Fairlane
E Erik den Store skrev:
Helt rätt MaxHugo, Byter man till jordade uttag så bör det göras i hela huset och av elektriker.
Varför i hela huset? Jag säger inte att det är fel, men nog kan man väl ta ett rum i taget?

E Erik den Store skrev:
Jag själv skulle ställa säljaren till svars för denna ganska allvarliga felaktighet. Är ganska lätt att åtgärda då det säkert finns en jord kabel i någon av kopplingspunkterna invid taket.
Vet vi att det finns jord vid kopplingspunkterna? Jag kanske missat ett inlägg.
Om det finns, får man bara ta det därifrån? Jag frågar då jag tänker på andra inlägg på forumet att man fas/nolla/jord måste gå tillsammans. Kanske är kopplingspunkten på en annan grupp än själva uttagen.
Som sagt, jag vet inte, därav frågan. Frågar man inte så lär man sig inget. :)

E Erik den Store skrev:
Säljaren kan ganska lätt gå på sin besiktningsfirma som uppenbarligen hade det som en punkt i protokollet. Vadå stickprov? Amatörer skall inte vara i branchen. Varför krävs det en längre utbildning för att få el behörighet. Han använder ett instrument som han inte vet betydelsen av. Villabesiktningarna utförs ofta av gamla gubbar som gick på bygge en gång i tiden=ingen utbildning. Dessa firmor är även bäst på att friskriva sig.
Stickprov är väl rätt vanligt och naturligt i detta sammanhang. Uttagsprovare borde väl räcka för att avslöja detta och det behövs väl ingen utbildning för det? Har för övrigt varit med på några besiktningar och inte vid något tillfälle har det varit någon gammal gubbe och de verkar ha någon form av utbildning, men jag kanske träffat på undantagen?! Säljare kanske kan ta en diskussion med sin besiktningsman, men det känns som att köparen inte uppfyllt sin undersökningsplikt, såvida det inte är väldigt tydligt specificerat att allt är ok. Då kanske det kan göra att undersökningsplikten minskar.

E Erik den Store skrev:
Medans vi skriver här hade jag själv ordnat med framdragning av den gulgröna kabeln som saknas. Blir inte så dyrt för säljaren som bör vara den som står för kostnaden. Det är skämmigt att höra hur ynkligt det fungerar.
Om det ska vara jordat så är det ju lösningen, men lösningen kan väl lika gärna vara att det ska vara ojordat?! Om samtliga uttag i rummet, inklusive lampuutag är jordade kan jag förstå att köparen förväntar sig att det ska vara jordat, annars är det mer tveksamt.

E Erik den Store skrev:
Jag har själv hör folk som köper hus där inte alla spisplattor fungerar. Vad är upplysningsplikten värd i ett land fullt med skitstövlar. Snåla som tusan också fast de fått miljontals kronor med höga vinster.
Jag vet också folk som sålt för miljontals kronor och sålt med förlust, så försäljningpriset behöver ju inte betyda att säljaren blir rik. Upplysningsplikten har ett värde, men den är rätt liten. Jag har också hört om snåla rika typer som köper hus för många miljoner utan att ens uppfylla sin undersökningsplikt.
E Erik den Store skrev:
Folk verkar sälja saker som inte fungerar och hoppas att man inte ser dessa innan köpet. Säljaren ville såklart visa med sin besiktning att huset var korrekt men han vill tydligen inte åtgärda när det nu blev helt fel pga att han använde en klåpare till besiktningen. Det skall väl inte drabba köparen som fick betala för allt skit i det enligt säljaren så fina huset.
Säljaren besiktigar för att ge en bild av huset, inte en fullständig bild, och för att få teckna en försäkring. Varför ska säljaren drabbas för att en köpare inte vill undersöka objektet själv? Köparen ville inte kosta på sig en besiktning för att den troligen skulle ge samma resultat. Jag skulle snarare säga att 4 ögon ser mer än två, utan att för den skull det första paret ögon var dåliga.

E Erik den Store skrev:
Jag säger bara stäm i tingsrätten. Om värdet är under ett halvt basbelopp så får var och en stå för sina rättegångskostnader.
Innan jag skulle rekommendera detta skulle jag vilja veta mer exakt vad som är utlovat. Sannolikheten att vinna är troligen väldigt låg (baserat på den information vi har tillgänglig här idag), så då gör man det mer av en principsak än för att spara pengar. Som du själv nämnt så kostar det troligen inte mycket att ordna och troligen kostar den egna juristen mer, för att inte tala om tiden och osäkerheten.
 
  • Skärmdump av en diskussionstråd om elinstallationer på ett renoveringsforum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ingen verkar ha sagt det innan så:

Du har köpt ett hus från 1959 - det är i år 60 år gammalt.

Elanläggningen verkar vara i original, med några uttag bytta i sen tid, troligen också utbytt spis, tvättmaskin och några till apparater. Kanske har man bytt strömbrytare i något rum också?

Hur länge tror Du som köpare att en elanläggning skall hålla egentligen? 100 år?

