Excel
1978 var höjdpunkten för Svensk arkitektur. Bor själv i ett suterränghus från 1978. Är själv 70-talsnörd och försöker behålla så mycket detaljer jag kan.

Ps. Ni råkar inte ha sånna har kontakter hemma? Om ni ska byta ut dessa så återanvänder jag dessa gärna hos mig.
 
  • Äldre stil av vit dubbel väggkontakt med runda eluttag, typisk för svensk 70-talsdesign.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Flidberg och 3 till
  • Laddar…
Av ovanstående skäl är det klokt att endast söka bygglov för det absolut nödvändiga.
I ert fall skulle jag söka bygglov för flytt av kök och badrum uppe samt fasadändringarna(fönster och dörrar). Uppe kan ni då vara helt ärliga med hela planen, jag hade däremot inte visat blivande planlösning nere utan hållt det under (mindre ändringar, lovfritt)

Gråzonen enligt mig är lovkravet för ändring av bärande konstruktion. Allt beror på hur man tolkar men det nya trapphålet berör garanterat konstruktionen. Man kan däremot beskriva husets konstruktion som trad. hjärtvägg och den berörs inte.

Separat efter att lovet blivit godkänt gör man sedan en bygganmälan av uthyrningsdelen.
 
När vi gjorde ingrepp i bärande konstruktion så anlitade vi en konstruktör och såg till så att det blev rätt, fast vi blandade aldrig in stadsbyggnadskontoret.
 
Jag får lov o ändra mig. Konstruktion,stammar och planlösning är även det anmälan. Bara fasadändringen bör tas upp som bygglov.

Allt beror på handläggare men jag hade nog bygganmält uthyrningsdelen separat.
Det viktiga är att byggnationen inte klassas som övergripande så det blir nybyggnadsklassat.
 
Ta hjälp av en arkitekt innan ni går vidare! Förslaget till ny övervåning är enligt min mening katastrofalt. Ett lekrum samt klädkammare är det enda som tillkommer jämfört med nuläget.

Det negativa:
  • Ni tar bort ett fantastiskt kombinerat mat- och vardagsrum med genomgående ljus.
  • Matsalen har en trappa. Mycket märkligt. Alla som ska till eller från övervåningen ska passera detta rum. Tänk er när barnen är tonåringar.
  • Toalettdörren mynnar i matrummet. Ingen gäst kan gå på toa diskret. Barnen behöver springa genom matrummet när de ska uträtta behov eller duscha.
  • Planlösningen är oerhört plottrig och full av genomgångsrum.
  • Flytt av trappa är dyrt och bör i det längsta undvikas. Enda orsaken verkar vara att få uthyrningsdelen på plats. Det går säkert att rita annorlunda.
  • Badrum och kök får helt nya platser där det idag inte finns vatten och avlopp. Dyrt att ändra.
  • Som ni själva tagit upp: Fönster måste ändras. Dyrt och möjligtvis svårt att få igenom i byggnadsnämnden.
Om det är det extra rummet ni är ute efter så dela av nuvarande matrum till ett sovrum/lekrum med en vägg. Billigt och reverserbart.
 
  • Gilla
MultiMan och 6 till
  • Laddar…
Köp ett nytt hus istället. Total kapitalförstöring!

Håller för övrigt med i allt som föregående talare sagt. Övervåningen är ju ett enda stort myller av rum och dörrar.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
P peroande skrev:
Ni tar bort ett fantastiskt kombinerat mat- och vardagsrum med genomgående ljus.
Jag kan berätta att det inte är något genomgående ljus. På norrsidan tittar man rakt in i en bergvägg. Det är utsikten från både matsalen och köket idag. Båda rummen upplevs som mörka och gömda på baksidan, avskurna från utsikten. Det är därför vi har velat flytta de sociala rummen till södersidan och istället lägga sovrum och badrum längs norrsidan.

Detta är ett typhus som tydligt inte har anpassats till tomtens förutsättningar när det byggdes. Då skulle man inte ha lagt båda badrummen och en klädkammare längs södersidan som har allt ljus och har fin utsikt. Jag tror alla som kommer in i huset uppfattar det som felplanerat och att det är rimligt att flytta kök och matsal till södra sidan. Hur vi kan göra det är jag öppen för nya bättre förslag kring, men att flytta de rummen till södra sidan är vi övertygade om är rätt val.

