Claes Sörmland
Fairlane Fairlane skrev:
Jag gillar verkligen den mycket genomtänkta tanken "om jag inte längre kan bi i mitt hus pga rörelsehinder så säljer jag huset och flyttar till lägenhet".
Det enda jag funderar på är: "vilken lägenhet?" Inte kan man väl utgå ifrån att någon annan ser till att tänka till och anpassa nya lägenheter så att dessa går att använda om man inte är beredd att göra det själv?
Det är en högst rimlig tanke och troligen ett beslut som många med permanenta rörelsenedsättningar tar. Som sagt, de flesta nybyggen lär bli tillfredsställande tillgängliga även utan tvingande detaljregler. Kostnaden och de estetiska anpassningarna är inte så stora för tillgänglighetsanpassning.

Det handlar mer om man med lagens hjälp också vill piska in de sista procenten av ny- och tillbyggnationer i tillgänglighetsstandarden. Det vill vi tydligen idag.
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag får väl förtydliga. Jag frågade "vilken lägenhet ska man flytta till?" Och du svarar att man kan spara pengar mot mot ränta. Menar du att man ska bygga en lägenhet för de sparade pengarna?

Jag tror inte heller jag sett något konkret om vilken regel som förhindrar byggandet av drömhuset.
Om efterfrågan och betalningsförmågan finns kommer marknaden leverera bostäder för seniora medborgare antingen genom nybygge eller att flerfamiljshus byggs om av en entreprenör. Det sker ju redan på flera platser i landet.
 
En till fråga. Vilka anpassningsregler är det som gör livet så dyrt?
Kan förstå ramper på utsidan i vissa speciella lägen men annars?
90 dörrar? har själv smalare dörr till en toa, skulle alldrig välja det om jag byggde nytt
Ytorna i badrummet? Det är inga jättemått som behövs, saknar själv dusch på bottenvåningen, saknar den varje gång flckorna kommer från ridningen och går igenom hela huset för att duscha uppe, en dusch nära ingången vore skönt att ha.
Sovrum på nedre botten? Ok då men det var himla skönt att ha när en av döttrarna gjorde en benoperation och inte kunde gå i trappor på tre veckor.
Vilka andra anpassningskrav är så dyra? Tycker att tänker man efter före adderar de inte många kronor på huspriset.
 
  • Gilla
Paragrafryttaren och 7 till
  • Laddar…
Fairlane
Ja idag kanske marknaden skulle bygga tillgänglighetsanpassat. Bevisligen gjorde man det inte förr. Kanske var det därför reglerna tillkom?
 
  • Gilla
crappyusrname och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja idag kanske marknaden skulle bygga tillgänglighetsanpassat. Bevisligen gjorde man det inte förr. Kanske var det därför reglerna tillkom?
U Urban J A skrev:
En till fråga. Vilka anpassningsregler är det som gör livet så dyrt?.
den här tråden är smått surrealistisk

TS: jag/mina vänner vill inte följa byggnormerna.

Byggahus.se forum: jo det vill du. Alla vill det.

Är det här en sekt eller?
 
Claes Sörmland
N nikoman skrev:
den här tråden är smått surrealistisk

TS: jag/mina vänner vill inte följa byggnormerna.

Byggahus.se forum: jo det vill du. Alla vill det.

Är det här en sekt eller?
Nåja, det är några enskilda skribenter som är lite otydliga gällande skillnaden på sina egna prioriteringar, andras prioriteringar och vad de menar fortsatt bör vara samhällets prioriteringar. Men TS fråga gällde ursprungligen om man måste följa tillgänglighetsanpassningarna vid nybyggnation trots att man inte vill det. Svaret är ett rungande ja . (Undantag kan göras för fritidsboende har jag för mig.)
 
N nikoman skrev:
den här tråden är smått surrealistisk

TS: jag/mina vänner vill inte följa byggnormerna.

Byggahus.se forum: jo det vill du. Alla vill det.

Är det här en sekt eller?
Ja men så lustigt, intressant, men nej då, inte så.. Men allvarligt talat.. så är det ju det större samfundet, där Sverige ingår, som bestämt att vi i Sverige ska med på den breda viljan i frågan. Vi som skickat våra företrädare dit där besluten avgjorts får ju då lov att liksom stå bakom och i samma väva kommer det med, s.a.s. att vi kan uttala det som så.. att vi (i Sverige) vill något.

Tack och lov står det oss fritt att trots allt ha en helt annan egen uppfattning som enskilda individer. Klokt också att vädra våra uppfattningar.
 