Jag skulle inte hänga upp mig på ett par fulsatta uttag, utan konstatera att anläggningen gjort ett gott jobb, men det är dags för ett helbyte så den blir ok de kommande 40 åren av husets liv (hus i Sverige skall enligt lag byggas för att hålla i 100 år med rimligt underhåll).

Jämför det med golvbrunnar av järn - de måste också bytas när järnet är upprostat, vanligen långt före 100-årsdagen.

Eller jämför med köpet av en äldre bil. Du kan behöva byta stötdämpare efter något år - men det är inget konstigt i det, bilar som helhet håller längre än sina stötdämpare, dessa sitter också så monterade att de kan bytas.

Elanläggningen skall sedan mycket länge vara så utförd att man kan byta trådar och apparater utan att behöva riva väggar. Det är bara i modern tid som det kravet tagits bort - idag får man (under vissa villkor) lägga kablar löst i väggar, och de kan inte bytas utan att bryta upp väggen.

Att en elanläggning från 1959 innehåller fel och brister enligt dagen standard skulle jag utgå från vid husköp! Mitt eget hus är 15 år äldre - jag fick stänga av all belysning i källaren rätt snart efter köpet - men jag har inte en sekund tänkt tanken att det skulle vara ett fel som säljaren skall svara för. Vill man ha nytt så skall man köpa nytt - då kan man till och med få lite "garanti".
 
  • Gilla
Anders_Nilsson och 4 till
  • Laddar…
Hade varit intressant att veta varför och vem som satt dit uttagen till att börja med.
Var tanken att:
- ”Nu ska jag sälja huset och måste öka värdet lite, så jag byter till feljordade uttag i vardagsrummet”
Eller var det bara så att
-”Jag ska snygga till väggarna med mina nya tapeter så jag byter till nya snygga uttag också” helt ovetandes om skillnaden mellan jord/ojord.
Eller kanske
- Någon ”kunnig” bekant till förra ägaren som gjorde arbetet och i sin tur ”fuskade” eller ej hade tillräckliga kunskaper. Med eller utan dåvarande ägarens vetskap.

Vet inte vad som är mest troligt..
 
Fairlane
Finns en variant till som man ser hör på byggahus lite då och då:

"Jag tapetserar om och vill byta till snyggare uttag. Det är ojordat idag, men inom kort så kommer jag jorda allt så jag spar lite pengar på att sätta jordade uttag nu så fixar jag det sen"
Sen har en tendens att skjutas upp för många av oss.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Mest troligt är nog okunskap.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Varför är du ansvarig? Har vi fått bekräftat att huset inte byggdes med ojordad uttag i den här positionen?
Nej, det hade jordat uttag, som var inkorrekt utfört. Det är ett farligt fel.

Nu har du istället gjort en fix, som också är inkorrekt och farlig. Vem tror du åker dit när din fix dödar någon?
 
T Troberg skrev:
Nej, det hade jordat uttag, som var inkorrekt utfört. Det är ett farligt fel.

Nu har du istället gjort en fix, som också är inkorrekt och farlig. Vem tror du åker dit när din fix dödar någon?
jag undrar lite över det här med jordade uttag i en dosa dit jord saknas.
1. Hur påverkas funktionen i uttaget, när jord inte finns framdraget?
2. På vilket sätt är det farligt? Jag har exempelvis inga jordade apparater alls i vardagsrummet, utan allt anslutet med euro-kontakt, tv osv
Så för att det ska bli farligt måste jag väl rimligen koppla in en trasig mackapär med metallhölje, där höljet blir strömförande?
 
T Troberg skrev:
Nej, det hade jordat uttag, som var inkorrekt utfört. Det är ett farligt fel.

Nu har du istället gjort en fix, som också är inkorrekt och farlig. Vem tror du åker dit när din fix dödar någon?
Alltså, om huset (nu verkar det som att det byggdes 1959) ursprungligen byggdes med ojordat uttag i den här positionen så är enklaste lösningen att återställa till den standarden, dvs byta de jordade uttagen mot ojordade uttag så är alting ok igen.

Vilken fix gjorde jag som skulle döda någon? Antingen byggdes huset med ojordade uttag och då byter man tillbaka till det, eller så bestämmer man sig för att behålla det jordade uttagen och drar in en jordtråd. Det är liksom inte rocket science.
 
X Xaktly skrev:
jag undrar lite över det här med jordade uttag i en dosa dit jord saknas.
1. Hur påverkas funktionen i uttaget, när jord inte finns framdraget?
2. På vilket sätt är det farligt? Jag har exempelvis inga jordade apparater alls i vardagsrummet, utan allt anslutet med euro-kontakt, tv osv
Så för att det ska bli farligt måste jag väl rimligen koppla in en trasig mackapär med metallhölje, där höljet blir strömförande?
Det riskerar att bli en väldigt lång tråd om det olämpliga i att fuska på det här sättet.

Men ETT exempel på vad som kan hända. Någon behöver dra en kabel till utegrillen. Visst, det är fel att dra från ett inomhusuttag... Han ser att här har vi jordade uttag, borde vara OK, även om det är fel. Det blir fel på grillen, någon dör.