P peroande skrev:
Badrum och kök får helt nya platser där det idag inte finns vatten och avlopp. .
Badrummet på övre plan ligger precis vid ett befintligt V/A-schakt som går till det nuvarande köket. Det nya köket däremot behöver vi dra nytt V/A till, det skulle gå från tvättstugan troligtvis i taket på garaget och upp genom bjälklaget nära den västra gaveln.
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
S StevieGee skrev:
Köp ett nytt hus istället. Total kapitalförstöring!

Håller för övrigt med i allt som föregående talare sagt. Övervåningen är ju ett enda stort myller av rum och dörrar.
Jag förstår inte riktigt hur du menar att det är ett myller av rum och dörrar. Det är ungefär en dörr till varje rum?

Man måste ju antingen ha en korridor eller dörrar direkt från rum till rum. Föredrar du planlösningar med korridor/innerhall?

Huset var inte så attraktivt vid försäljningen så de flesta uppfattar det nog inte som kapitalförstöring att planera om huset.
 
Cheesen
Jag hade nog backat vid visning av erat nuvarande boende men inte ens kommit på visning av erat tillkommande hus.
Att bära upp varor till ett kök en trappa upp är görligt i en rak trappa om trappen är bra. Men i en l-trappa eller ännu värre i en u-trappa blir det plågsamt med pendlande kassar. I ett flerfamiljshus är det fortfarande besvärligt trots att trappen oftast är bra mycket bredare och vidare än i en villa.

Håller med föregående inlägg där man påpekat att den nya planlösningen på övervåningen känns plottrig och ogenomtänkt. Att ha uppgången av trappen i matsalen är förvisso görligt men då måste man vrida trappen så att man inte kommer upp i tilltänkt matplats. Det är dock enkelt åtgärdat om man tar bort tilltänkta väggen mellan kök och matplats. Då får man även önskad effekt av köksön som är inritad.
"lekrumm" är i mina ögon bara en onödig korridor som är för liten för att använda som lekrumm, då är det bättre att rita två sovrum från början.

Sedan kan man ju diskutera uthyrningsrum i evigheter, det största problemet är att det kräver bygglov och att man ändrar fastigheten från en bostad till två. Det är inte säkert att detaljplanen godkänner detta. Kolla med kommunen innan ni ritar något mera. Det kan ju vara så att det är läge för ett tonårsrum där nere istället och då får man tänka annorlunda med trappa och tillgänglighet.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
F Frelli2 skrev:
Jag förstår inte riktigt hur du menar att det är ett myller av rum och dörrar. Det är ungefär en dörr till varje rum?

Man måste ju antingen ha en korridor eller dörrar direkt från rum till rum. Föredrar du planlösningar med korridor/innerhall?

Huset var inte så attraktivt vid försäljningen så de flesta uppfattar det nog inte som kapitalförstöring att planera om huset.
Bor själv i ett souterränghus av 70-talsstil.
Med plottrigt menade jag att ni slängt in för många individuellt avgränsade rum på övervåningen.

Jag föredrar hus med avgränsade sovdelar och levdelar. I vårt hus har vi ena sidan till sovrum och andra sidan till levdel (kök och vardagsrum).
Istället för att ha ett rum för varje typ tycker jag att ni ska titta på att kombinera vardagsrum, kök och matsal. Då kan man stjäla kvadratmeter från varje del men trots det få det att upplevas som att det är större.

Att ha ingång till toan ifrån matsal är bara ett big no-no.

Hade jag varit er så hade jag tagit hjälp av en arkitekt. Tror att det kan vara väl investerade pengar.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Några inspel:

Givet att huset är 7,6m djupt så tror jag att ni får den känsla av ljus och rymd ni är ute efter bättre genom att bara ta bort de nuvarande köksväggarna mot vardagsrummet. Att ha som det är idag med en liten korridor jämte trappan mot bodelen är rätt smart måste jag säga! Det finns en ursprunglig tanke att dela övervåningen i det rektangulära huset i två mer kvadratiska delar för umgänge och sovrum. Ni delar det på längden vilket kommer kännas trängre.

