Gokväll

Jag har en dräneringsbrunn med en pump där jag kopplat bort nivåvippan (den får inte plats). Som nivåmätare har jag en H-tronic WPS 3000.

https://www.conrad.se/p/vattentrycksbrytare-h-tronic-wps-3000-plus-1114620-1057344

När nivån blir för högt öppnas ett relä och schukouttaget på framsidan blir strömgivande. I det schukouttaget ska alltså pumpen egentligen kopplas men eftersom jag även vill kunna köra pumpen manuellt via en Z-wavekontroller (vera plus) undrar jag om jag kan koppla såhär?


Schema över kopplingen för en dräneringspump och H-tronic WPS 3000 vattentrycksbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Nej, det kan du inte. Det blir farligt eftersom du kan spänningssätta stickproppen som kanske då inte sitter i uttaget.

Det du kan göra är att gå över ett mellanrelä. Du styr spolen på reläet med utgången från nivåvakten men kan också styra manuellt genom att lägga på 230 V direkt på utgången på reläet.


Edit:

Nu såg jag hur du tänkte dig, med in på S1 på fibaron. Då går det ur säkerhetssynpunkt men du introducerar en felkälla som för mig skulle vara oacceptabel i en så viktig funktion (dvs fibaropucken).

Varför vill du kunna styra manuellt? Hur ofta kommer det att ske?

Jag skulle överväga att istället kortsluta övre nivåsensorn för att styra på det sättet men frågan återstår, varför?
 
Redigerat:
Tack tommib.

Jag e så jävla trött på min pumpgrop. Först ska den grävas och sen ska den fyllas med dyra pumpar mm.

Den aktuella pumpen är en reservpump. Jag kan övervaka nivån i pumpen på flera sätt. H-tronic wps 3000 är ett sätt. Därutöver kan jag visuellt övervaka pumpbrunnen. I framtiden kommer jag sätta ytterligare en nivåvakt.

Jag vill alltså kunna starta min reservpump på flera sätt.

Jag tror att wpsen kommer gå sönder före fibaropucken (eftersom den understa sensorn är i vatten 24/7).
 
Schematisk illustration av elektrisk koppling för en pump med vattensensor, brytare och uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du riskerar fortfarande en kortslutning ifall stickpropparna till/från nivåvakten vänds fel. Vi vet inte heller om nivåvakten bryter enpoligt eller tvåpoligt. För att det ska bli bra behöver man göra en fast inkoppling, inga stickproppar annat än in och ut till pumpen. Plus att du mäter vilken pol.vakten bryter.
 
Om jag gör en fast installation av matningen till nivåvakten är jag hemma då?
 
El-schema för vattensystem med markeringar och ordet "fel" skrivet i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej, även stickproppen som ansluts till nivåvakten måste bort och anslutas fast.
 
Hmm då måste jag alltså göra ingrepp i nivåvakten eller?

Måste alltså demontera schukouttaget på nivåvakten?
 
Stickproppen från dosan till nivåvakten hur skulle den kunna orsaka kortslutning?

Den är ju kopplat till S1 på fibaron. Även om någon av ”misstag” kopplar in den i ett vägguttag (dvs konstant matas med 220) så kan det inte bli något problem.
 
Så här kan det bli kortslutning:

Elkopplingsschema som visar potentiell risk för kortslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack Bo!

Jag vill verkligen få detta att fungera på ett eldugligt sätt.

Om jag inte kopplar neutralledaren mellan boxen och nivåvakten?
 
Schematisk illustration av en byggnadsinstallation med märkning "fel" pekande på en komponent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Neutralledaren från stickproppen som är kopplat till nivåvakten kan jag avsluta med en wago i boxen.
 
Jag funderade på att föreslå en sådan lösning, att enbart låta en tråd gå igenom nivåvakten. Men då du säger neutralledare så säger jag nej :( Du vet inte om det blir L eller N som går igenom vakten. Det spelar visserligen (troligen) ingen roll men jag tror inte du bör kludda med dylika lösningar här. En säkrare lösning är ett relä om du ursäktar fin fula ritning. Då blir nivåvakten helt frikopplad och det spelar ingen roll hur stickpropparna vänds. Den fasta installationen består av detta relä och fibaropucken, med dess två stickproppar och ett uttag till pumpen. Även uttaget till nivåvakten kan sitta i denna kopplingslåda om du vill. Här kan stickpropparna både vändas hur man vill och även pluggas in var man vill utan att något farligt händer.

Schematisk ritning av elinstallation med relä, fibaropuck, nivåvakt och uttag, markerat med handskriven kommentar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.