”Lukt och mögelsporer försvinner helt och kommer inte tillbaka”. Företaget Ozoneair marknadsför ozongeneratorer som påstås kunna få bukt med dålig lukt och mögel i bostaden. Men experter som Byggahus talat med anser att saneringsmetoden varken är så effektiv eller ofarlig som det påstås.

Du kan läsa artikeln här: Ozonrening – för bra för att vara sant?
 
Att deras apparater arbetar i ”oscillerande intervaller”. På vilket sätt är det rimligt att tro att det skulle innebära att reningen optimeras efter ytans storlek och reningsbehov? Det låter som “alternativmedicinsk mumbojumbo” i mina öron.
Oscillera betyder svänga eller pendla. Intervall betyder att den inte är på jämt? Men när den är på varierar effekten? På vilket sätt är det kopplat till rummets storlek?
Det hela låter som kvalificerat skitsnack i mina öron.
 
  • Gilla
kashieda och 8 till
  • Laddar…
Har använt "Ozoneair" under två års tid med jämna intervaller (1 gång per månad) i vår sommarstuga. Och, upplevelsen är att det fungerar. Instängd "sommarstugelukt" försvinner verkligen, Om man aktiverar den för ett 4:a timmars "pass" på söndag kväll, så märker man verkligen skillnad när man kommer åter till stugan på fredag kväll.
 
Har ett ozoneaggregat (inte ozonair) som vi kör i en friggebod för att få bort ”fukt-lukten”. Fungerar bra, men den tar såklart inte bort källan till lukten, bara lukten i sig själv. Källan måste ”renoveras bort”, men som kortsiktig lösning är den ok. Men absolut måste friggan vädras ur ordentligt efter ozone-körningen.
 
Sedan något år har jag en ozonair som får ta bort dålig lukt i garderober, garage, källare och ett skåp som innehåller något som luktar ofantligt illa. Jag tycker det fungerat mycket bra. Lukten tenderar att återkomma, men det tar lång tid och det har blivit allt mindre.

Jag har varit noga med att inte gå in i rummet som luktsaneras när apparaten jobbar och minst 10 timmar efteråt. Om det är ett litet utrymme, och jag haft apparaten på för länge, kan det bli en karaktäristisk "ozonlukt" som dock försvinner ganska snabbt. Som helhet är jag mycket nöjd.
 
En sak man inte ska göra är då att köpa ozonaggregat av Ozonair då det finns liknande aggregat billigare på andra ställen!
 
  • Gilla
kardborren och 7 till
  • Laddar…
Jag köpte vårt i Kina Aliexpress, 995:- med frakt.
 
  • Gilla
ansic och 4 till
  • Laddar…
Allt kan säljas med tillräckligt mycket marknadsföring och desinformation.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Å andra sidan har jag varit med om hur effektivt det är.

Så "experterna" bör verkligen vara oberoende. Vilket få tenderar att vara.

Här hänvisar man generellt till ozon. Vilket är dåligt. Men en ozonrenare ska ju inte användas konstant.
Astma och allergiförbundet tycker ju att allt är dåligt. Tyvärr har deras skrämselpropaganda om så mycket lett till att de tappat trovärdighet

Denna artikel innehöll alltså inte en enda källa som vetenskapligt hade utprovat maskinen utan är en ren "upprörd klickartikel" presenterad som fakta.

Här hade jag iaf velat se forskning kring ozon som rengöring (ingen källa)
Och oberoende forskning kring ozonrengörings farlighet under en begränsad tid när inget levande är i byggnaden).

Med denna artikel börjar jag bli källkritisk och faller tillbaka till vetenskapsteorin som alla fick läsa på universitetet:
* Varför skrivs artikeln
* vad har artikelförfattaren för bakgrund och expertis
* Hur vetenskapligt underbyggda är källorna. Innehåller de hänvisningar till citat.

När jag googlar "Lars Bertås" kommer inte en enda träff upp.Varken kring journalistisk gärning, arbete eller meriter som gör honom till expert i frågan :)



Sen ska man såklart göra sig av med luktkällan först. Men ozonrengörning fungerar rätt bra i de fall där jag varit med om det

Och nej jag varken säljer eller har en sån själv :D
 
  • Gilla
  • Älska
AndersPS och 4 till
  • Laddar…
Hade en död mus/råtta i krypgrunden, går inte att krypa in i, och det luktade vedervärdigt. Köpte ozonair och lukten försvann efter en körning, så mot lukt fungerar den.
 
Säkert effektivt mot lukt, men sterilt blir det INTE /operationssjuksköterska med sterilitet som yrke
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
C
  • Gilla
Fundersam99
  • Laddar…
Nja "Most organic matter" inte "all" vilket ångautoklav eller strålning fixar. Tveksamt dock om ens en sådan strålapparat skulle kunna sterilisera ett rum med organiskt material i golv, väggar och/eller tak.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Karlia
Jag använde ozonair efter att ha städat/sanerat min tonårings rum. Lukten av sopor och smutsiga kläder skulle aldrig ha gått att vädra bort. Misstänker att jag behöver köra fler gånger för att få det riktigt bra men bättre blev det efter en omgång.
 
  • Gilla
  • Wow
Limpan4all och 2 till
  • Laddar…
hsd
Ozon är väldigt effektivt mot lukt, tex en väl cigarrinrökt bil blir luktfri över en helg (totalt omöjligt att få bort äckellukten annars)
Ozon är väldigt ett effektivt sätt att döda mikroorganismer i dricksvatten, dock utan långtidsverkan
Hur bra ozon är mot mögelskador borde kunna undersökas , svampsporer verkar ju överleva det mesta
Ozon är mycket giftigt ,frätande ,kraftigt oxiderande men inte långlivat och har en omisskännlig lukt
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.