Jag köpte en Ryobi 36V batteridriven gräsklippare som jag använt sparsamt 2 säsonger. Nu tar batteriet inte emot laddning mer och jag fick en dålig erfarenhet.
Nu får jag gå tillbaka till min klippo med bensinmotor (årsmodell 2006) som alltid funkar.
Ska batterigräsklippare vara såhär dåliga?
 
Nej givetvis har något gått sönder och Du kan väl bara reklamera den med stöd av Konsumentköplagen? Låter som ett relativt enkelt case att ”vinna”.
 
Vad är rimlig livslängd på batteriet
 
Det är ju skillnad på att batteriet tappar i kapacitet och att det inte tar emot laddning. I ditt fall har det ju uppenbarligen gått sönder - reklamera.

Jag har en Bosch Rotak 36V, efter två års flitigt användande märker jag ingen direkt mätbar försämring i drifttid (har två batterier).

Jag vet inget om den teoretiska livstiden på ett sådant här batteri, men i ditt fall handlar det ju uppenbarligen inte om det. Det är väl samma typ av batterier som i alla handverktyg etc från, i detta fall, Ryobi. Det är ju ingen ny uppfinning i samband med att elektriska gräsklippare kom på marknaden.
 
  • Gilla
rillethedude
  • Laddar…
Nån som kan guida mig. Jag behöver förstå om felet ligger i laddaren eller i batteriet. Kan jag mäta med multimeter på nått sätt?
 
R Rolle85 skrev:
Nån som kan guida mig. Jag behöver förstå om felet ligger i laddaren eller i batteriet. Kan jag mäta med multimeter på nått sätt?
Varför inte reklamera? Eller kommentera mitt tidigare inlägg om att du ska reklamera så att jag hade sluppit förundras över att du inte reklamerar din två år gamla trasiga produkt?
 
R Rolle85 skrev:
Jag köpte en Ryobi 36V batteridriven gräsklippare som jag använt sparsamt 2 säsonger. Nu tar batteriet inte emot laddning mer och jag fick en dålig erfarenhet.
Nu får jag gå tillbaka till min klippo med bensinmotor (årsmodell 2006) som alltid funkar.
Ska batterigräsklippare vara såhär dåliga?
Hej , kör också med ryobi 36 volt 46 cm klipparen , och är inne på tredje säsongen. Märker ingen tappad kraft på de två batterier jag köpte med i paket. Har däremot även ett äldre 36 volt ryobi batteri som har lite sämre prestanda , men är ifrån 2014.

så jag tycker samma - reklamera.

Har du skickat in registrering så skall du ju dessutom ha ett tredje år med garanti.


Oavsett , reklamera o klaga rejält, så dåligt skall det inte vara.

Snarare tvärtom, vid vått gräs , då man väl inte bör klippa , eller om man hackar sönder stora lövhögar, så klarar den sig mkt bägge än den bensinklippare jag hade förut. Samt att man inte stör i kvarteret.

Har lyckats knäcka ryobis grästrimmer 18v o 36 volt , icke borstlösa , men kunnat reklamera dem utan problem.
(Borstlös dito, precis som gräsklipparen, fungerar bra)
 
S sinclairhacker skrev:
Hej , kör också med ryobi 36 volt 46 cm klipparen , och är inne på tredje säsongen. Märker ingen tappad kraft på de två batterier jag köpte med i paket. Har däremot även ett äldre 36 volt ryobi batteri som har lite sämre prestanda , men är ifrån 2014.

så jag tycker samma - reklamera.

Har du skickat in registrering så skall du ju dessutom ha ett tredje år med garanti.


Oavsett , reklamera o klaga rejält, så dåligt skall det inte vara.

Snarare tvärtom, vid vått gräs , då man väl inte bör klippa , eller om man hackar sönder stora lövhögar, så klarar den sig mkt bägge än den bensinklippare jag hade förut. Samt att man inte stör i kvarteret.

Har lyckats knäcka ryobis grästrimmer 18v o 36 volt , icke borstlösa , men kunnat reklamera dem utan problem.
(Borstlös dito, precis som gräsklipparen, fungerar bra)
Precis, och i @Rolle85 :s fall så handlar det ju inte om att kapaciteten har minskat. Batteriet tar ju inte emot laddning längre, skriver han. Så så länge han nu inte köpt den begagnad och den är sex år gammal så är ju reklamation det helt uppenbara.
 
Jag köpte den ny men tappade bort kvittot så därför vill jag bara förstå om det är laddaren eller batteriet som är slut.
När jag sätter batteriet i laddaren blinkar den röd och grön..?
 
Jag förstår att du verkar väldigt sugen på att fixa den själv och att jag verkar jobbig med mitt tjat om reklamation. Bara för att försöka hjälpa dig så kan dock sägas att du inte behöver kvitto för att reklamera enligt Konsumentköplagen så länge du kan göra det sannolikt att du köpt produkten där. Du kan tex leta utdrag på din Internetbank eller kreditkort, alternativt be butiken leta upp det i sitt system om du tex har kvar samma kort du använde då, eller vet datum. Det senare baseras på att butiken är hjälpsam. Tex Netonnet och Hornbach har jag gjort detta med några gånger.

Lycka till oavsett.
 
C
Det som förmodligen har hänt är att batteriet blivit djupurladdat och skyddskretsen i batteriet eller laddaren därmed hindrar laddning. Det är viktigt att inte ställa undan batteridrivna säsongsprylar med urladdat batteri, utan alltid ladda batteriet innan man ställer undan det. Sen finns det mer eller mindre bra konstruktioner. Självurladdningen i dessa batterier är extremt låg, men ibland sitter det aktiv elektronik i batteriet som tillåts orsaka djupurladdning. Sådana batterier måste underhållsladdas när de inte används.
Skulle inte förvåna mig om Ryobi kommer att hävda handhavandefel vid reklamation, men det skadar ju aldrig att försöka.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Jag köpte den ny men tappade bort kvittot så därför vill jag bara förstå om det är laddaren eller batteriet som är slut.
När jag sätter batteriet i laddaren blinkar den röd och grön..?
Hej, den kan blinka röd för mig om batteriet är för varmt , men när den varvat ned så blinkar den grön när den laddar o fast grön när den är färdig.

Så som sagt , jag skulle reklamera , när det bara är två säsonger du kört den.

Bor du nära Karlskoga kan du få testa här, men som laddaren varnar tror jag på batteriet o reklamation.

Jag har f ö fått tipset att låta det vara laddat till 75 procent på litiumbatterier, om man skall förvara det en längre tid över tex vintern - då håller de längre vad jag förstått. Inte fulladdat som jag trott.

Men aldrig urladdade o sedan stå i ett halvår förstås.

Jag skaffade mig ryobis 36 volts snöslunga, mkt enkel o inte gjord för tex om man har grus på uppfarten, men ju vad den kan slunga snö trots att den inte ser så stark ut. Och den ger mina batterier några få extra motionspass mitt i vintern.

Örjan
 
Nån som vill köpa den
 
Det är mest troligt batteriet som behöver "ful laddas" så det kommer över säkerhetsgränsen så att laddregulatorn tillåter laddning. Det är ganska vanligt att det händer.

Jag har en Ryobi häcksax med samma batteriserie om någon är sugen på att dra ihop ett kitt ;)
 
Den har stått o laddat ett dygn men samma blinkningar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.