5
Jag skulle ha kört på tommib's förslag, kortslut givaren istället, jag antar att de gångerna du behöver tvångsköra pumpen så behöver du stå ute vid brunnen å titta? I så fall skulle en kapsling med en NC och NO kontakt räcka å bara vrida om.
Alternativt en puck med ett växlande relä så som du vill ha det.
 
Med en omkopplare för nivåvakt eller kontroler, en matning och ett uttag allt kopplat i en liten låda. Bryt tankebanan med flera stickprióppar.
 
D
5 50procent skrev:
Jag skulle ha kört på tommib's förslag, kortslut givaren istället, jag antar att de gångerna du behöver tvångsköra pumpen så behöver du stå ute vid brunnen å titta? I så fall skulle en kapsling med en NC och NO kontakt räcka å bara vrida om.
Alternativt en puck med ett växlande relä så som du vill ha det.

Nej jag kan titta från håll.

Svartvit bild av insidan av en tvättmaskin med synlig trumma och elektriska komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag funderade på att föreslå en sådan lösning, att enbart låta en tråd gå igenom nivåvakten. Men då du säger neutralledare så säger jag nej :( Du vet inte om det blir L eller N som går igenom vakten. Det spelar visserligen (troligen) ingen roll men jag tror inte du bör kludda med dylika lösningar här. En säkrare lösning är ett relä om du ursäktar fin fula ritning. Då blir nivåvakten helt frikopplad och det spelar ingen roll hur stickpropparna vänds. Den fasta installationen består av detta relä och fibaropucken, med dess två stickproppar och ett uttag till pumpen. Även uttaget till nivåvakten kan sitta i denna kopplingslåda om du vill. Här kan stickpropparna både vändas hur man vill och även pluggas in var man vill utan att något farligt händer.

[bild]

Snälla Bo har du möjlighet att länka till ett billigt lämpligt relä?
 
Du kan använda valfritt relä med spolspänningen 230 V AC och NO- (normally open) eller CO- (växlande) kontakter godkända för minst 230 V. Du behöver ju en låda också så välj vad som passar bäst. Några exempel:
https://www.elbutik.se/product.html/arbetsstromrela-2no2nc-24v-ac?category_id=1824 (R12-100-230V AC 1 NO 16A 4003151)
https://www.elfa.se/sv/industrirela...*&pos=1&origPos=10&origPageSize=10&track=true
https://www.kjell.com/se/produkter/...laer/2-poligt-rela-240-v-ac-10-a-250-v-p36101
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Jag kikade på det där från Kjell. Känns lämpligt.

Rätta mig om jag har fel:

Till relät kopplar jag både blå och brun tråd från stickproppen.

När nivåvaktens relä slår till får sluter Kjell relät kretsen till pumpen.

Jag kommer då inte veta att pumpen går. Inget går via fibaron.
 
När du ändå får ordna låda för pucken och ev relä skulle du enkelt kunna fixa ett byte av kabeln till vakten till fyrledare. Alltså ingen stickpropp på den utan kopplad till nya lådan som bara får matning fast eller stickpropp och matning mot pump fast eller stickpropp. Du slipper i princip reläet och kan koppla puckens ingång direkt, samtidigt kan du om pumpen går via propp möjlighet att nödköra via vaktens originaluttag.
 
D Derbyboy skrev:
När nivåvaktens relä slår till får sluter Kjell relät kretsen till pumpen.
Nej, reläet sluter L - S1 till fibaropucken som ger signal till pumpen och som du kan programmera om via fibarons trådlösa gränssnitt. Grejen med denna lösning är att garantera av S1 kopplas till fas, även om det kanske inte spelar någon roll.

Det är samma mål med att göra en fast inkoppling. GK100's ide att byta kabeln till vakten för att du slipper ta upp nya hål.
 
D
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej, reläet sluter L - S1 till fibaropucken som ger signal till pumpen och som du kan programmera om via fibarons trådlösa gränssnitt. Grejen med denna lösning är att garantera av S1 kopplas till fas, även om det kanske inte spelar någon roll.

Det är samma mål med att göra en fast inkoppling. GK100's ide att byta kabeln till vakten för att du slipper ta upp nya hål.

Kan man säga att relät säkerställer att det är fasen som kommer till S1.

Till ett relä spelar det ingen roll hur L och N kopplas in (dvs hur jag vrider stickproppen i nivåvakten) för relät kopplar vidare fasen.
 
Reläet säkerställer framförallt att ingen spänning kan matas ut på stiften i stickproppen. Det du visade i början fyller inga säkerhetsmässiga krav, en anslutning på en spänningssatt puck får aldrig vara åtkomlig särskilt inte på en stickpropp. Sen är det generellt en tafflig konstruktion/hopkoppling via flera stickproppar osv det bör du komma bort från tex som i #22 då slipper du även relä och får en ytterligare möjlighet köra pumpen också.
 
D
Men hur skulle det kunna matas ut spänning på stiften när Stickproppen endast är kopplad till S1 på fibaron?
 
D
GK100 GK100 skrev:
När du ändå får ordna låda för pucken och ev relä skulle du enkelt kunna fixa ett byte av kabeln till vakten till fyrledare. Alltså ingen stickpropp på den utan kopplad till nya lådan som bara får matning fast eller stickpropp och matning mot pump fast eller stickpropp. Du slipper i princip reläet och kan koppla puckens ingång direkt, samtidigt kan du om pumpen går via propp möjlighet att nödköra via vaktens originaluttag.

Då måste jag väl göra ingrepp i nivåvakten?

Vad gör jag med den fjärde ledaren?
 
D Derbyboy skrev:
Men hur skulle det kunna matas ut spänning på stiften när Stickproppen endast är kopplad till S1 på fibaron?
En sån puck har inga krav på att internt vara utförd så att diverse fel inte kan spänningssätta S1 det är tvärtom ganska troligt även i fall då den skenbart fungerar som tänkt. Absolut inget man ska låta vara möjligt att komma åt via en vanlig stickpropp.
 
D
Därav relät?

Relät släpper inte igenom ström bakåt?

Tack för ert tålamod.
 
D Derbyboy skrev:
Då måste jag väl göra ingrepp i nivåvakten?

Vad gör jag med den fjärde ledaren?
Det är väldigt enkelt/litet ingrepp om man kommer in i vaktens låda genom att öppna locket. Dvs bara att skarva in matning L-N-PE där den sitter i original och sätta den fjärde på L utgående mot uttaget. Den fjärde kan du sen koppla till puckens S1 den kommer alltid vara rätt oberoende hur L-N vänds i matning till vakten. Allt förutsatt att du kopplar fast mellan lådan med puck och vakten givetvis ingen stickpropp på fyrledaren, däremot nya lådan kan du välja att använda stickpropp och uttag mot pump på sladdar om du vill eller fastanslutningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.