Ja, den har fungerat och fungerar än. Men vi upplever det svårare att få upp till bra temp överallt.
Har installerat en braskamin för två år sedan som extra värmekälla.
Ska också få hjälp att justera flödet i tilluftsdonen.
 
Bild 1 visar ditt värmesystem. Det är där krut ska läggas för att få önskad värme, dock inget som jag har erfarenhet av.
Har i alla fall för mig att där sitter ett värmepaket med värmeslingor som värmer tilluften.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen och 1 till
  • Laddar…
Bild 1 visar FTX-aggregatet. Det har en eftervärmare på 1000W, vilket inte räcker som värmesystem.


Annemi Annemi skrev:
...i tvättstugan där det finns en värmeslinga bild 3
Vart är bild 3?
 
useless useless skrev:
Bild 1 visar FTX-aggregatet. Det har en eftervärmare på 1000W, vilket inte räcker som värmesystem.




Vart är bild 3?
Det blev lite rörigt här, men den översta bilden i inlägg #3 ska vara huvudvärmesystemet.
 
  • Gilla
Annemi
  • Laddar…
Jaa.. Den bilden fanns inte nyss. Men då är jag med. Prylen i tvättstugan är ett elektriskt luftvärmeaggregat.
Ska man ersätta det med något som är billigare i drift så är en luftvärmepump det bästa alternativet. Tyvärr får man inte samma spridning på luften då (beroende på planlösning och placering av värmepumpen/pumparna), så man kommer förmodligen att behöva komplettera med några enklare elelement på strategiska ställen.
 
  • Gilla
Annemi och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Bild 1 visar FTX-aggregatet. Det har en eftervärmare på 1000W, vilket inte räcker som värmesystem.




Vart är bild 3?
Ja, det blev fel och den laddades inte upp. Så när jag fick in den blev det fel ordning!
 
  • Gilla
Lantliga
  • Laddar…
E etompau skrev:
Bild 1 visar ditt värmesystem. Det är där krut ska läggas för att få önskad värme, dock inget som jag har erfarenhet av.
Har i alla fall för mig att där sitter ett värmepaket med värmeslingor som värmer tilluften.
Ja, det sitter värmeslingor.
 
M Max R70 skrev:
Finns utbytesaggregat till både ventilation [länk] och värmedelen [länk]
 
  • Ett hörn av ett vardagsrum med en modern vedspis, vedhylla, och värmefördelare markerade med röda cirklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Senaste bilden visar hur han ville att vi skulle flytta insuget. Vad vinner vi på det?
 
Är tanken att insugningsventilen om den flyttas till utritad plats ska få in luft med högre temp?
Tror inte denna lilla ändring gör någon skillnad. Skulle också se trist ut på väggen imho.

Hur stort är huset?

Med öppen spis och varmluft från värmesystemet borde man få en lagom innetemp. Ni kanske vill ha extra hög innetemp?
 
125 kvm ganska öppen planlösning på ett plan.
Ja, det var var jag också kände skulle bli fult och kanske helt onödigt?!
Bara kosta massa pengar i onödan. Typ 8 h jobb a’
460kr/ timme.
 
M Max R70 skrev:
Finns utbytesaggregat till både ventilation [länk] och värmedelen [länk]
Ska kolla upp det där!
 
E etompau skrev:
Är tanken att insugningsventilen om den flyttas till utritad plats ska få in luft med högre temp?
Tror inte denna lilla ändring gör någon skillnad. Skulle också se trist ut på väggen imho.

Hur stort är huset?

Med öppen spis och varmluft från värmesystemet borde man få en lagom innetemp. Ni kanske vill ha extra hög innetemp?
Det som är problem är att vi har inställt på ca 21 grader på termostat men sista rummet på anslutningen blir inte mer än ca18 grader om vi inte eldar! Kallare om dörren är stängd! Övriga rum ca 19-20 grader. Och när det blir många minus ute är det svårt att hålla bra värme utan att elda!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.