B byggarätt skrev:
Tvärtom EPS ingår i kretsloppet och går att framställa ur träråvara
Fast det görs det väl normalt inte så det inte är kostnadseffektivt?
 
B byggarätt skrev:
Tvärtom EPS ingår i kretsloppet och går att framställa ur träråvara
Det har jag redan hört. Säg då vart det säljs och hur mycket av det som används i dag. Hur mycket energi det tar att tillverka. Hampa det ger minus utsläpp så vad ger EPS?
 
Bjor Bjor skrev:
Det har jag redan hört. Säg då vart det säljs och hur mycket av det som används i dag. Hur mycket energi det tar att tillverka. Hampa det ger minus utsläpp så vad ger EPS?
Även tillverkat av fosil råvara är det miljömässigt överlägset hampa då hampa är tungt och kostar massor av energi i förädling eftersom EPS hamnar i ett hus som troligen står i 100 år eller mer
 
B byggarätt skrev:
Även tillverkat av fosil råvara är det miljömässigt överlägset hampa då hampa är tungt och kostar massor av energi i förädling eftersom EPS hamnar i ett hus som troligen står i 100 år eller mer
Tester har utförts av SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut Energiteknik – Byggnadsfysik och innemiljö. På 2000-talet är en stor utmaning för människorna att skydda klimatet och minska CO2-emissionerna. Det är möjligt med hampaull som isolering – och det blir en effektiv koldioxidsänka. För varje kilo isolering som används binds 1,4 kg koldioxid.
I en kubikmeter hampafiber (ca 50kg) lagras ca 75 kg koldioxid under växttiden. Vid odling, skörd och industriell bearbetning går det bort ca 13 kg koldioxid vilket ändå lämnar ca 62 kg koldioxid kvar i de färdiga fibrerna.Hampan odlas naturligt utan besprutningsmedel och inga kemikalier används heller i förädlingsprocessen.

Hur är det mad EPS? Du som tycker det är ett bättre val för miljön.

Sen det du inte ville svara på "Säg då vart det säljs och hur mycket av det som används i dag. Hur mycket energi det tar att tillverka."
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Tester har utförts av SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut Energiteknik – Byggnadsfysik och innemiljö. På 2000-talet är en stor utmaning för människorna att skydda klimatet och minska CO2-emissionerna. Det är möjligt med hampaull som isolering – och det blir en effektiv koldioxidsänka. För varje kilo isolering som används binds 1,4 kg koldioxid.
I en kubikmeter hampafiber (ca 50kg) lagras ca 75 kg koldioxid under växttiden. Vid odling, skörd och industriell bearbetning går det bort ca 13 kg koldioxid vilket ändå lämnar ca 62 kg koldioxid kvar i de färdiga fibrerna.Hampan odlas naturligt utan besprutningsmedel och inga kemikalier används heller i förädlingsprocessen.

Hur är det mad EPS? Du som tycker det är ett bättre val för miljön.

Sen det du inte ville svara på "Säg då vart det säljs och hur mycket av det som används i dag. Hur mycket energi det tar att tillverka."
Jag gillar verkligen hampafiber i massor av tillämpningar speciellt i kombination med EPS men det bör brandskyddas med giftigt borsalt

När det gäller EPS fantastiska egenskaper så finns det inget protokoll från SP
Jag kan tänka mig att det är bättre än hampafiber då mindre mängd råvara åtgår och att livslängd o mindre giftighet ger större vinster
 
B byggarätt skrev:
Jag gillar verkligen hampafiber i massor av tillämpningar speciellt i kombination med EPS men det bör brandskyddas med giftigt borsalt

När det gäller EPS fantastiska egenskaper så finns det inget protokoll från SP
Jag kan tänka mig att det är bättre än hampafiber då mindre mängd råvara åtgår och att livslängd o mindre giftighet ger större vinster
varför ska hampa brandskyddas med giftigt borsalt?

Hur mycket koldioxid binds i EPS? används råoja till tillverkning bind ju inget koldioxid, utan det släpper ut koldioxid. Bra för miljön :) hampa binder koldioxid, det kan inte vara bra. Är nog så du tänker.

Ditt påstående om livslängd, vart får du det ifrån.

EPS ingår i kretsloppet och går att framställa ur träråvara. VART KÖPER JAG DET?

Skulle vara bra med lite svar och inte en massa påstående som du tycker passar dig.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
varför ska hampa brandskyddas med giftigt borsalt?

Hur mycket koldioxid binds i EPS? används råoja till tillverkning bind ju inget koldioxid, utan det släpper ut koldioxid. Bra för miljön :) hampa binder koldioxid, det kan inte vara bra. Är nog så du tänker.

Ditt påstående om livslängd, vart får du det ifrån.

EPS ingår i kretsloppet och går att framställa ur träråvara. VART KÖPER JAG DET?

