Hej!

Vi är nyblivna ägare till ett hus byggt 1979 på 150 kvm BOA + 74 kvm BIA. Huset har i princip inte alls renoverats sedan byggåret, så det mesta har uppnått sin tekniska livslängd. Eftersom vi ändå måste byta badrum och kök så planerar vi att även göra förändringar i planlösningen för att göra detta till vårt drömhus. Vi kommer även skapa en uthyrningsdel i suterrängvåningen.

Nu är vi nyfikna på era synpunkter på planlösningen! Ni kan läsa i bilderna hur vi har tänkt. Vi har försökt anpassa oss efter t.ex. befintliga fönster, men det är ju ändå stora förändringar vi planerar som kommer vara kostsamma. Vi river och bygger några nya väggar på suterrängplanet, vi river alla innerväggar och bygger nya på övre plan, ny trappa, nytt V/A-schakt till köket och uthyrningsdelens badrum, ny håltagning i yttervägg för vår nya entré och ett fönster - för att nämna de största sakerna. På sikt behöver vi även få bygglov för att ändra fönster för att de ska bli logiska och trivsamma för de nya rummen.

- Kan ni se smartare eller enklare sätt att bygga om för att uppnå samma kvaliteter som vi tycker att vi får med denna planlösning?
- Ser ni något som vi har missat att tänka in?

Tacksam för feedback!

Befintlig planlösning för suterrängplan i hus, med garage, förråd, bastu, badrum, tvättstuga, gillestuga och sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-skiss av befintlig planlösning i ett hus, med vardagsrum, balkong, sovrum, kök och matplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av en planlösning för souterrängplan med markeringar för ny inredning inklusive badrum, arbetsrum och uthyrningsdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning över övre plan i ett hus med planerad ny planlösning, inkluderar kök, matsal, vardagsrum och sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vardagsrum, matsal, kök och lekrum blir i nya lösningen även genomgångsrum (hall). Ställer krav på lite möbler så det går att komma fram.

Bra med skiljevägg i badrummet.

Måste ni ha två klädkammare? Varför inte ta halva var av en dubbelt så stor så slipper ni en dörr. (ok frun har ockuperat 75% av vår gemensamma klk)

Fönster måste definitivt ändras om det ska bli bra
 
Ja, du har helt rätt. Det blir en genomgångsdel och en mer avskild möblerbar del av de rummen. Alternativet vore en lång korridor som tar upp massa yta, så det är vi mindre sugna på.

Vi tycker varsin egen klädkammare känns bättre, men också yteffektivt eftersom man framförallt vill ha väggyta att sätta stänger/hyllor/skåp mot.

Angående fönster så är det ett litet orosmoment. Vet någon hur svårt det kan vara att få bygglov för sådana ändringar (Stockholms kommun)? För att det ska bli bra skulle vi vilja ta upp större fönster i både vardagsrum och matsal samt flytta balkongdörren från matsalen. Och så vill vi ju ta upp nya terrassdörrar på gavlarna. Jag är inte så sugen på att imitera 70-talsfönster utan skulle hellre byta stil på fönstren samtidigt, men det är då jag är rädd att de kommer säga nej. Jag har pratat i telefon med en bygglovshandläggare som givetvis inte gav något klart besked men pratade om att varje hus har sin tidstypiska karaktär som är bevarandevärd. Vi köpte huset för läget och storleken, och tycker tyvärr inte att 70-talsstilen är så bevarandevärd... ;) Och det är bl.a. detta som får mig att fundera på om det finns en enklare lösning som inte nödvändigtvis kräver ändringar i fönstersättningen för att bli bra.
 
BirgitS
Har du läst in dig på brandskyddsreglerna?
Det måste finnas en utrymningsväg från uthyrningsdelens sovrum som inte är via dess kombinerade rum, vilket medför att fönstret i sovrummet måste vara större mm.
Garage är också en egen brandcell och man får inte ha en dörr direkt mellan ett garage och bostadsrum utan det ska vara två dörrar som idag eller särskilt brandskyddad dörr etc., läs på.

Med så stora genomgripande förändringar av nedre plan är det möjligt att kommunen kommer att kräva att det görs tillgänglighetsanpassat. I så fall faller hela ert förslag.

Hur är det tänkt att barnsovrum och lekrum görs om till två sovrum, var är dörrarna då?

Hur stort matbord får det egentligen plats i matsalen när det är ett stort trapphål där och det samtidigt ska vara lätt att ta sig mellan trappan och alla rum på det planet?
 
BirgitS
F Frelli2 skrev:
Vi tycker varsin egen klädkammare känns bättre, men också yteffektivt eftersom man framförallt vill ha väggyta att sätta stänger/hyllor/skåp mot.
Är klädkamrarna tillräckligt stora för att rymma mer än förvaring längs väggen mittemot dörrarna?
Hängande kläder och lådor tar 60/50 cm djup och sen ska man ha plats att stå framför även efter att man har dragit ut en låda.

