Jag tror att det skulle kunna vara en möjlighet om man byter 2-3 stycken i rad i båda ingångarna. Skären överlappar varandra rätt mycket. Ytan efter kutterslagen är mindre uttalad jämfört med en traditionell kutter. Men om man synar ytan är den mer våffelmönstrad än randig, som efter en vanlig kutter.
 
Sådärja, de nyinköpta förlängningsborden monterade o injusterade, nu är jag redo att hyvla flaggstänger.:geek:

Borden va inte direkt plana sett från kortänden, breda delen i mitten av profilen är typ 0.3 högre än sidorna, ni ser det glipar rätt rejält till vänster när vinkelhaken vilar på mittdel och högersida. @vectrex (och ni andra också med input) är ditt förlängningbord plant?
Hyvelbänk med monterade förlängningsbord i en verkstadsinställning, boards ej plana.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av ett förlängningsbord till hyvel med ojämn yta, vinkelhake visar glipor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ola C Ola C skrev:
Sådärja, de nyinköpta förlängningsborden monterade o injusterade, nu är jag redo att hyvla flaggstänger.:geek:

Borden va inte direkt plana sett från kortänden, breda delen i mitten av profilen är typ 0.3 högre än sidorna, ni ser det glipar rätt rejält till vänster när vinkelhaken vilar på mittdel och högersida. @vectrex (och ni andra också med input) är ditt förlängningbord plant?
[bild]

[bild]
Ska kolla ikväll när jag är hemma från jobbet! Men spontant har jag svårt att tro det då jag mätte in andra ledden väldigt noga mot bordet. Kan ju ha mätt på bara ett ställe, men jag tror inte det.
 
Hmm, mina båda förlängningar ser ut på samma sätt; mitten är någon tiondel eller två högre än sidorna:

Linjal ligger på tvärs över två identiska metallprofiler för att visa att mitten är något högre än sidorna i en verkstadsmiljö
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När ändå hyveln är upp till diskussion igen. Jag funderar på att borra ur nitarna som håller plaststosen mot plåtdelen av spåntratten. Sen tillverka en egen del som har 160mm anslutning. Skulle vilja ansluta 160mm slang direkt och slippa strypa flödet med 120mm slang där. Någon som gjort något liknande? Själva öppningen i plåtdelen har betydligt mycket större area än den cirkulära 120mm anslutningen så det borde fungera bra att göra så?
 
J JuggeH skrev:
Hmm, mina båda förlängningar ser ut på samma sätt; mitten är någon tiondel eller två högre än sidorna:

[bild]
Där ser man. Anade nästan det. Jag har ca 0.3 diff per sida och det betyder i praktiken att den enda del av förlängningen som är i kontakt med ämnet är den bredare sektionen i mitten. Jag kan tycka det är rätt dåligt även om det kanske inte är hela världen då man mest är ute efter materialstöd. Har i alla fall mailat Swedendro därifrån jag köpte förlängningarna, får se vad dom svarar.

Vad beträffar spånstosen ser jag inga hinder för operationen du beskriver.
 
Ola C Ola C skrev:
Där ser man. Anade nästan det. Jag har ca 0.3 diff per sida och det betyder i praktiken att den enda del av förlängningen som är i kontakt med ämnet är den bredare sektionen i mitten. Jag kan tycka det är rätt dåligt även om det kanske inte är hela världen då man mest är ute efter materialstöd. Har i alla fall mailat Swedendro därifrån jag köpte förlängningarna, får se vad dom svarar.

Vad beträffar spånstosen ser jag inga hinder för operationen du beskriver.
Inte så snyggt, men borde gå att lägga på några lager tejp för att ta upp skillnaden. Skall kolla min förlängning när jag är hemma.
 
V vectrex skrev:
Inte så snyggt, men borde gå att lägga på några lager tejp för att ta upp skillnaden. Skall kolla min förlängning när jag är hemma.
Nä min själ. Jag betalar inte 1300 spänn för en stump aluminium som ska behöva tejp på arbetsytan för att bli plan, för mycket vietnamlagning för min sinnesro.:(
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Nä min själ. Jag betalar inte 1300 spänn för en stump aluminium som ska behöva tejp på arbetsytan för att bli plan, för mycket vietnamlagning för min sinnesro.:(
Ja, ser ut att vara likadant på min.
Metallprofil nära bildad framför vita paneler, detaljvy av strukturen och finishen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Anders 1920-tal
V vectrex skrev:
Då får jag skriva samma sak här. Hastigt och lustigt ägare till en splitter ny Hammer A3-41 med spiralkutter samt lite extra tillbehör i form av förlängningsbord och fästen för densamma.

Var på gång att köpa en A3-31 direkt från Felder men fick så bra deal på denna att jag inte kunde säga nej. Den är dock egentligen alldeles för stor för mitt lilla utrymme med sina 400kg och sitt 180cm långa riktbord.

Är det någon som bor i närheten av södra Göteborg och är sugen på att hjälpa till att lyfta 400kg hyvel så är ni väldigt välkomna på måndag när den levereras. Kommer bli en utmaning.

[bild]

Vad fick du ge?
 
Anders 1920-tal Anders 1920-tal skrev:
Vad fick du ge?
Han köpte den begagnad så vi andra kan bara drömma om det priset :)
 
Anders 1920-tal Anders 1920-tal skrev:
Vad fick du ge?
32000kr inklusive frakt Luleå->Gbg.
 
Väldigt snart kommer det hem en sån här med spiralkutter...baxi baxi.

Hyvelmaskin med spiralkutter från Hammer, modell A3 31, på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
-druvan och 6 till
  • Laddar…
Anders 1920-tal
Ola C Ola C skrev:
Väldigt snart kommer det hem en sån här med spiralkutter...baxi baxi.

[bild]
ny eller begagnad?
 
Anders 1920-tal Anders 1920-tal skrev:
ny eller begagnad?
Ny.
 
  • Gilla
Anders 1920-tal
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.