Med en stjärnhimmel i badrummet ger du det avkopplande badet en helt ny dimension. Här berättar vi om de olika lösningar som finns, priser, vad du ska tänka på och hur du går tillväga för att bygga in en stjärnhimmel i badrumstaket.

Du kan läsa artikeln här: Stjärnhimmel i badrummet - gör det själv
 
Ångspärr?
 
  • Gilla
sockerbeta och 1 till
  • Laddar…
"Ljuskällan kan exempelvis vara en transformator. "
Ehh. Nuförtiden används sällan transformatorer alls för strömförsörjning, utan halvledarswitchar.
Sen om en transformator lyser då håller den på att brinna upp ;)
Annars en intressant och bra artikel om ett häftigt sätt att skapa ljuseffekter.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
sanamon och 7 till
  • Laddar…
Att tänka på om du vill göra en äkta stjärnhimmel, gör mallen spegelvänd så den blir rätt när du sätter upp den i taket och borrar.
En kompis till mig gjorde den missen att han ritade av och gjorde mallen som han borrade efter, när allt var färdigt så var allt felvänt.

Bara ett tips
 
I taket?

4 40rd71 skrev:
Ångspärr?
 
  • Gilla
Hustrollet
  • Laddar…
P
Stefflo Stefflo skrev:
Att tänka på om du vill göra en äkta stjärnhimmel, gör mallen spegelvänd så den blir rätt när du sätter upp den i taket och borrar.
En kompis till mig gjorde den missen att han ritade av och gjorde mallen som han borrade efter, när allt var färdigt så var allt felvänt.

Bara ett tips
Ja eller så vänder man på mallen innan man borrar .. så slipper man rita spegelvänt.
 
Pacoloco skrev:
Ja eller så vänder man på mallen innan man borrar .. så slipper man rita spegelvänt.
Gäller bara att tänka rätt.
 
Går det att installera utan att kunna komma åt taket ovanifrån?
 
M mattoys skrev:
Går det att installera utan att kunna komma åt taket ovanifrån?
Ja, beroende på vart du har tänkt ha det?
Jag har det i sovrummet på överplan. Där är vind så jag har bara lagt 16 slang till varje stora punkt för att sedan svetsat varje tråd själv(Skrev ut 100st A3 med hela vår stjärnhimmel).
Håller på med att renovera källaren. Där finns sedan förra ägaren en bastu. Jag hade tänkt lägga fiber i väggen där för att få ett trevligt omgivning i bastun. Samt lägga de i alla väggarna till det nya badrummet. Jag låter då fiberboxen ligga gömd i väggen eller ett skåp.
Lagt fiber fiber till en vän där vi satte lådan i ena köksskåpet.
Har man högt i taket och vill renovera med nya spotlight osv kan man sänka taket och lägga i stjärnhimmel samtidigt. Dock har jag aldrig lagt stjärnhimmel till kunder för det kan lätt gå några timmar. Tror en sådan installation kan gå från 8-40h.
 
Jag har satt fiberoptisk stjärnhimmel från Ledvision i mitt sovrum.
Jag har kombinerat den med LED-lister (från samma butik) som sitter dolda bakom en "läpp" i taket för att man inte ska se själva ljuskälla utan bara reflektionen i taket.
Blev rätt effektfullt:) Blått upplyst sovrumstak med fiberoptisk stjärnhimmel och dolda LED-lister som skapar en reflektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
elKnugo och 1 till
  • Laddar…
Jag gjorde en stjärnhimmel på ena av barnens rum. Tog fört och hittade vår Vintergatan fotograferad från ett observatorium i Sverige. Sen gjorde jag om bilden i Photoshop så att varje stjärna blev en svart prick. Trodde jag skrev ut 100sidor men det var runt 50 A3 sidor för att få ena stjärnhimmeln.

Stjärnhimmeln köpte jag från Aliexpress. Samt köpte jag 1km 0,7mm tråd med där ifrån. Gick på runt 1000kr.

Enheten är på vinden. Vid varje gipsskiva går det upp ett 22mm slang så att man kunde dra upp fibern från gipsskivorna.

Har planer på att sätta upp 4 till stjärnhimmlar i huset. 1 på toaletten på övervåningen. En till i nästa barn rum. En i bastun som aldrig används, sist och största så har jag tänkt göra en längs alla väggarna där man badar och duschar.
 
  • Konstgjord stjärnhimmel med blå lysande punkter mot en mörk bakgrund, skapad för ett barnerum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med upplyst konstgjord stjärnhimmel och central ljuskälla, simulerar Vintergatan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Färgrik fjärrkontroll på vägg för LED-stjärnhimmel med färgväljare och funktionsknappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installationsprocess av en stjärnhimmel i ett mörkt rum med svagt rödljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.