Ni ökar också antalet innerväggar med typ 50% och antalet dörrar med 100% utan att öka ytan. Det kommer att riskera kännas plottrigt i ett relativt litet utrymme.

Strunta i badrummet på nedervåningen. Att ha stor tvättstuga är guld värt, och sätt i så fall in en gästtoalett i farstun.

Behåll trappan där den är men gör en L-trappa om uthyrningsdelens vägg kommer i vägen.

Jag förstår ert sug efter uthyrningsdel givet bostadssituationen (intäkterna) här i Stockholm, men ni får inte utdelning på att göra den så stor som den är nu. Kör istället en studentrumsplanlösning på 25-30kvm istället, barnrum/klk är onödigt, barn som inte är ens egna kan vara rätt jobbiga att ha i huset, på tomten etc. hela tiden.
 
En viktig synpunkt angående uthyrningsdelen: se till att det går att sätta in en dörr mellan den och den andra delen på ett vettigt ställe! En framtida köpare ska inte behöva riva hela köket för att kunna utnyttja den delen själv. sätter man in en dörr redan från början klarar man dessutom tillgänglighetsreglerna utan problem.

Trappan behöver vridas så att man kommer upp mot badrumsdörren.

Både matsal och matplats i köket är fånigt, så varför inte minska köket lite så att matsalsmöblemanget får ordentligt utrymme?
 
Jag tycker att Okarlsson ovan har många kloka punkter. Mitt förslag är att bevara nuvarande sovrumsdelen, men flytta köket och lägga den delen av huset med öppen planlösning.

Vi hade två minimala sovrum och lekrum i mitten till våra barn i vårt förra hus, och även om tanken var god så funkar det inte så bra i praktiken.
Ritning av husplan med vardagsrum, kök, matplats och tre sovrum arrangerade runt centrala badrum och klädkammare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Instämmer med övriga.

Behåll husets övervåning mer eller mindre som den är idag. Riv ner väggarna mellan kök/vardagsrum och flytta istället köket dit ni vill ha det, du säger att ni vill ha en altandörr i köket ut till tomtens finaste trädgårdsdel och att det är bergvägg på norrsidan. Fundera då istället på om ni ska lösa fina ljusinsläpp från västersidan in i kök/vardagsrum. Kanske passar skjutpartier här med möjlighet att ha öppet ut till den fina trädgården på sommaren? Med en så stor öppen yta är möjligheterna betydligt fler än den planlösning du ritat och föreslår.

Att ha ett vardagsrum precis bredvid Master bedroom känns inte genomtänkt.

Hade absolut inte velat ha toalett i så nära anknytning till matsal. Hade heller inte delat upp det lilla badrummet med en vägg och gjort det ännu!! mindre...

Matsalen som ni ritat, där kommer man uppför trappan och går rätt in i ett bord? Bordet står dessutom ivägen mot balkongdörren? Och det är en passage/korridor genom matsalen. Ska ni nödvändigtvis ha det som ni ritat, ta isf bort väggen mellan kök/matsal! För även den del i köket där ni vill ha köksbord är för trång. Satsa istället på Ett ordentligt bord och frigör yta.

Nej, Alldeles för många små rum med begränsade möjligheter som jag tidigare nämnt. Att investera i en arkitekt kommer vara väl spenderade pengar istället för att riva ut precis hela övervåningen som ni nu valt att göra.
 
Som någon påpekat så är det svår möblerat, hur för man plats med en soffa och en tv i vardagsrummet?
Ni kommer bli störda om någon sitter i vardagsrummet och ni försöker sova, tänk när barnen blir tonåringar.
Matplatsen känns som att det är risk att någon trillar ner för trappan när man sitter och äter.
klädkamrarna vid sovrummet vid vardagsrummet känns som det är bättre om de ersätts med garderober så kan man utnyttja den golv ytan bättre.
Lekytan mellan de andra sovrummen, är stor risk att det bli döyta när barnen blir större, bättre att försöka använda den ytan till sovrummen.

På nuvarande planlösning står det något om en vind, skulle det gå att inreda den och hur stor yta skulle man kunna få då?
Om det går att utnyttja så kanske man kan få till en bättre lösning på resten istället för att pressa in allt ni vill ha utan att det blir riktigt bra någonstans.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.