J Johan456 skrev:
överens? Jag har aldrig uttryckt något om att jag tycker det är en godtagbar nivå. Det jag har skrivit är att det är så det förhåller sig. Eller gör det det? Det var något jag hörde för 10 år sedan och genom mitt arbete har jag stött på ett utfall som kan ligga på 2-3%, men troligen lägre, iaf bland de jag jobbat med. Sen att yrkesmän ska göra rätt, ja det ska de. Men som i alla andra yrken så finns det vissa som kanske borde byta jobb. Vem har t.ex. inte uttryckt ”de där allmänläkarna är så jävla kassa” efter ett besök på VC eller ”det finns svin överallt” när en polisman betett sig svinigt. Jag har däremot en hygglig bild över statusen på installationselektriker även om jag egentligen har för litet underlag för att yttra mig.
Jag kanske tolkar dig fel men du skriver att 2-3 % är förståeligt och det är det inte för mig. Det är alldeles för högt.
 
M MatCan skrev:
Jag kanske tolkar dig fel men du skriver att 2-3 % är förståeligt och det är det inte för mig. Det är alldeles för högt.
Kanske blev lite tokigt. Jag har full förståelse för att det blir fel ibland. Sen kan jag inte säga hur många uttag av 1000 som skulle vara ok att koppla fel.
 
Känns ändå som om vissa fel är lättare att förstå än andra. Jag kan begripa en felbalansering, illa dragna slangar, för långt skalade kablar eller ett uttag som sitter löst, men att inte hålla koll på var jorden ska fästas... Det är en sorts fel jag har svårt att ta in att det görs.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 3 till
  • Laddar…
Tycker nog att det är ok att det kopplas fel om man flänger runt hela dagarna och ansluter massor av komponenter. Det är bristen på okulär kontroll samt de övriga kontrollerna innan idrifttagning och test med uttagsprovare/spänningsprovare samtidigt som blanketten för egenkontroll är inlämnad utan anmärkning och dessutom mätvärden ifyllda som är det mest besvärande i sammanhanget.
 
  • Gilla
Tsdoesds och 2 till
  • Laddar…
Elinstallation med öppen dosa och synliga kablar mellan gipsskivor under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hittade detta när en vägg skulle gipsas...
Var är dosan? Skulle även fixa så trapptändningen fungerar på ena halvan, 2+1 brytare (2pol + 1pol) satt monterad....

Nåväl ny dosa, en bit slang, ny dubbeltrappbrytare mm. Allt fungerar igen.
 
Av ren nyfikenhet: Varför behövs en apparatdosa här? Eller rent allmänt? Jag kan förstå det om det handlar om ett reglat hus där det behövs för att hålla slangar och/eller rör på plats, men här ser det ut att vara timmer. Vad fyller dosan för funktion här? Är det någon säkerhetsaspekt jag missar?

En anledning att jag frågar är jag jag gjorde en liknande grej när jag drog Cat6-kabel i huset, som har plankstomme. Även innerväggarna är solida plank. Fyra uttag på bottenvåningen matade jag från källaren, via långa borrade hål mer eller mindre direkt in i hål liknande det på bilden. Jag använde hålsåg och stämjärn för att få upp vägghålen. Som jag såg det skulle rotdosa och slang bara göra jobbet större, och med högst oklar vinst. Men det kanske är någon aspekt jag missar?
 
Plankvägg fylld med spån.
Nåväl det mesta spånet har packats ihop.
Brytaren var full i spån när den drogs ur hålet.
Ledarna är bara grundisolerade när manteln är bortskalad. Dvs det andra isolerande skicktet som skulle vara dosan saknades.
 
  • Gilla
bakterie
  • Laddar…
Även brandaspekten. Det tar sig naturligtvis mycket lättare om det ligger torra väggspån direkt på anslutningen, än om man först behöver värma upp luften så mycket att man smälter en dosa i obrännbar plast.

Dina nätverkskablar är antagligen säkra dock. De utgör (i vanliga fall) inget större brandrisk.
 
