Nån har försökt bygga ett "rum i rummet". Det handlar om ljudisolering där man försökt att få bort mekanisk kontakt mellan två lägenheter skulle jag tro.
 
C
Z ZipLock skrev:
Blocken är väldigt lika de slaggstensplattor som finns i min lägenhet byggd 1936 och ombyggd på 50-talet.
Korrekt, det är utan tvivel slaggsten, och det har funnits sedan åtminstone 1800-talet så det är troligen ursprungsmaterialet.
 
C cpalm skrev:
Korrekt, det är utan tvivel slaggsten, och det har funnits sedan åtminstone 1800-talet så det är troligen ursprungsmaterialet.
du menar
C cpalm skrev:
Korrekt, det är utan tvivel slaggsten, och det har funnits sedan åtminstone 1800-talet så det är troligen ursprungsmaterialet.
Då menar du de stora gråa stenen, medan den andra massan som har trillad ner måste då väl har varit betydlig nyare, eller hur?
 
C
D DanyMu skrev:
Då menar du de stora gråa stenen, medan den andra massan som har trillad ner måste då väl har varit betydlig nyare, eller hur?
Japp, så är det garanterat.

Edit: Fast nu när jag tittar på det igen så tror jag inte ytskiktet tillkommit i efterhand. Blocken ser inte ut som att det funnits något annat ytskikt (puts) där tidigare.
Syns dåligt på bilden, men ytskiktet skulle kunna vara putsad träullit.
 
Redigerat:
Då gissar jag att detta gjorts i efterhand, på befintlig tapet, vilket gett en dålig vidhäftning.
Dina hantverkare har nu många år senare när de skulle "förbereda väggen" troligtvis gjort så att det släppt.
 
D DanyMu skrev:
Ja, det är ett bostadsrätt och man kunde varken se eller höra att något skulle vara skumt. Frågade även säljaren om han hade känd, sett eller hört något och han svarade nej. I en annan tråd trodde någon att det kan röra sig om någon form av ljudisolering dvs då rör det sig alltså inte om gammalt material och kan därmed egentligen inte kopplas till husets ålder... eller?
Det är antagligen ljudisolering prata med din granne sätt in en radio och pröva hur lyhört det är!
Bra att det hände nu då du antagligen inte hade nöjt dig med den väggen bygg en ny ljudisolering med hjälp av stålprofiler och gipsskivor i två lager med fogmassa då bärigheten i slaggsten är si och så
 
Z ZipLock skrev:
Vad finns bakom väggen? Är det en innervägg i din lägenhet eller en vägg mot en annan lägenhet?
D DanyMu skrev:
Väggen går mot en annan lägenhet - antagligen garderober
Vad är det ljusa överst man ser nu? Baksidan på nämnda garderober hos grannen eller något annat?
 
Claes Sörmland
Slaggsten har ju en glasig yta som inte suger vatten. Troligen svårt att få kalkputs att fästa på den.
 
M myrstack skrev:
Vad är det ljusa överst man ser nu? Baksidan på nämnda garderober hos grannen eller något annat?
Ser ut som typ masonit som sitter utanpå stenväggen.
 
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Troligen svårt att få kalkputs att fästa på den.
Nä, kalkputsade slaggstensblock är otroligt vanligt i hus från första halvan av 1900-talet. Och då ligger putsen direkt på blocken utan nät eller matta, det är inga problem med vidhäftningen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Hur är konstruktionen här? Har man tapetserat papp direkt på de oputsade blocken eller finns det puts som gått bom på blocken?
 
Claes Sörmland
13th Marine 13th Marine skrev:
Ser ut som typ masonit som sitter utanpå stenväggen.
Masonit började produceras samma år som byggåret av denna lägenhet. Gissar istället på papp som var standard på den tiden.
 
Exakta konstruktionen av den del som rasade kan jag inte exakt svara på då jag inte var på plats och väggen nu är borttagen. Men på slaggstensblocken verkar det ha funnits olika lager. En med pappersbitar i och sedan ett märklig material som är rätt poröst och ovanpå den puts + tapet. Och jag tror nog att just det där porösa material nu har kollaberad utan stöd av tapeten mm.
 
Det här låter som en märklig konstruktion. Men att man har putslager som ligger helt bom mot underlaget är inget ovanligt. De kan hålla ihop ändå i många år.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det här låter som en märklig konstruktion. Men att man har putslager som ligger helt bom mot underlaget är inget ovanligt. De kan hålla ihop ändå i många år.
Dock väl inte ett poröst material?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.