Claes Sörmland
useless useless skrev:
Ska du sälja huset och köpa en lägenhet med några dagars varsel för att du bryter benen och behöver sitta i rullstol 6 veckor?
Inte rimligen tror du att det är detta är scenariot för alla som bryter benet och måste sitta i rullstol i sex veckor när de råkar bo i ett äldre hus eller boende som inte är tillgänglighetsanpassat.
 
BirgitS
E erkka skrev:
Om det handlar om 6v bara lär jag väl vara inomhus om jag inte kan ta mig ut.
Det är ju bra om du kan ta dig in med rullstolen också, samt ta dig till en läkarkontroll efter 4 veckor.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Inte rimligen tror du att det är detta är scenariot för alla som bryter benet och måste sitta i rullstol i sex veckor när de råkar bo i ett äldre hus eller boende som inte är tillgänglighetsanpassat.
Nej, det var inte jag som skrev det. Erkka skrev att han skulle sälja huset den dagen han behöver rullstol. Det tyckte jag verkade lite väl drastiskt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Inte rimligen tror du att det är detta är scenariot för alla som bryter benet och måste sitta i rullstol i sex veckor när de råkar bo i ett äldre hus eller boende som inte är tillgänglighetsanpassat.
De får i dagens läge på någon annanstans mot en låg egen kostnad, dvs. kommunen (alltså alla skattebetalare) betalar nästan hela kostnaden för typ ett korttidsboende som kostar tusenlappar per dag.
 
Claes Sörmland
useless useless skrev:
Nej, det var inte jag som skrev det. Erkka skrev att han skulle sälja huset den dagen han behöver rullstol. Det tyckte jag verkade lite väl drastiskt.
Flytta eller inte är rimligen upp till var och en utifrån den individuella situationen. Men inte förstod du Erkkas argument som att sälja sitt hus p g a behov att läka sitt benbrott några veckor?
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
De får i dagens läge på någon annanstans mot en låg egen kostnad, dvs. kommunen (alltså alla skattebetalare) betalar nästan hela kostnaden för typ ett korttidsboende som kostar tusenlappar per dag.
Vilket är en rimlig lösning. De flesta väljer dessutom säkert en lösning baserad på familj och vänner för att slippa det där tråkiga korttidsboendet om det är möjligt.
 
Fast reglerna tar inte hänsyn till att man kan ta hjälp av familj och vänner, skaffa en försäkring eller tycker det är så tråkigt på korttidsboendet att man anstränger sig för att komma därifrån.

Reglerna är i princip bara till för att sänka kommunernas kostnader. Som frisk skattebetalare tycker jag såklart att det är bra att reglerna finns. Sen kan man diskutera vilken nivå dom bör ligga på, men för ett normalt nybygge innebär dagens regler inte några särskilda eftergifter eller merkostnader.
 
  • Gilla
Tjrex och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vilket är en rimlig lösning. De flesta väljer dessutom säkert en lösning baserad på familj och vänner för att slippa det där tråkiga korttidsboendet om det är möjligt.
Men som sagt dyrt för alla skattebetalare, så mycket billigare att bostaden är tillgänglighetsanpassad från början.

Nåja, det är väl inte säkert att det finns någon släkting/vän med rullstolsanpassad bostad heller. 6 veckor är dessutom lång tid att ha en gäst som inte klarar sig själv och som behöver hjälpinsatser, skulle inte tro att det är andra än mycket nära släktingar och vänner som ställer upp på det.
 
Heij83
R RobertLidstroem skrev:
Hej!

En kollega till frun bygger nytt. De hade fina planer på sitt drömhus, men allt blev grusat för att byggaren alt. kommunen hävdar att alla nybyggda hus SKA vara handikappanpassade? De måste ha ramper, breda dörrar, inga trösklar etc?

Stämmer detta??

MvH
Robert Lidström
enkelt svarat: Ja
 
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Men som sagt dyrt för alla skattebetalare, så mycket billigare att bostaden är tillgänglighetsanpassad från början.
Så kan det vara eller så är det inte så. Har du data på detta?
 
Claes Sörmland
useless useless skrev:
för ett normalt nybygge innebär dagens regler inte några särskilda eftergifter eller merkostnader.
Jag är inne på samma tankegång. Det är då ett argument för att avskaffa reglerna eftersom de flesta nybyggda hus ändå kommer att fungera i tillgänglighetshänseende. Det är bara när den enskilde vill bygga något annorlunda som tillgängligheten blir försämrad.
 
BirgitS
Som alla som byggt hus själva brukar skriva i alla sådana här trådar, merkostnaden för att göra nya huset tillgänglighetsanpassat är mycket liten. En innerdörr modul 9 är just inte något dyrare än en modul 8, särskilt inte som det då behövs mindre material till väggen. Att bygga med låga tröskelplattor kostar inte mer än med 2 cm höga trösklar. Att inte sänka vardagsrummet med 40 cm (bara för att det är mysigt) sparar pengar. Och så vidare.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Som alla som byggt hus själva brukar skriva i alla sådana här trådar, merkostnaden för att göra nya huset tillgänglighetsanpassat är mycket liten. En innerdörr modul 9 är just inte något dyrare än en modul 8, särskilt inte som det då behövs mindre material till väggen. Att bygga med låga tröskelplattor kostar inte mer än med 2 cm höga trösklar. Att inte sänka vardagsrummet med 40 cm (bara för att det är mysigt) sparar pengar. Och så vidare.
Jag förstår att du inte argumenterar för det, men det betyder ju att det inte behövs en massa regler. Det löser sig vanligen ändå. Bara en massa administrativa kostnader att ha dem kvar.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så kan det vara eller så är det inte så. Har du data på detta?
Hon gissar såklart vilt.

Ytterst är det väl frågan om det psykologiska värdet av att bo kvar är större än det psykologiska värdet av att få bygga ett designmässigt tilltalande hus. Det går att översätta dessa värden i pengar genom att kolla vad designhus kostar på marknaden jämfört med rullatoranpassade hus, men såklart är det en moralisk/filosofisk fråga utöver en ren cost-benefit analys.
 
N nikoman skrev:
Hon gissar såklart vilt.

Ytterst är det väl frågan om det psykologiska värdet av att bo kvar är större än det psykologiska värdet av att få bygga ett designmässigt tilltalande hus. Det går att översätta dessa värden i pengar genom att kolla vad designhus kostar på marknaden jämfört med rullatoranpassade hus, men såklart är det en moralisk/filosofisk fråga utöver en ren cost-benefit analys.
Jag tolkar det ovan som att du anser att det är helt omöjligt att båda bygga estetiskt tilltalande och att uppfylla regelverket samtidigt?

Om det är vad du menar vill jag raljera lite mer: om det blir svårt att uppfylla isolationsvärden, är det ok att skippa dem? Snöklass på tak? Elsäkerhet? Det är ju mycket snyggare med strömsatta kopparrör är plastiga kablar...
 
  • Gilla
  • Haha
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.