H hempularen skrev:
Men innan vi dömer ut det här totalt så bör man veta mer om utrymmet. Är detta ex. i en äldre källare, så skall det troligen inte vara något tätskikt överhuvudtaget. I utrymmen där man kan vänta sig utifrån kommande fukt skall man inte ha tätskikt. Gipsväggen måste givetvis skyddas.
Nej, det är ingen äldre källare. Badrummet är på bottenplan i vårt hus byggt 2004. Betongplatta på mark med vattenbaserad golvvärme. Dubbelgips i väggarna till badrummet.
 
J Jörgen Ö skrev:
Eh, hur kan du se att det är tydligt att det finns en brunnsmanchett?? Var ser du den?
Du har dessutom en konstig uppfattning generellt vad gäller badrum.....tror du på allvar att det är besiktningsmän och mäklare som kom på kvalitetsdokument?
Så vitt jag kan se det finns en skuren manschett under ringen, ganska dålig skuren. Det syns tydlig på bilden i mina ögon.
Apropå kvalitetsdokument för badrum. Det är min inställning och jag tycker inte att den är så konstig. Om jag bygger ett badrum med konstens alla regler och inte utfärdar ett kvalitetsdokument då gör detta inte badrummet sämre. Ett våtrum som saknar kvalitetsdokument behöver inte alls vara sämre byggt än andra våtrum som innehar dokument. De kan i vissa fall vara betydligt bättre byggda än andra badrum som har så kallade papper.
Om ett badrum har papper säger inte mig så mycket om byggkvaliteten. Det kan lika bra vara fuskbygge. Har sett flera firmor som bygger badrum och lämnar efter sig dokument utan att veta hur man bygger ett badrum.
Det som krävs av företagen för att börja utfärda de här papprena är inte mer än några timmar sittande på en kvällskurs. Om man somnar bort halva kursen men betalar avgiften i tid då får man ändå sitt intyg.
De som har nytta av kvalitets dokumenten är i första hand försäkringsbolag som kan sy ihop en motivering till varför de inte betalar ut ersättning vid en fuktskada. Besiktningsman som kan friskriva sig genom att hänvisa till kvalitetsdokumentet eller mäklare som kan driva upp priserna eller få ihop flera budgivare genom att använda det som reklam till försäljningen.
Det är ingen annan som har nytta av det.
 
Redigerat:
  • Gilla
twoody och 7 till
  • Laddar…
Lars 48!
Det jag reagerade på var att du så säkert kan säga att där finns en manschett! Då ser du ngt som ingen annan kan se!
Dessutom reagerade jag på ditt påstående att det är mäklare och besiktningsmän som hittat på kvalitetsdokument!? Var har du fått det ifrån?
Sen betydelsen av ett dokument, det är en helt annan fråga, men som sagt, det var inte det jag ifrågasatte!
För där håller jag med dig, jag har själv byggt badrum i 35år.
 
Närbild på en manschett som sticker ut under en ring, markerad med röda pilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jörgen Ö skrev:
Lars 48!
Det jag reagerade på var att du så säkert kan säga att där finns en manschett! Då ser du ngt som ingen annan kan se!
Dessutom reagerade jag på ditt påstående att det är mäklare och besiktningsmän som hittat på kvalitetsdokument!? Var har du fått det ifrån?
Sen betydelsen av ett dokument, det är en helt annan fråga, men som sagt, det var inte det jag ifrågasatte!
För där håller jag med dig, jag har själv byggt badrum i 35år.
Okej
Är inte det manschetten som sticker ut under ringen? Hur kan du inte se den?!
Syns tydligt faktiskt.










Bild
 
Inte så tydligt tycker jag. Det skulle kunna vara rester av en manschett. Men det kan lika gärna vara rester av något som varit påsmetat, eller bara smuts.
 