F Frelli2 skrev:
Vet någon hur svårt det kan vara att få bygglov för sådana ändringar (Stockholms kommun)?
Det beror i huvudsak på hur området ser ut.
 
Kommer en tvättmaskin få plats i uthyrningsdelens badrum? Eller är det tänkt att ni ska dela den?
 
  • Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
phyx phyx skrev:
Kommer en tvättmaskin få plats i uthyrningsdelens badrum? Eller är det tänkt att ni ska dela den?
Jag tror inte det går med de måtten om det fortfarande ska vara tillgänglighetsanpassat, minsta mått för det är 235 cm bredd och 170 cm djup.
https://www.nacka.se/497ec2/globala...iktlinjer/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf

F Frelli2 skrev:
Och det är bl.a. detta som får mig att fundera på om det finns en enklare lösning som inte nödvändigtvis kräver ändringar i fönstersättningen för att bli bra.
Byta plats på kök och vardagsrum, dvs. i princip spegelvända övre plan.
 
Har ni provat rita in möbler i ert förslag? Jag ser många brister och problem i nästan varenda rum när det gäller möblering. Allt är i princip för litet och dörrar/fönster/passager som gör det mycket svårmöblerat!

Hade rekommenderat er att ta hjälp av en arkitekt.

Se även till att ni har koll på vad som är bärande väggar på bottenvåningen innan ni börjar ta bort något.
 
  • Gilla
FreQa och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Har du läst in dig på brandskyddsreglerna?
Det måste finnas en utrymningsväg från uthyrningsdelens sovrum som inte är via dess kombinerade rum, vilket medför att fönstret i sovrummet måste vara större mm.
Garage är också en egen brandcell och man får inte ha en dörr direkt mellan ett garage och bostadsrum utan det ska vara två dörrar som idag eller särskilt brandskyddad dörr etc., läs på.
Hej! Tack för dina synpunkter, Birgit! Det jag läser i BBR tolkar jag som att vi inte behöver två utrymningsvägar. Detta är ju en mindre, lätt överblickbar bostad där ett mindre antal personer kommer vistas:

"5:322 En enda utrymningsväg
Dörr direkt till säker plats får vara den enda utrymningsvägen från utrymmen i markplanet för
[...]
2. mindre lokaler och bostäder i verksamhetsklass 2A, 3, 4 och 5B som är lätt överblickbara och där
ett begränsat antal personer förväntas vistas. (BFS 2014:3).

Allmänt råd
[...]
Vad som avses i 2 är lokaler och bostäder med högst 15 meter gångavstånd till utrymningsväg,
där utrymningsvägen är synlig från huvuddelen av lokalen eller bostaden och antalet personer inte
överstiger 30 st. (BFS 2014:3)."


BirgitS BirgitS skrev:
Med så stora genomgripande förändringar av nedre plan är det möjligt att kommunen kommer att kräva att det görs tillgänglighetsanpassat. I så fall faller hela ert förslag.
Hur menar du, att t.ex. tvingas lägga kök, vardagsrum, badrum och sovrum på nedre plan? Det skulle ju omöjligen få plats inom den boarea som finns på nedre plan.

BirgitS BirgitS skrev:
Hur är det tänkt att barnsovrum och lekrum görs om till två sovrum, var är dörrarna då?
Det är 1800 mm mellan sista högskåpet i köket fram till väggen så det kan få plats med två 80-dörrar och mellanvägg, alternativt så får man fortfarande ha ett mindre "förrum" på lekrummets plats, men ge mer av ytan till de två sovrummen.

BirgitS BirgitS skrev:
Hur stort matbord får det egentligen plats i matsalen när det är ett stort trapphål där och det samtidigt ska vara lätt att ta sig mellan trappan och alla rum på det planet?
Från sista trappsteget till hörnet är det 2700 mm, så man får plats med bord och passage, men det kan kännas lite tight. Rekommendationen är ju 80+80+80 cm för bord och utrymme för att dra ut stolen på varje sida. Till vardags kommer vi nog äta i köket och då kan man flytta in bordet lite mot väggen så att passagen från trappan blir öppnare.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är klädkamrarna tillräckligt stora för att rymma mer än förvaring längs väggen mittemot dörrarna?
Hängande kläder och lådor tar 60/50 cm djup och sen ska man ha plats att stå framför även efter att man har dragit ut en låda.
Klädkamrarna är 1560 mm djupa. Vår nuvarande klädkammare är ca 1470 mm djup och vi tycker inte det är för trångt. Den lilla är nu 1500 mm bred och den stora 2000 mm bred.

