MathiasS MathiasS skrev:
För min del passar det inte att ha en växelriktare som låter vid mätarplatsen/elcentralen - det blir boyta efter renoveringen. Bättre för mig att ha den i ett torrt förråd under altanen.
Låter vettigt. Min Solaredge växelriktare har fläktar som går igång ibland i samband med att solen går ner. Jag vet inte om det är någon fiffig design som gör att verkningsgraden blir extra låg just då och att elektroniken behöver kylas. Fläktarna är inte jättetysta så växelriktaren passar inte inom boyta. För egen del har jag min i garaget och där lever jag om mer med mina maskiner så det är inget problem.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Hej
Har lite mer praktiska frågor angående monteringen på tak då jag just nu håller på att planera för egen montering.

- Någon som har erfarenhet av lämplig takkrok för Vittinge två-kupigt tegel, vill slipa så lite som möjligt på pannorna?
- Hur har ni fäst kablarna i strängen, lindat runt al-balken och fäst med buntband?
- Solarkabeln från taket. Har ni dragit den ”naken” under pannorna innan ni går ner på fasaden/vinden eller med pex-slang? Själv tänkte jag runda takfoten och gå in uppåt på vinden, där jag rundar takfoten finns ju risk för skav och allmänt utsatt läge, hur har nu lvriga löst detta?

Och ja, jag kommer att ta in en elektriker för att gå igenom projektet med men vill ha en plan och så mycket input som möjligt då det alltid finns flera sätt man kan göra på.
 
Du har inte funderat på att ta bort takpannorna där du ska ha solcellspaneler och där montera TP20 takplåt? Då behövs inga takkrokar eller långa alu-profiler och det blir mycket enklare och billigare att montera solcellspaneler.

En solarkabel som används som kabel för likströmmen från panelerna har tjock isolering. Men det är givetvis bra att ha den i skyddrör, plast kanske, om du ska "runda" vid takfoten. Flexslang, dvs korrugerad plastslang, är inte avsedd för utomhusmontage, tror jag, och tål därför inte UV-ljus, dvs tål inte solljus. Men din lokala elfirma kan nog ha UV-beständig slang. Fåglar kan ju hacka på den. Möss och råttor kan gnaga på den. Men det kan de också på alla andra befintliga elledningen som redan finns i och på ert hus. Kanske så kallad kabelsamlare kan användas som skyddsslang, men är nog inte UV-beständig, blir spröd och faller itu på ett år.

Pipe Life har UV-beständiga VP-installationsrör av plast. Även PM Flex har UV-beständiga installationsrör av plast. Kan böjas med fjäder.
 
Redigerat:
Rutab och PM har UV beständig slang. Rutab har även delbar slang som är UV och de har flänsanslutning som passar NV slang och M gängad fläns.
 
Tackar
Kommer inte ta bort pannorna, skulle kanske vara enklare ur ett perspektiv men vill inte ge mig in på det.
Får kolla på UV-beständig PEX
 
Jag har självt bestämt mig för att installera 14 solcellsmoduler på vårt skiffertak. Letat runt efter installatör, skall jämföra offerter via solcellsofferter. Tar gärna emot fler tips om någon har en installatör som är bra och erbjuder bra priser.
 
Det är inte så många, 14 st paneler riktade mot söder, blir bara ca 4,2 kWp installerad solcellspaneleffekt, kanske ger 4000 kWh/år. Det blir troligen en ganska hög totalkostnad. Lönar det sig? Mycket fasta kostnader om du ska köpa nyckelfärdig anläggning. Väljer du ytterligare 2,1 kWp paneleffekt,dvs 21 paneler, blir totalkostnaden inte 50 % mer, utan kanska bara 10 à 20 %. Förutsatt att taket har plats för 21 st paneler.
 
Är det riktigt shingel-skiffer? Då kan det bli väldigt svårt med infästningar. Liksom lite svårt att komma mellan de tunna plattorna med något och sedan få det någorlunda tätt.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Behåll taket, jag la kabel i plaströr, som jag strippade fast i skenorna under panelerna, helt vanlig kabel, ej nån dyr sol sladd.

Vi har kupat betongtak, kapade lite från plattan för de inte skulle ”väga” under kroken, lätt att montera.
 
P Mattiaz skrev:
Jag håller på själv att montera paneler denna lämpliga årstid :rolleyes:
Jag köpte allt från Tyskland, fungerade helt perfekt. Efter att jag hade fått den första offerten så kom det snart en ny eftersom de hade fått lägre pris på panelerna. Dock strulade de svenska transportföretagen till det en del.

När jag sökte info på nätet så var det samstämmigt att underdimensionera växelriktaren med ca 15% för att nytta växelriktaren bättre.

Jag ska upp med 36 paneler i söderläge och 28 paneler i mer västlig riktning. Monterar allt själv och sedan kommer elektriker att fixa inkoppling mot nätet.
Det verkar dock finnas lika många åsikter om jordning/potenialutjämning som det finns elektriker.
Verkar vara ett seriöst företag, har nu möjlighet att berätta vart du köpte ifrån?
 
P Mattiaz skrev:
Jag köpte mina direkt från Tyskland.
[länk]
Ska kollas in. hur gjorde du? hade du projekterat allt själv och begärde in priser eller bad du om ett färdig paket?
Vilka Paneler valde du?
Vad slutade allt på med leverans mm?
tacksam för svar.
 
Med alla paneler, bärställ, växelriktare mm så tror jag det gick på 16000 euro.
Då är det 64st Heckert 305w, monteringsdetaljer till 2 tak (betongpannor), Fronius växelriktare, Fronius smartmeter, kabel och frakt.

Lite småplock åskskydd, kapsling, dc-brytare, vp-rör mm. Ca 15000kr

Elektriker ca 8000kr

Jag ritade upp tillgänglig takyta och närmaste stad för snözon och mailade ner till Tyskland så skötte dom resten. Fungerad klockrent.

Om du ska montera panelerna själv så ta kontakt med en elektriker först och bolla med honom eller henne. Det är inte säkert att vederbörande går med på att koppla in paneler som du har monterat.
 
S självklart skrev:
Ska kollas in. hur gjorde du? hade du projekterat allt själv och begärde in priser eller bad du om ett färdig paket?
Vilka Paneler valde du?
Vad slutade allt på med leverans mm?
tacksam för svar.
Kan vara värt att jämföra priser med Rofoto, de säljer bara Heckertpaneler.
Dyrare än från Tyskland, men tror inte skillnaden är så stor.
http://www.rofoto.se/solcellsprodukter/
 
Falo01 Falo01 skrev:
Kommer att installera solceller på mitt hustak.
Har kollat runt lite, de som man får ett riktpris av är Vattenfall & Eon, skiljer en del i pris.

Har ni ngn leverantör ni rekommenderar som är bra & prisvärd.
Hos dessa ovan är det "all inclusive" de gör allt.

Är det ngn som köpt panelerna själv och monterat för att sedan tagit dit yrkesfolk till det som måste göras (el etc.)
Känns lite sisådär med garantier om man gör del av jobbet själv, eller har jag fel magkänsla?

Det finns ju fler sidor med solinstallatörer, men man har ju svårt att hitta guldkornen i massan.

Så söker tips :)
Hej, Jag hade också funderingar på detta men hittade en bra bok på nätet som gick igenom detta grundligt. Skickar med en länk här https://n65books.se/news.html. Sår det mesta om dimensionering och planering
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.