Mikael_L
ullberg skrev:
Ingenjör?
Ja ungefär så ... ;)


Men nu har jag mätt, jag drog på mig hörselkåpor, drog ut ledningarna så långt jag kunde (skarvade ihop den ena som hade gått av) och kunde stå nästan tre meter åt sidan delvis i skydd av lite berg där.
Jag mätte med ett 100ohm motstånd i serie för säkerhets skull, och hade kollat upp min multimeter innan, den skickar endast ut 0,2V vid resistansmätning.
Ja jag vet, nästan överdrivet med försiktighet, men "better safe than sorry", särskilt när man pysslar med sånt som man inte kan något om.

OK, det mätte "oändligt", dvs avbrott. Antingen skadade ledare någonstans i borrhålet eller så är det ingen hel tändare där.

Sen undersökte jag klippan med borrhålet mer grundligt, men se där, bortåt en meter nedåt så verkade det ju faktiskt som att det var sprängt in under. Så efter jag rensat bort lite stenskärv och så, hittade jag undersidan av borrhålet med de elektriska kablarna dinglande.

Så jag kan blåsa faran över här och nu.

Men tack alla som engagerat sig.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Förlåt, läste lite slarvigt....
 
Åsa Lund
buspojken buspojken skrev:
De där är VA tändare, nr 10 har 250 ms fördröjning, elektrisk sprängkapsel
Såld av orica mining i gyttorp

De ser ut så där ibland när man sprängt, då har kraften gått neråt och inte brutit med sig berget, alternativt satt / sitter de en enbart en bottenladdning i hålet

Du kan enkelt kolla om den är skarp, skär av trådarna, skala dem, och sätt på en ohm mätare, en frisk tändare har 3,5 i motstånd, skär du av tråden minskas motståndet, visar den inget är tändaren död, får du tillbaka ett motstånd är tändaren skarp, och bör hanteras av yrkesman
Hej!
Kan du, buspojken, vara snäll och skicka PM till mig. Har en liten fråga som jag hoppas du kan hjälpa mig med.
Mvh Åsa
 
Hemmakatten
Å andra sidan, Åsa, är det bättre att lägga upp frågan här på Byggahus, då får flera lära sig något nytt.
 
Åsa Lund
Nja, får se
Vill gärna dela med mig på detta forum men tvekar ändå
Sover på saken
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Nja, får se
Vill gärna dela med mig på detta forum men tvekar ändå
Sover på saken
Pm skickat
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Kan du, buspojken, vara snäll och skicka PM till mig. Har en liten fråga som jag hoppas du kan hjälpa mig med.
Om ni nu ska hantera era destruktionsplaner via PM varför skickar du inte frågan i PM till @buspojken istället för att be om ett PM från honom? :thinking:Vad förväntar du dig att hans PM ska innehålla för nyttigheter? :thinking:
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Åsa Lund
Har givetvis försökt det, vill inte skita ner tråden med interna grejor
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
vill inte skita ner tråden med interna grejor
Interna grejor??? Du förstår väl att vi alla, speciellt i dessa tider, blir väldigt intresserade av era interna grejor i en tråd med rubriken "Sprängningsexperter, se hit!". :cool: Det blir säkert även Säpo, NSA, Mossad med flera... Du får nog räkna med allra minst SSSS om du får för dig att flyga till USA i framtiden. :surprised:
 
Åsa Lund
Detta är vad jag menar med interna grejor
Verkligen en höna av en fjäder ;)
Felmeddelande på skärm: "Ooops, ett fel inträffade: You may not start a conversation with the following recipients: buspojken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja ungefär så ... ;)


Men nu har jag mätt, jag drog på mig hörselkåpor, drog ut ledningarna så långt jag kunde (skarvade ihop den ena som hade gått av) och kunde stå nästan tre meter åt sidan delvis i skydd av lite berg där.
Jag mätte med ett 100ohm motstånd i serie för säkerhets skull, och hade kollat upp min multimeter innan, den skickar endast ut 0,2V vid resistansmätning.
Ja jag vet, nästan överdrivet med försiktighet, men "better safe than sorry", särskilt när man pysslar med sånt som man inte kan något om.

OK, det mätte "oändligt", dvs avbrott. Antingen skadade ledare någonstans i borrhålet eller så är det ingen hel tändare där.

Sen undersökte jag klippan med borrhålet mer grundligt, men se där, bortåt en meter nedåt så verkade det ju faktiskt som att det var sprängt in under. Så efter jag rensat bort lite stenskärv och så, hittade jag undersidan av borrhålet med de elektriska kablarna dinglande.

Så jag kan blåsa faran över här och nu.

Men tack alla som engagerat sig.
Lånar denna tråd då jag har samma fråga. Nyinflyttad i ett nybygge, suteräng insprängt berg. Idag var vi ute runt huset och upptäckte två-tre ställen med trådar med vitgröna trådar. Vad göra?
 
  • Hand som håller en vitgrön tråd på marken nära insprängt berg vid ett nybygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gröna och vita trådar på marken bredvid insprängt berg och grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Upprivna vita och gröna kablar bland grus och löv på marken vid ett nybygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
U ulflun88 skrev:
Lånar denna tråd då jag har samma fråga. Nyinflyttad i ett nybygge, suteräng insprängt berg. Idag var vi ute runt huset och upptäckte två-tre ställen med trådar med vitgröna trådar. Vad göra?
Alltid obehagligt med eventuella dolor. Ohmmätning kan man göra som tidigare skribent skrivit om. Annars kvarstår mitt råd, kontakta den som skött sprängarbetena för att klargöra att det inte rör sig om en dola som blivit kvar. Min erfarenhet är att många sprängare tyvärr nonchalerar dolor ända tills nån verkligen uppmärksammar dem om dem.
 
  • Gilla
ulflun88
  • Laddar…
F Christoffer Stenhult skrev:
Alltid obehagligt med eventuella dolor. Ohmmätning kan man göra som tidigare skribent skrivit om. Annars kvarstår mitt råd, kontakta den som skött sprängarbetena för att klargöra att det inte rör sig om en dola som blivit kvar. Min erfarenhet är att många sprängare tyvärr nonchalerar dolor ända tills nån verkligen uppmärksammar dem om dem.
Tack för snabbt svar. Jag återkopplar till byggherren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.