RACS RACS skrev:
Ja men så lustigt, intressant, men nej då, inte så.. Men allvarligt talat.. så är det ju det större samfundet, där Sverige ingår, som bestämt att vi i Sverige ska med på den breda viljan i frågan. Vi som skickat våra företrädare dit där besluten avgjorts får ju då lov att liksom stå bakom och i samma väva kommer det med, s.a.s. att vi kan uttala det som så.. att vi (i Sverige) vill något.

Tack och lov står det oss fritt att trots allt ha en helt annan egen uppfattning som enskilda individer. Klokt också att vädra våra uppfattningar.
Och svar på frågeställningen, om vi måste följa BBR och anpassa oss är förstås ja.
 
Fairlane
N nikoman skrev:
den här tråden är smått surrealistisk

TS: jag/mina vänner vill inte följa byggnormerna.

Byggahus.se forum: jo det vill du. Alla vill det.

Är det här en sekt eller?
Vem har påstått att du vill följa byggnormerna?

Det vi säger är att det finns ett regelverk och förklaringen till varför det finns. På samma sätt som en massa andra lagar och förordningar finns som inte alla håller med om. Jag tror inte det finns någon i detta land som håller med om att alla regler är vettiga. Jag tror dessutom nästan samtliga bryter mot vissa regler ibland. Vissa är dessutom beredda att ta konsekvensen om de åker fast medan andra inte är det
 
  • Gilla
Johan456 och 2 till
  • Laddar…
E
useless useless skrev:
Nej, det var inte jag som skrev det. Erkka skrev att han skulle sälja huset den dagen han behöver rullstol. Det tyckte jag verkade lite väl drastiskt.
trams.

jag skrev inte så, du tolkade det så.

Tror du verkligen att jag menade att du ska sälja huset om du blir rullstolsbunden temporärt i 6v?
 
E
BirgitS BirgitS skrev:
Som alla som byggt hus själva brukar skriva i alla sådana här trådar, merkostnaden för att göra nya huset tillgänglighetsanpassat är mycket liten. En innerdörr modul 9 är just inte något dyrare än en modul 8, särskilt inte som det då behövs mindre material till väggen. Att bygga med låga tröskelplattor kostar inte mer än med 2 cm höga trösklar. Att inte sänka vardagsrummet med 40 cm (bara för att det är mysigt) sparar pengar. Och så vidare.
det finns en massa dolda kostnader bakom dessa regler som är rätt svåra att mäta i pengar. Alla lagar o regler måste ju följas, någon ska ju kontrollera att det görs.
Andra människor ska utbildas i att lära sig följa reglerna (arkitekter, byggare osv).
Dessa kostnader är ju dolda och sprids över hela samhället. Men nej, en modul 9 vs en 8, lär ju inte ha nån betydelse alls.
 
Mikael_L
R RobertLidstroem skrev:
De hade fina planer på sitt drömhus, men allt blev grusat för att byggaren alt. kommunen hävdar att alla nybyggda hus SKA vara handikappanpassade? De måste ha ramper, breda dörrar, inga trösklar etc?
Det stämmer litegrann.
Huset ska tillgänglighetsanpassas.
Det betyder att på entreplanet ska det finnas kök, sovrum (eller avskiljbar del av rum) samt badrum som går att använda för personer med rullstol eller andra funktionshinder.
Och i praktiken betyder det att badrummet måste vara minst 1,7 x 1,9 meter, dörrar för att komma åt nämnda funktioner ska vara minst modul 9, korridorer får inte vara smala så man måste gå sidledes, ytterdörr minst modul 10.
Jag tvivlar starkt på att dina vänner vill ha ett mindre badrum än så, smalare korridorer eller smalare dörrar.
Det enda kravet som ibland kan kännas besvärligt i ett nybygge är att anordna sovrum eller möjlig sovplats på entréplanet ifall man inte alls tänkte bygga så.
Alla andra grejer är så man ändå redan bygger, t.ex. de flesta gör sina badrum 50-100% större än vad tillgänglighetskraven anger, helt av egen vilja.

Trösklar är jättegodkända, ramper kan krävas om det finns svåra nivåskillnader som är svåra att ordna i efterhand. Ofta räcker det med att man kan visa var det går att enkelt bygga en ramp i efterhand.

R RobertLidstroem skrev:
Såååå kommunerna vill slippa kostnaden är det egentligen ...
JAA, och egentligen betyder det att jag, och DU slipper kostnaden, via kommunalskatten.
Eller att vi som bygger får ta kostnaden då den är nästan inget dyrare alls (dvs sätta in en 90cm dörr, inte smalare osv).
 