BirgitS BirgitS skrev:
Det beror i huvudsak på hur området ser ut.
Området är otroligt blandat, men gulklassat av stadsmuseet. Några av husen längs gatan är från tidigt 1900-tal, några andra 70-tal med olika utseende, några villor och en länga radhus från 2010-tal. Vår närmaste granne är dock ett precis likadant hus byggt samtidigt, men det huset har byggts ut och byggts om inuti. Fasaden på huvuddelen av huset är dock oförändrad, men med en utbyggnad.
 
phyx phyx skrev:
Kommer en tvättmaskin få plats i uthyrningsdelens badrum? Eller är det tänkt att ni ska dela den?
En tvättmaskin, speciellt en toppmatad eller frontmatad maskin får ju absolut plats, men inte enligt tillgänglighetsreglerna. Jag tänkte att om det kommer frågor kring det i bygglovet så kan man säga att den som hyr får låna vår tvättstuga. Det går ju att lösa en bra boendestandard på det sättet om en rullstolsburen person skulle bo i uthyrningsdelen. I praktiken kanske man sätter in en mindre tvättmaskin. Jag tycker det är en bättre lösning än att bygga ett enormt badrum. Om jag skulle bo i den lägenheten skulle jag hellre ha den ytan i andra rum.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Byta plats på kök och vardagsrum, dvs. i princip spegelvända övre plan.
Vi var inne på det från början, men den finaste uteplatsen på tomten är på västra sidan och därför skulle vi vilja ha köket på den sidan. Det är där vi kommer grilla eller gå ut med en kopp kaffe, och då känns det dumt att ha köket långt därifrån.
 
BirgitS
F Frelli2 skrev:
Hur menar du, att t.ex. tvingas lägga kök, vardagsrum, badrum och sovrum på nedre plan? Det skulle ju omöjligen få plats inom den boarea som finns på nedre plan.
Finns ett exempel på vilka ytor som krävs i dokumentet från Nacka som jag länkade till. Men jag vet itne vad bygglovshandläggaren/byggnadsnämnden kommer att kräva i just ditt fall, men ju större ändringar man gör ju större är risken att man måste uppfylla tillgänglighetskraven.

F Frelli2 skrev:
Från sista trappsteget till hörnet är det 2700 mm, så man får plats med bord och passage, men det kan kännas lite tight. Rekommendationen är ju 80+80+80 cm för bord och utrymme för att dra ut stolen på varje sida. Till vardags kommer vi nog äta i köket och då kan man flytta in bordet lite mot väggen så att passagen från trappan blir öppnare.
Föreslår att du ritar ut så att du ser hur det ser ut. Idag är ju sällan större matbord bara 80 cm breda utan de är 90-100 cm breda. Det måste ju vara så att det inte finns någon risk att någon skjuter ut stolen för att resa sig och stolen faller ned i trappan.
 
C crazytok skrev:
Har ni provat rita in möbler i ert förslag? Jag ser många brister och problem i nästan varenda rum när det gäller möblering. Allt är i princip för litet och dörrar/fönster/passager som gör det mycket svårmöblerat! Hade rekommenderat er att ta hjälp av en arkitekt.
Var tänker du att det är svårmöblerat? Vardagsrummet är 5 meter långt och 2350 mm mellan hörnet och terrassdörren. I matsalen tänkte vi ha ett vitrinskåp och får plats med fler möbler längs "hjärtväggen". Vid den nuvarande balkongdörren är det knepigt fram tills vi flyttar på dörren. I sovrummet får vi plats med en jättestor säng, sängbord och varsin byrå, och mer än så tänkte vi inte ha.

C crazytok skrev:
Se även till att ni har koll på vad som är bärande väggar på bottenvåningen innan ni börjar ta bort något.
Vi har kollat K-ritningar med arkitekt och byggingenjör. Det är hjärtväggen som är bärande fram till garaget börjar. Vi trodde väggen mellan tvättstuga och garage var bärande men den är otroligt tunn. Kanske innehåller den ändå några bärande reglar, men den behöver vi inte heller riva i (eventuellt justera dörrens läge lite bara).
 
BirgitS BirgitS skrev:
Finns ett exempel på vilka ytor som krävs i dokumentet från Nacka som jag länkade till. Men jag vet itne vad bygglovshandläggaren/byggnadsnämnden kommer att kräva i just ditt fall, men ju större ändringar man gör ju större är risken att man måste uppfylla tillgänglighetskraven.
Jo, det är väl precis de rum jag skrev. "Med traditionella rumsbeteckningar innebär det att det ska finnas entré, kök, vardagsrum, sovrum, badrum med mera" i entréplan, och det skulle ju inte gå att ställa de kraven på detta hus.

Har du något förslag på hur vi löser allting på ett bättre sätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.