Jag är precis nyinflyttad i ett hus och skulle duscha för första gången. Efter 5 minuter löser jordfelsbrytaren, jag återställer den och fortsätter duscha, nu löser den på nytt efter två minuter. Jag återställer den igen utan att fortsätta duscha och den fortsätter lösa med några minuters mellanrum 3-4 gånger innan det slutar lösa. Det ska också nämnas att det är en nyinstallerad vv-beredare i badrummet, kan det ha något med den att göra?
 
Testa att ta bort strömmen till vv bredaren(bryt den säkringen) och se om det slutat.
 
VV beredaren, är den ett utbyte av en tidigare, eller varför nyinstallerades den?
 
ymmij12 ymmij12 skrev:
Testa att ta bort strömmen till vv bredaren(bryt den säkringen) och se om det slutat.
Får testa det imorgon.
 
H hempularen skrev:
VV beredaren, är den ett utbyte av en tidigare, eller varför nyinstallerades den?
Ja precis den gamla gick sönder så den byttes mot en ny.
 
tommib
Hmm... Det där låter inte alls bra. Det bästa utfallet är att det är fel på VVBn och att jordfelsbrytaren löser för att den börjar värma. Det sämsta utfallet är att du har ett isolationsfel någonstans i badrummet.

Finns elektriskt värmegolv?
 
tommib tommib skrev:
Hmm... Det där låter inte alls bra. Det bästa utfallet är att det är fel på VVBn och att jordfelsbrytaren löser för att den börjar värma. Det sämsta utfallet är att du har ett isolationsfel någonstans i badrummet.

Finns elektriskt värmegolv?
Ja det finns elektriskt värmegolv. Även i hallen vilket inte va på först men som jag satte på men testade att stänga av värmegolvet i hallen utan resultat. Får testa att även stänga av det i badrummet då.
 
  • Gilla
tomson
  • Laddar…
Det är ju sannolikt att det har med din nya VVB att göra då felet visar sig när denna börjar värma mkt. T.ex. vid dusch. Å andra sidan så gick den ju rätt hårt när den var nyinstallerad och värmde allt vatten. Att det skulle ha med golvvärmen att göra låter trots allt osannolikt då den för det första ligger under tätskiktet. Så vad kan det vara? Svårt att svara på men de flesta jordfel finns utomhus, utebelysning osv. Och visar sig när det regnar mycket och det läcker in vatten. Det bör sitta en arbetsbrytare vid beredaren. Stäng av den och prova duschen.
 
  • Gilla
Masthugg och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
J Johan456 skrev:
Det är ju sannolikt att det har med din nya VVB att göra då felet visar sig när denna börjar värma mkt. T.ex. vid dusch. Å andra sidan så gick den ju rätt hårt när den var nyinstallerad och värmde allt vatten.
Ja det känns som den naturligaste boven, men det borde alltså även ske då man tappar varmvatten i köket osv, då.
 
5
Vad har du för övrig utrustning i badrummet?
 
Megga anläggningen, det tar en elektriker kanske en timme att lokalisera felet och då VET du vart felet är. Att hälla på och koppla bort och koppla in KAN ge dig en fingervisning men du vet inte innan du mätt.
 
J Johan456 skrev:
Det är ju sannolikt att det har med din nya VVB att göra då felet visar sig när denna börjar värma mkt. T.ex. vid dusch. Å andra sidan så gick den ju rätt hårt när den var nyinstallerad och värmde allt vatten. Att det skulle ha med golvvärmen att göra låter trots allt osannolikt då den för det första ligger under tätskiktet. Så vad kan det vara? Svårt att svara på men de flesta jordfel finns utomhus, utebelysning osv. Och visar sig när det regnar mycket och det läcker in vatten. Det bör sitta en arbetsbrytare vid beredaren. Stäng av den och prova duschen.
Jag har inte hunnit testa så mycket men har kört en tvättmaskin och spolat en del från handfat och köksblandaren under dagen och jordfelsbrytaren har inte löst så det verkar som att den löser när vvb får jobba lite som du sa.
 
5 50procent skrev:
Vad har du för övrig utrustning i badrummet?
Tvättmaskin och golvvärme men dom funkar som dom ska i övrigt, löser bara när man duschar.
 
E elmont skrev:
Megga anläggningen, det tar en elektriker kanske en timme att lokalisera felet och då VET du vart felet är. Att hälla på och koppla bort och koppla in KAN ge dig en fingervisning men du vet inte innan du mätt.
Jag har kontaktat den förra ägaren och han skulle kolla med snubben som kopplat in vvb så han får komma dit och mäta.
 
5
P Pereli skrev:
Tvättmaskin och golvvärme men dom funkar som dom ska i övrigt, löser bara när man duschar.
Ok, men tvättmaskinen utsätts inte för vattenstänk/vattensprut från duschen, när du duschar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.