Redigerat:
  • Gilla
Johan456 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
E erkka skrev:
men samtidigt, vad hjälper det att jag kan rulla runt med min rullstol hemma när jag ändå inte kan ta mig ut o handla för att jag inte kan skotta bort snön...

nej det är lite konstigt i Sverige.. varför inte bara förstå att man då får flytta till en lägenhet istället?
Ja precis, bara att knalla ner till bostadsförmedlingen och välja var man vill bo (och flytta nästa vecka!) :crysmile:
 
Redigerat:
  • Wow
BirgitS
  • Laddar…
Mikael_L
N nikoman skrev:
Jag har inga personliga problem med att uppfylla Boverkets byggnormer. Det är inte villaägarna det är synd om i det här landet. För att minska klyftorna i Sverige måste det bli enklare att bygga. Det är en ödesfråga att kunna erbjuda bostäder till unga och nyanlända och om det öht ska gå måste Boverkets byggnormer ses över (och utöver det även det kommunala planmonopolet). Det handlar inte om att vara missunnsam, utan om olika politiska prioriteringar och det förstår du också. Det är trist när du/ni låtsas som om det handlar om självklara frågor.
Du skriver "måste det bli enklare att bygga", och menar alltså att anpassningen är det som gör det besvärligt att bygga ...?

Vad är det som skulle bli enklare och/eller billigare, om man fick göra badrum mindre än 1,7x1,9 meter stora, om man bytte ut modul 9 dörrar mot modul 8 eller 7.
Är det någon som skulle ens överväga att välja detta i ett nybygge.
Kolla, här kan du köpa en fin lägenhet för 2,8 mille med 6000:- i månadskostnad, 3 rum och kök, 82kvm och ett 2,3 m2 ! badrum:surprised:. Visst kändes det lättsålt?

Och hur mycket dyrare blir det 3,3 m2 badrummet? Det har precis samma saker i förutom 1 m2 mer klinker och några kvm kakel.
Skulle priset gå ner från 2,8 mille till 2,798 mille ?

Men du som verkar veta att det är så förbenat oenkelt att bygga, ange vilka saker som är oenkla, enligt dig.




Där jag tycker att denna fråga blir besvärlig är när det gäller det äldre bostadsbeståndet, där fular sig kommunerna genom att villkora alla slags bygglov med krav på en massa tillgänglighetsanpassningar, ibland sånt som inte ens är i närheten av det som byggs om.
Men vi nyproduktion anser jag att detta är en ren icke-fråga.
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du skriver "måste det bli enklare att bygga", och menar alltså att anpassningen är det som gör det besvärligt att bygga ...?

Vad är det som skulle bli enklare och/eller billigare, om man fick göra badrum mindre än 1,7x1,9 meter stora, om man bytte ut modul 9 dörrar mot modul 8 eller 7.
Är det någon som skulle ens överväga att välja detta i ett nybygge.
Kolla, här kan du köpa en fin lägenhet för 2,8 mille med 6000:- i månadskostnad, 3 rum och kök, 82kvm och ett 2,3 m2 ! badrum:surprised:. Visst kändes det lättsålt?

Och hur mycket dyrare blir det 3,3 m2 badrummet? Det har precis samma saker i förutom 1 m2 mer klinker och några kvm kakel.
Skulle priset gå ner från 2,8 mille till 2,798 mille ?

Men du som verkar veta att det är så förbenat oenkelt att bygga, ange vilka saker som är oenkla, enligt dig.




Där jag tycker att denna fråga blir besvärlig är när det gäller det äldre bostadsbeståndet, där fular sig kommunerna genom att villkora alla slags bygglov med krav på en massa tillgänglighetsanpassningar, ibland sånt som inte ens är i närheten av det som byggs om.
Men vi nyproduktion anser jag att detta är en ren icke-fråga.

ditt resonemang går ut på att alla borde vilja bygga enligt normerna. Som skäl anger du att du själv ju vill det.

Boverket utredde för ett par år sedan hur byggkostnaderna skulle minska om t ex studentbostäder undantogs från vissa tillgänglighetskrav och fann att det skulle göra byggandet billigare. Sådana undantag fanns redan för fritidshus och skulle kunna tillämpas vid andra sorters nybyggen.

Jag förstår att för småhusbyggare i glesbygden, där marken är billig, att det kan låta som en smal sak att öka badrumsstorleken med en kvadratmeter extra. Men summan av kvadratmeterna kan bli jättestor i en stad. Man måste liksom arbeta med jättemånga plustecken i kalkylen när man räknar på samhällskostnader ser du.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.