  • Gilla
yxis och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar. Är det löst spån inblandat så är det lätt att förstå. Jag kollade i källaren på min dragning, och det visade sig att jag faktiskt använt slang genom bjälklaget (där det är spån). Det hade jag förträngt. :rofl: Det var bara sista biten in i hålet i väggen som inte har slang, och hålet i väggen är spånfritt. Hursomhelst, det är så små strömmar i närverkskabeln så jag är inte orolig. Jag var bara nyfiken.
 
Mikael_L
B bakterie skrev:
Men det kanske är någon aspekt jag missar?
Dubbel isolationsbarriär är kodordet.

Det är en väldigt grundläggande regel som man helt enkelt inte tummar på.

Det finns 3 alternativ, skyddsjorda runt det enkelisolerade (vilket är svårt då det är trä) eller ha dubbla isolationsbarriäer eller använda skyddsklenspänning.
Allt annat är ett flagrant brott mot elinstallationsreglerna.

Nätverkskabel lyder ej under dessa regler, eller kan väl betraktas som skyddsklenspänning.
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Saker man hittar i sitt hus.
Tydligen fick inte matning till centralen riktigt plats.. Bara att jacka ur takstolen.
Tur att det är en 45x45 enkelgipsvägg under. Har som tur är hållt sen 76.
 
  • Elrör som matar genom urtaget i träbalk under isolering, nära enkelgipsvägg, synligt slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Magnus E K
Inte direkt värsta elkopplingen, kanske inte ens formellt felaktig utan bara korkad? Hittade denna sladd när jag rensade i mina gömmor, medföljde någon datorpryl (extern hårddisk tror jag) i mitten av 00-talet. Jordad stickpropp gjuten på lampsladd och en ojordad, "vad-den-nu-heter" kontakt i andra änden.

Jordad stickpropp på en svart lampsladd med ojordad IEC-kontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Inte direkt värsta elkopplingen, kanske inte ens formellt felaktig utan bara korkad? Hittade denna sladd när jag rensade i mina gömmor, medföljde någon datorpryl (extern hårddisk tror jag) i mitten av 00-talet. Jordad stickpropp gjuten på lampsladd och en ojordad, "vad-den-nu-heter" kontakt i andra änden.

[bild]
Den platta mindre stickproppsvarianten vill jag minnas att är begränsad till 2,5 A. Och då blir ju frågan om den tillhörande apparaten har högre strömförbrukning än så? Men: Är det verkligen exakt den vanliga hondelskontakten? För i.s.f. kan man rimligen inte få konstruera en apparat med mer än 2,5 A strömförbrukning som denna passar till eftersom man då skulle kunna byta anslutningssladd...
 
Magnus E K
Japp, är exakt den vanliga kontakten, har testat den i en apparat vars normala sladd har en platt kontakt. Att lampsladden klarar högre ström än platta eurokontakten stämmer förvisso, vilket är en giltig anledning att använda en stor kontakt på en lampsladd, men i så fall är ju ojordad det enda rimliga (har den kombinationen på dammsugaren).

Apparaten som sladden medföljde drog knappast några 2,5 A från elnätet om den inte hade en sjuhelsikes fasförskjutning mellan ström och spänning för effektförbrukningen var i nivån två mobilladdare.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Japp, är exakt den vanliga kontakten, har testat den i en apparat vars normala sladd har en platt kontakt.
Har du även testat en normal sladd med platt kontakt på den apparat som denna märkliga sladd medföljde?

Magnus E K Magnus E K skrev:
Att lampsladden klarar högre ström än platta eurokontakten stämmer förvisso, vilket är en giltig anledning att använda en stor kontakt på en lampsladd, men i så fall är ju ojordad det enda rimliga (har den kombinationen på dammsugaren).
Funkar en sådan ojordad stickpropp även i jordade vägguttag i Frankrike?

Magnus E K Magnus E K skrev:
Apparaten som sladden medföljde drog knappast några 2,5 A från elnätet om den inte hade en sjuhelsikes fasförskjutning mellan ström och spänning för effektförbrukningen var i nivån två mobilladdare.
Ok...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.