M Zolt skrev:
Inge musbajs?
Nej, trodde att jag hittade det tidigare men det var bara smulor från tjärpapp som fastnat i isolering, jag undersökte det rätt noga.
 
M
mr.Ola mr.Ola skrev:
Nej, trodde att jag hittade det tidigare men det var bara smulor från tjärpapp som fastnat i isolering, jag undersökte det rätt noga.
Mycket goda nyheter... , det har vi på kallvinden, inte alls kul :mad:
 
M Zolt skrev:
Mycket goda nyheter... , det har vi på kallvinden, inte alls kul :mad:
Oj då, jag vet inte ens hur man gör för att bli av med dem ifall de skulle hitta dit. Fällor känns svårt, luftgevär ännu svårare och med gift så kryper de in i väggarna och dör. Och ligger sedan där och luktar..
 
Idag ska jag börja flytta ut den häringa skönheten.. Börjar med å koppla ur elen utan att för den skull mista fjärrvärmen permanent.. Äldre fjärrvärmecentral i källare med synliga rör och elektriska komponenter, redo att kopplas ur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
And this is where The magic happens.. Öppen eldosa med kablar och rör på en vägg, två gråa dosor nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jisses! Du tycker att du får lite gjort ... Jag kan på sätt och vis förstå känslan när det är mycket som återstår och då ni inte har kommit till det snygga finliret innan ni ställer möbler och annat på plats. Men ärligt talat ... skrolla igenom tråden här och se hur mycket som har blivit gjort på mindre än en månad. Och dessutom tydligen parallellt med jobb!
Tänk på att inte slita ut dig fullständigt :)

Starkt jobbat, det ska bli kul att se hur arbetet fortskrider.
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Nu bara fjärrvärme centralen kvar och en del demontage
Eluttag och rör på en ojämn grå vägg med spår och hål efter demontage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Asbest Paradise! Rörisolering som kan innehålla asbest, synlig i ett källarrum med gråa betongväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
VVS-rör och potentiell asbestisolering i en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
mr.Ola mr.Ola skrev:
Asbest Paradise! [bild] [bild]
Konstaterat eller gissning? :)
 
M Zolt skrev:
Konstaterat eller gissning? :)
Eternitrör i taket, konstaterar jag själv och rörkrökarna innehåller ett gulaktig mjölpulver och ligger omgivna av en gammal gasbinda. Rätt så 100 på att det är asbest. Blir att plasta in dem innan jag avlägsnar dem. Jag ska använda en sundströmsmask med ett absolutfilter när jag gör jobbet och sedan våttorka hela rummet. Kunde studera eländet rätt noga då det låg en exponerad krök lös bakom pannan som troligen blivit slängd dit vid ombyggnad.. Var dock inte så sugen på å fota den då jag hellre snabbt stoppade den i en påse och tejpade igen.
 
mr.Ola mr.Ola skrev:
Eternitrör i taket, konstaterar jag själv och rörkrökarna innehåller ett gulaktig mjölpulver och ligger omgivna av en gammal gasbinda. Rätt så 100 på att det är asbest. Blir att plasta in dem innan jag avlägsnar dem. Jag ska använda en sundströmsmask med ett absolutfilter när jag gör jobbet och sedan våttorka hela rummet. Kunde studera eländet rätt noga då det låg en exponerad krök lös bakom pannan som troligen blivit slängd dit vid ombyggnad.. Var dock inte så sugen på å fota den då jag hellre snabbt stoppade den i en påse och tejpade igen.
Faran med Asbest är överdriven om du kör med bra mask och våttorkar och ser till att inte sprida dammet på kläder och att du inte röker eller snusar är det inte något att överdriva!
Sedan ser asbest karakteristisk ut med nålaktiga fibrer som är den vita asbest som man brukar se som farlig
 
B byggarätt skrev:
Faran med Asbest är överdriven om du kör med bra mask och våttorkar och ser till att inte sprida dammet på kläder och att du inte röker eller snusar är det inte något att överdriva!
Sedan ser asbest karakteristisk ut med nålaktiga fibrer som är den vita asbest som man brukar se som farlig
Jag har en rätt hygglig mask som jag använder även om jag inte tänkt börja riva ner asbest en ikväll.. Är rätt mycket isolerdamm i luften nu också. Kände av det rätt bra när jag började riva tidigare och inte använde masken! Person med andningsskyddsmask med dubbla filter bärs under renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Har fått ner en hel del av den gamla värmeanläggningen, var ju som sagt ett solfångarsystem med automatik, cirkpumpar och även dubbla acc tankar som jag börjat riva ut. Får ta acctanken i garaget någon annan kväll. Nu ska jag nog bara ta bort anslutningsröret mot skorstenspipan så jag kan ringa in hjälp för å ta ut besten någon annan dag
Rörsystem, isoleringsmaterial och demonterade delar av ett värmeanläggningssystem utspridda på ett golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal värmeanläggning med röranslutning och skadad acc tank i ett garage under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag gick bet så nu tänkte jag ta kväll.. Fanskapet var visst svetsad i taket. Den rår jag inte på med avbitartång och kofot..
God natt!
Svetsad metallrör ansluten till taket, visar tecken på rost och svetsmärken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rör och ventiler i källare, en rördel är svetsad i taket vilket försvårar demontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Okej då, bara en bild till ikväll! Snart är det dags för den här lilla babyn att få flytta in och överta tronen från den gamla diazedcentralen!
Ny elektrisk säkerhetscentral redo att ersätta gammal diazedcentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny elcentral redo att ersätta gammal diazedcentral, med kablar och säkringsdosor på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
muraren2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.