Skulle vara bra med lite svar och inte en massa påstående som du tycker passar dig.
Råolja som används binds ju i EPS som isolering och all inbesparad co2 också under användning!
Polyeten som tillverkats ur trä gjordes av försvaret för klädfibertillverkning
Livslängdstester har gjorts av vägverket eftersom de gjort stora installationer med EPS
Hampafiber utan borsalt ruttnar brinner.. med borsalt stöts insekter och skadedjur bort samt brandskyddas
 
Mikael_L
B byggarätt skrev:
Råolja som används binds ju i EPS som isolering och all inbesparad co2 också under användning!
Men strunta i att producera EPS så får råoljan vara bunden i marken istället. Och inga utsläpp genereras heller av råoljeutvinningen, transporten, tillverkningen av EPS.

Dvs, allra bäst är att låta oljan vara kvar i marken istället.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men strunta i att producera EPS så får råoljan vara bunden i marken istället. Och inga utsläpp genereras heller av råoljeutvinningen, transporten, tillverkningen av EPS.

Dvs, allra bäst är att låta oljan vara kvar i marken istället.
Om du använder råolja till produkter som lever länge i kretsloppet är det inget miljöproblem !
CO2 är inget problem utan börja plantera träd...
 
M
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Oj oj vilken tråd detta var att läsa igenom. Det känns lite som att argumenten gick runt i cirkel där ett tag Nåväl, jag hamnade här genom en google-sökning då jag ville läsa på om cellplast som byggmaterial efter att en brand bröt ut igår i ett nybygge i kvarteret där vi bor. Det var ett våldsamt snabbt förlopp vilket ni kan se på bilderna nedan. Huset som byggdes var gjort av cellplastblock (legolit?) i vilka man gjutit betong och man hade inte kommit längre än så med byggandet. Dvs bara stommen var på plats. Av okänd anledning fattade det alltså eld och det fanns inte en chans i världen att stoppa brandförloppet. Nu är det säkert stor skillnad på ett klätt/färdigt hus (som denna tråd handlat om) och detta men jag tänkte att det säkert kunde vara intressant för dem som skrivit inlägg i denna tråd att se lite bilder från denna händelse.

17:07
Mörk rök stiger från en byggarbetsplats bakom bostadshus, tecken på en brand i utveckling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


17:10
Brand i byggstomme av cellplastblock med betong, tjock svart rök stiger upp över hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


17:14
Tät svart rök stiger upp från en byggnad under konstruktion som drabbats av en brand, sedd från en gata i bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


17:21
Nybyggt hus i cellplast som brinner kraftigt med rökutveckling, brandkår på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


17:29
En byggställning vid en eldhärjad byggnadsstomme av cellplastblock med tjock svart rök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Filmklipp




Dagen efter (idag)
Brandskador på en vit cellplastblockkonstruktion med synliga sot- och brandskador, samt byggmaterial framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Brandskadad byggstomme av cellplastblock och betong på byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
civilingenjören och 14 till
  • Laddar…
Kempa_swe
Japp, cellplast är ett big no som isolering i väggar å tak. De brinner inte bara snabbt och bra utan det blir riktigt giftig rök också
 
Kempa_swe Kempa_swe skrev:
Japp, cellplast är ett big no som isolering i väggar å tak. De brinner inte bara snabbt och bra utan det blir riktigt giftig rök också
Hur ser man på det när det gäller golv?
Golvet i hela huset där jag bor är flytande med cellplast och spånskiva
 
T TheGame skrev:
Hur ser man på det när det gäller golv?
Golvet i hela huset där jag bor är flytande med cellplast och spånskiva
Det lär behövas syre för att kunna starta och underhålla en brand, tämligen osannolikt att detta skulle finnas tillgängligt under ett golv. Är väl ett alldeles utmärkt isoleringsmaterial i sig, formstabilt osv och med litet eftertanke användbart inte bara under golv.
 
  • Gilla
TheGame
  • Laddar…
M
Kempa_swe Kempa_swe skrev:
Japp, cellplast är ett big no som isolering i väggar å tak. De brinner inte bara snabbt och bra utan det blir riktigt giftig rök också
Nja, man får nog utveckla resonemanget innan man svänger sig med såna generaliseringar!
Jag som jobbar i branschen kan ju säga att cellplast i väggar och tak är snarare regel än undantag när det kommer till lägenheter och lokaler. Att cellplast är lättantändigt beror på den mänskliga faktorn, att inte köra med vinkelslip eller svetsa när det är cellplast i närheten är ett genomgående tema på heta-arbeten-kurserna som är obligatorisk för alla som utför ett hetarbete på en byggarbetsplats. Tyvärr så saknas ofta behörigheten hos den inhyrda icke svensktalande arbetskraften och då blir det problem med försäkringsbolaget när branden väl uppstått.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.