Det är (nästan) aldrig ETT fel som ställer till olyckor, det är kombinationer av fel som skapar elolyckor. Genom att ha fel typ av uttag "lurar" du någon att använda uttaget som jordat. och totalt skapas ett dubbelfel, som blir livsfarligt.
 
  • Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det riskerar att bli en väldigt lång tråd om det olämpliga i att fuska på det här sättet.

Men ETT exempel på vad som kan hända. Någon behöver dra en kabel till utegrillen. Visst, det är fel att dra från ett inomhusuttag... Han ser att här har vi jordade uttag, borde vara OK, även om det är fel. Det blir fel på grillen, någon dör.

Det är (nästan) aldrig ETT fel som ställer till olyckor, det är kombinationer av fel som skapar elolyckor. Genom att ha fel typ av uttag "lurar" du någon att använda uttaget som jordat. och totalt skapas ett dubbelfel, som blir livsfarligt.
Exakt.
 
H hempularen skrev:
Det riskerar att bli en väldigt lång tråd om det olämpliga i att fuska på det här sättet.

Men ETT exempel på vad som kan hända. Någon behöver dra en kabel till utegrillen. Visst, det är fel att dra från ett inomhusuttag... Han ser att här har vi jordade uttag, borde vara OK, även om det är fel. Det blir fel på grillen, någon dör.

Det är (nästan) aldrig ETT fel som ställer till olyckor, det är kombinationer av fel som skapar elolyckor. Genom att ha fel typ av uttag "lurar" du någon att använda uttaget som jordat. och totalt skapas ett dubbelfel, som blir livsfarligt.
Exakt. Det är olika slags frågor som diskuteras här. Juridiskt sett är det nog ingen tvekan om att köparen här inte har någon formell rätt till ersättning. Man kan ha olika inställning till hur det borde vara. Moraliskt sett kan man förstås ha många åsikter och synpunkter. Många tycker att man inte bör sälja ett hus med brister , inte ens om man kanske inte förstår dessa brister. Själv skulle jag snarare säga att det är just därför det är så viktigt att noga undersöka statusen på en fastighet man är intresserad av att köpa och därmed ta sitt ansvar. Sen får man nog ändå inse att ett äldre hus ofta kommer att ha brister som man inte räknat med. Detta är en del i processen att köpa ett hus. Om man vill ha garantier finns ju möjligheten att köpa ett helt nytt hus, men tyvärr har det ju ibland visat sig att även nya hus har brister.
 
  • Gilla
lilytwig och 2 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Vilken fix gjorde jag som skulle döda någon? Antingen byggdes huset med ojordade uttag och då byter man tillbaka till det, eller så bestämmer man sig för att behålla det jordade uttagen och drar in en jordtråd. Det är liksom inte rocket science.
Det är inte riktigt så enkelt. Ojordade uttag förutsätter att rummet är helt isolerat från moder jord och från skyddsjord. Det får inte finnas några ledande delar som har kontakt med jord. Förr hade man inte samma insikt som idag, t.ex i frågan om vattenradiatorer. Så med dagens mått mätt, och efter eventuella renoveringar som gjorts, kanske det inte alls går att använda ojordade uttag längre. Att det förr var tillåtet är alltså ingen faktor.

Vi har en aktuell granntråd i detta ämne, och även många gamla trådar som utförligt beskriver vad detta med ojordade uttag handlar om och var riskerna kommer in i bilden.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Fairlane
Jag kan förstå att ett ojordat uttag är sämre än ett jordat (med jord ansluten), men jag har lite svårt att förstå varför byte till jordat (utan jord ansluten) och sen tillbaks till ett ojordat uttag skulle försämra något och bli fullständigt livsfarligt. Då måste det väl varit precis lika livsfarligt innan?
Det finns fortfarande en väldig massa rum med ojordade uttag i detta land, men jag har inte läst att folk dör i parti och minut pga detta.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag kan förstå att ett ojordat uttag är sämre än ett jordat (med jord ansluten), men jag har lite svårt att förstå varför byte till jordat (utan jord ansluten) och sen tillbaks till ett ojordat uttag skulle försämra något och bli fullständigt livsfarligt. Då måste det väl varit precis lika livsfarligt innan?
Det finns fortfarande en väldig massa rum med ojordade uttag i detta land, men jag har inte läst att folk dör i parti och minut pga detta.
Nej det ligger en mycket liten ökad risk i det. Det som kan vara en fara är att någon tar det för ett jordat uttag och ansluter elektrisk utrustning utomhus som uppfyller enfelsprincipen genom skyddsmetoden, skydd genom automatisk frånkoppling av matning=säkringen löser (förhoppningsvis) ut vid fel på basskydd. Matad från ojordat uttag kan en sådan utrustning anta en farlig spänning. Sådana dödsolyckor har skett, jag vet dock inte om det berodde på att det saknades skyddsjord i uttagen.
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
Fairlane
Ja det är en risk, men den minskar ju bör man byter till ojordat uttag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.