Det är en fråga som jag och många andra stallbyggare ställer oss - många av oss har lagt ner åtskilliga timmar och pengar på att få stallet att bli vackert och trevligt att vara i - det är vår fritid och vårt andra hem. Men trots att vi lever i prylhysterins och köpfesternas tidevarv finns det vad jag kan hitta efter hundratalet timmars letande - inte ett enda alternativ till lysrören, eftersom inga andra utomhusarmatur har rätt klassning (D-märkningen saknas). Och jag vill ha lysrör lika lite i stallet som i vardagsrummet, åtminstone som primär belysning.

Jag har pratat med Brandskyddsföreningen (som ger ut dokumentet som försäkringsbolagen kräver att man följer) och frågat varför de fortfarande kräver att även LED-lampor som ligger långt under traditionella lysrör och glödlampor vad gäller värmeavgivning måste ha D-märkning (alltså ha en yttemperatur på maximalt 90 grader Celcius). Han sa nåt om att det finns LED-lampor med drivdon som kan bli väldigt varma tydligen (hur svårt det nu kan vara att skilja på dessa i tabellerna) och därför måste de ha kvar D-märkningen. Det enda jag hade kvar som alternativ var att försöka diskutera med försäkringsbolaget om de kunde tänka sig att göra en "särskild utredning" innebärande att jag skickar in alla specar på ett armatur jag valt med i övrigt rätt klassning, och så hoppas att de ska okeja det. Vilket jag inte tror att de gör.

Så detta är ett sista halmstrå, innan jag får ge upp och installera de hemska lysrören: Är det månne någon här som känner till om det finns ett enda företag som säljer armaturer med någon sorts tilltalande (rustiskt/klassiskt) utseende med klassning IP54 D? Jag menar tex som denna https://www.elbutik.se/product.html/norlys-london-481a
 
  • Gilla
kimmens
  • Laddar…
Ok, så jag bad om förslag på icke-lysrör, något klassiskt och rustikt likt det jag la in, och fick mer lysrör och något annat industri-aktigt som förslag....... jahapp då är det nog dags att ge upp då.
 
Men vanlig porslinsarmatur med glasglob och en E27 LED lampa, blir väl klassiskt så det förslår.
Så var det i vår ladugård, dock med glödlampor.

Protte
 
  • Gilla
DiscoDuck och 3 till
  • Laddar…
Ledvance har bland annat ledarmaturer som är D märkta. Annars är om du bytar ut lysrören mot ledlysrör.
 
  • Gilla
Keisha
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Här finns Dmärkta LED-armaturer
[länk]
ArmaturER är ju synd att säga då det endast finns EN kvar i sortimentet då resten har utgått,,,, :rolleyes:
 
prototypen prototypen skrev:
Men vanlig porslinsarmatur med glasglob och en E27 LED lampa, blir väl klassiskt så det förslår.
Så var det i vår ladugård, dock med glödlampor.

Protte
Nja jag var mer ute efter klassiska lyktor, helst av gjutjärn eller något som försöker efterlikna det. Porslinsarmatur med glasglob kan jag tänka mig som "natt"lampa. Men hittar nu ingen sådan heller som är IP 65 D-märkt :(
 
ymmij12 ymmij12 skrev:
Ledvance har bland annat ledarmaturer som är D märkta. Annars är om du bytar ut lysrören mot ledlysrör.
Jag ska kolla med dom! Det går tyvärr inte att söka på IP65 D och inte heller filtrera på det :(
 
R roli skrev:
ArmaturER är ju synd att säga då det endast finns EN kvar i sortimentet då resten har utgått,,,, :rolleyes:
Förstår inte, när jag trycker på länken får jag fram 7 olika LED-lysrörsarmaturer? (Det enda jag skrev att jag INTE ville ha ;))
 
Annars är det nog bara att gå till en innesäljare på Ahlsell, solar, Storel så tar de fram alternativ med D märkning.
 
  • Gilla
Keisha
  • Laddar…
ymmij12 ymmij12 skrev:
Annars är det nog bara att gå till en innesäljare på Ahlsell, solar, Storel så tar de fram alternativ med D märkning.
Ahlsell har jag kollat, de har bara industrigrejer. Ska kolla med de andra du skrev!
 
Måla taket med vit färg med tillsats för reflex!
Rikta ett antal kraftig LED byggstrålkastare uppåt mot taket, monterade så man inte ser strålkastarna.
Nu får du ett stall som är lika ljus som på dagen utomhus.
 
  • Gilla
Beemaster och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Måla taket med vit färg med tillsats för reflex!
Rikta ett antal kraftig LED byggstrålkastare uppåt mot taket, monterade så man inte ser strålkastarna.
Nu får du ett stall som är lika ljus som på dagen utomhus.
Och LED byggstrålkastarna är D-klassade? Det är ju det som TS är ute efter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.