Vi bor i ett Borohus från -85. Har Bahco minimaster som uppvärmning. Vi tycker att den har blivit lite sämre senaste åren, hade hit ens om rengjorde kanalerna. Har bytt ut den ena fläktmotorn och ska byta ut den andra.
Den hantverkaren från Bravida tyckte att vi skulle flytta insuget som sitter vid golvet upp mot taket till väggen bakom vår kamin.
Kan det vara rimligt?
Jag tänker att det måste finnas en anledning till att den sitter nere vid golvet?
Samt att vi skulle installera en luftvärmepump.
Finns det någon som kan svara på detta skulle jag bli glad.
Varken jag eller sambon kan nåt om det här.
Och det är svårt att hitta bra företag här på landsbygden.
 
Rådet att installera en luftvärmepump är helt OK. Den ger dig mer värme/kWh än ett system från 1985.
Är du säker på att den heter Minimaster? Det brukar vara namnet för vent.systemet (FTX) med värmeväxlare.
 
Kök med vit köksfläkt och reglage, koppartuber synliga under skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror den heter så! Så är det sagt till oss.
Fläktarna sitter i köket bild 1 och 2 och sen finns det en anslutning i tvättstugan där det finns en värmeslinga bild 3
 
  • Insida av en köksfläkt med synliga filter, fläkthjul och en instruktionsetikett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En märkesetikett på en ventilationsanordning, visande typbeteckning och tekniska specifikationer som effekt och spänning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Eller kanske Bahco minivent!? Blev lite osäker!
 
Sitter den ovanför spisen i köket så är det en minimaster. Värmeeffekten är inte så jättehög, utan mest till för att undvika kalldrag i tilluften och tillse att avfrostningen fungerar när det är riktigt kallt, så ni borde ha någon ytterligare värmekälla?
En bra början är att stänga av eller koppla ur eftervärmaren och se om ni upplever några problem med komforten.
 
  • Gilla
Annemi
  • Laddar…
S
den heter nog minimaster , hade likadant i ett hus byggt -88 , riktigt skitsystem , skönt att slippa
det nu och bo i ett gammalt hus med fjärrvärme o radiatorer
 
  • Gilla
Annemi
  • Laddar…
Skitsystem vet jag inte om det är... Ser man det som en ventilationslösning med återvinning så är det helt OK, men det är inget värmesystem.
 
  • Gilla
Annemi
  • Laddar…
Det du visar på bilden ska enbart ses som vent.anläggning, ej för uppvärmning.
Den har ett värmeelement på 1000 W som kickar in när tilluften är kall, då för att undvika att tilluften känns kall.
Termostaten för elementet sitter på höger sida, en liten svart ratt.
 
  • Gilla
Annemi
  • Laddar…
S
värmepaketet sitter i tvättstugan skriver TS , jag hade likadant
 
  • Gilla
Annemi
  • Laddar…
Även minimastern har ett värmeelement. Men då bör fokus läggas på grejorna i tvättstugan.
 
  • Gilla
Annemi
  • Laddar…
E etompau skrev:
Det du visar på bilden ska enbart ses som vent.anläggning, ej för uppvärmning.
Den har ett värmeelement på 1000 W som kickar in när tilluften är kall, då för att undvika att tilluften känns kall.
Termostaten för elementet sitter på höger sida, en liten svart ratt.
useless useless skrev:
Skitsystem vet jag inte om det är... Ser man det som en ventilationslösning med återvinning så är det helt OK, men det är inget värmesystem.
Ja, det är ju via den vi får vår värme! Har inga element ingen golvvärme så hur kan man effektivisera denna?
 
Eftersom den går på el så går den inte att effektivisera. Det bästa är att sätta in en luftvärmepump och vrida ner värmen på Bahcon.
 
  • Gilla
Annemi
  • Laddar…
E etompau skrev:
Det du visar på bilden ska enbart ses som vent.anläggning, ej för uppvärmning.
Den har ett värmeelement på 1000 W som kickar in när tilluften är kall, då för att undvika att tilluften känns kall.
Termostaten för elementet sitter på höger sida, en liten svart ratt.
Ja, den lilla ratten är nästan på max. Och det är dåligt med värme i ”Sista” rummet om dörren är stängd.
Kan man byta ut den där värmeslingan mot något bättre.
 
Annemi Annemi skrev:
Kan man byta ut den där värmeslingan mot något bättre.
Nej. En elektrisk värmeslinga blir inte bättre.
 
Annemi Annemi skrev:
Ja, den lilla ratten är nästan på max. Och det är dåligt med värme i ”Sista” rummet om dörren är stängd.
Kan man byta ut den där värmeslingan mot något bättre.
Där måste finnas mer utrustning. 1000 W kan omöjligt värma upp en villa.
Ni måste få klarhet i hur ert system är uppbyggt innan fler råd kan ges.
Systemen ska vara dimensionerade för att värme en villa, och jag utgår från att det har fungerat då grejorna har suttit där sedan '85.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.