Pumpen stänger av varmvatten medan värmen fortsätter. Och så läser jag detta i menyn. Vad betyder det?
 
Att den nått sin maxtemp över kondensorn dvs växlaren med värme händer när den når ca 65 grader ut och 58in. Tex vid periodisk höjning, lyxläge eller annat driftfall/driftstörning som orsakar de. Det behöver inte vara ett fel men återkommer de väldigt ofta oj skapats komfortstörning bör de ju kollas upp
 
  • Gilla
Jojjan22cm
  • Laddar…
Det måste vara något annat. Meddelandet lyder högt kond ut. Resultatet blir att varmvatten slutar produceras medan värme fortsätter funka. Vet dock ej om kompressorn jobbar.
Det finns ingen lyxvärme eller periodisk höjning. I kommentaren till felmeddelandet står det att det även kan bero på lågt flöde. Det ska jag kolla nu.
Andra tips?
 
Vad har du för vp? Har inte hör om 1234 däremot så finns 1230 och 1235 utav nibe.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Pumpen stänger av varmvatten medan värmen fortsätter.
Troligtvis ett flödesproblem, om VP inte blir av med värmen så säger den hög kondenserlng, prova att sätta ner VV-tempen 2 C och se vad som händer
 
Pumpen heter F1245 eller F1254.Jag har öppnat termostat så flödet bör finnas.
Det konstiga är att värmen fungerar fortfarande klanderfritt, bara varmvattenproduktionen stängs av. Prioriteringen är 30 min/30 min.
Vad är det som händer?
 
Om jag inte har fel så är det samma värden på alla givare i NIbe, kan vara fel på givaren för VV , vet inte om det är stickpropp på dom, annars lätt att skifta på kortet , det är ett välkänt fel på NIbe att givarna säger upp sig, specielt på BV-pumparnas kalla sida och en del på varma sidan
 
Hmm.... 1245. Har du eget vatten så kan det vara att det har kommit "skräp" i beredare som sätter sig på värmeslingan som ska värma varmvattnet.
 
Den kan varna hög kond in, efter en periodisk höjning, eller alldles för hög kurva. Den nollar sig själv vid nästa kompressorstart
 
Tack för alla svar. Det märkliga är att elementen är fortfarande varma medan vv blir kallt. Och den kan inte nolla sig själva för det blir ingen näst kompressorstart. Hjälper bara att stänga av och återstarta hela VP.
Kurvan var mycket hög, jag försökte med återställning till fabriksvärden men det bet inte på kurvan. Så jag drog ner den. Vi får se.
 
Om VP vill göra VV, skiftar VV-ventilen då, kan även vara givaren för VV som bråkar , leta reda på den och kyl med kallvatten ömsom hårtorken, då ser du på displayen om den följer i temperaturen
 
Kolla så att växelventilen skiftar när den ska göra varmvatten. Om den ligger fel och går mot värmesystemet under varmvattenproduktion, så kommer man att till slut få larm för hög kondensering. Den försöker ju värma beredaren fast vattnet cirkulerar inte dit. Dessutom blir det onormalt varmt ut på värmesystemet.
 
Ta lös fronten och lossa motorn för trevägsventilen, har hänt att piggen som motorn ska vrida på har gått av, det kan vara förklaringen till ditt problem.
 
F1245 har en utmärkt funktion för loggning till usb minne kör loggning 1 gång per minut bifoga filen till forumet då ser man vad vp gör och slipper gissa.
 
det här med USB: hade jag testat tidigare coh den loggade prima. Men nu har den slutat skriva loggfiler. Stickan har jag tömt men ingen skillnad.
Om motorpiggen hade gått av så skulle VP ju inte ladda varmvatten efter kortrvarig avstängning.
Nu har jag sänkt kurvan och det verkar fungera. Duschen var varm i alla fall i två dagar. Få avvakta lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.