar i byggkonstruktion, synliga skruvar och masonitjustering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
i resvirket med 6x80 skruvar. Höjden har jag justerat med bitar masonite mellan 95an och det troliga hammarbandet.
Jag sätter 2 skruvar i varje byggregel.
 
Detaljbild av vinkelhörn i träkonstruktion med isolering och sågspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruv som sticker ut ur träbjälke med isoleringsmaterial och sågspån runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolering av glasull och träkonstruktion på ett byggprojekt med synlig borr och skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skruvar även fast hängslen i hanbjälken. Sen får projekt limträ på vinden vila medan besten i källaren tar vid igen! Metallhängsle fäst i en träbjälke omgiven av sågspån på en vind under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klockan 22:00 och med 2 hängslen ouppsatta och 13 stycken på plats tar jag kväll då sista t-20 bitsen gick sönder..
Jag söker fram en ny till imorgon!

Snöpligt att falla på mållinjen!
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Nu är delmålet hängsling av tak klart!
Nyinstallerade takbjälkar och hängsling i ett oisolerat vindutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.