  • Gilla
Kung Louie och 1 till
  • Laddar…
A
Ser ut som en rollad ångspärr som skulle rollas före gummigucket fram till 2010. ser likadant ut som det Mapei sålde. Så mina 5 cents är att för finns Iaf del av fuktspärr.
 
  • Gilla
Poxeman
  • Laddar…
Om det bara vore kartonggips och inget tätskikt alls så borde du ha grova fuktskador i t.ex. dusch...

Så om inte du trillar igenom golvet i duschen så har du antaligen något tätskikt.

Bara min killgissning...

/N
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Fast detta var ju inte ett färdigt badrum, bara förberett, inga blandare osv, om jag fattat rätt.
 
  • Gilla
Lidd
  • Laddar…
Staffans2000
Nittonhundranittiofem rollade jag på ett tätskikt som såg precis ut som på bilden. Inget annat, bara utspädd jordgubbssaft. Och det håller än.
Så uppenbarligen är det tätskikt på väggarna, och då vore det förbaskat osannolikt att det skulle saknas på golvet.
 
  • Gilla
RoBo och 5 till
  • Laddar…
A anhack skrev:
Vad är den röda ytan för något? Är det kartongen på gipsskivan eller någon tätskiktsfolie?
det röda är mycket möjligt tätskiktet , känner igen det som jag använde på 90 talet. ( pukila, eller vad det hette) kolla i hörn och skarvar efter fibertejp. Det vi använder som dammbindning eller fästförbättring idag ör det som utgjorde ”tätskikt” för 20 år sedan.
 
S spacemoose skrev:
Nu är det ju inte min branch och i den bästa av alla värdar så har jag fel och att det finns ett tätskikt.
Skickade bild både till en vän som är utsedd besiktningsman av BKR och till besiktningsmannen som utförde besiktningen. Ingen av de har varit på plats och sett bakom plattorna utan har endast gjort bedömning efter min bild. De uppfattar det också som att det saknas tätskikt. Bifogar bild.

[bild]
Det är lite rött klet på gipsskivan bakom fixet. Så såg det tätskikt jag rollade på väggen ut när vi kaklade badrum 2000...
 
  • Gilla
Samuel1980
  • Laddar…
Claes Sörmland
Så kallat tunnflytande dispertionstätskikt (lämpligt för gipsskivor). Tätt så länge ingen skarv rör på sig...
 
Redigerat:
A anhack skrev:
Vad är den röda ytan för något? Är det kartongen på gipsskivan eller någon tätskiktsfolie?
den röda ytan är primer, detta var ett godkännt tätskikt för den tiden då badrummet gjordes.
Men hur någon kan prata att man kan reparera den öppningen är för mig helt obegripligt.
 
  • Gilla
Kung Louie
  • Laddar…
Det är inget fel på det badrummet enligt 2004 byggmetoder!!!
Om du vill kolla noga i brunnen så tag en högtryckstvätt och rengör brunnen noga, dra upp vattenlåset då det ser ut som en packning kommit i kläm.
När det är rent så syns kanten på den renskurna brunnsmanschetten vid pilarna på tidigare bilder
 
Njaaaa.. Även 2004 gällde att man måste följa tillverkarens monteringsanvisningar, det system som tillverkaren fått typgodkännande.

Systemen då var precis som på senare år baserat på två lager. Det primerliknande lagret (som vi troligen ser här), är en ångspärr. Det är den riktigt täta delen i systemet. Ångspärren skall hindra att vattenångan i den fuktiga luften tränger ut. Den är dock mekaniskt känslig, det blir mikroskopiska sprickor. Det gör inget för stopp av ånga, sprickorna ger en mikroskopiskt liten yta för ånga att tränga igenom. Men om det kommer vatten så sugs det igenom dessa små skavanker. Därför har man lager 2. Det är en gummiliknande massa. Den är inte lika tät som ångspärren, men den är elastisk, så det blir inga sprickor. Här ser det ut som man hoppat över det andra lagret. Det är i så fall fusk enligt 2004 reglerna. Dock ett ganska vanligt fusk.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.