S saiter skrev:
Du får nog ställa in en värmefläkt.
Sen e de bara o limma.

//AA
Nog med undersökningar....Du har rätt!
Jag monterar en dörr så blir det enkelt att värma upp badrummet till 18 grader. Minst. :)
Jag har 10A säkring, 2,5 kW borde räcka bra till ett isolerat rum på 5m2...
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Sista takbrädan! Ibland har man tur?
Behövde bara såga bort sponten för att få dit den. Båda rummen isolerade och väggar o tak klädda. :giggle:
Nästan färdigt inomhusrenoveringsprojekt med ny isolerad takbeklädnad och väggar samt pågående fönsterinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyklätt tak och väggar i ett byggrum med isoleringsmaterial, trappstege, såg och byggverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ska jag värma rummen så tempen blir rätt för att limma golvgips i badrummet (18°).
Och under tiden bygga två 2-lufts fönster karmar. Utan att bli blåfrusen om nosen!
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
A
Det var uträknat ska man säga! ren skicklighet,aldrig bara tur :rofl:
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Tss skrev:
Det var uträknat ska man säga! ren skicklighet,aldrig bara tur :rofl:
Hm, nästa "skicklighet" eller "oskicklighet"?

Jag beställde karmar till fönster som jag kommit över (återanvändning är kultur där jag bor) men de var utan karmar. Mätte noggrant upp fönstren och skickade ritning på fönsterbågarna. Ska väl passa bra till standarmått 11x13dm gluggar i fasaden, tänkte jag..
Nu när jag fått karmarna så är de perfekta map höjden, (2 cm glapp) men exakt 11 dm breda, och kan möjligen pressas in utan plats för drevning. Men det känns inte så bra. Jag måste nog öka det vertikala glappet på något sätt...?
Ser tre alternativ:
-bredda gluggarna.
-hyvla ner karmsidornas tjocklek
-hyvlar ner mittposten och flytta in karmsidorna motsvarande.

Vad rekommenderar forumet?

Omonterade fönsterkarmar står bredvid öppningar i en vägg, med synliga mätdon och vägguttag på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träkarm närbild med skruvhål, mot en bakgrund av ett suddigt grönt landskap utanför ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönsterkarm i trä med synliga skruvhuvuden, intill en oisolerad vägg och utsikt till grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
A
Attans otur! det kanske inte går att skriva in på skicklighetskontot :),enklast är väl att köra karmsidorna genom en klyv,det verkar finnas material nog kvar,klyv bort en drevmån på varje sida och glöm saken fort (y):rofl:
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Går det att ta det med hyveln ?

Ungefär lika mycket på karm och regel ?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Tss skrev:
Attans otur! det kanske inte går att skriva in på skicklighetskontot :),enklast är väl att köra karmsidorna genom en klyv,det verkar finnas material nog kvar,klyv bort en drevmån på varje sida och glöm saken fort (y):rofl:
S skaraborgsfakir skrev:
Går det att ta det med hyveln ?

Ungefär lika mycket på karm och regel ?
Tack, fina förslag, jag vill ha bort 15mm...bli mycket hyvling det. Klyvsågen min tar bara 60mm, djupet på karmvirket är 145mm.
Allt är möjligt, jag ger mig på att bredda öppningarna genom att flytta ihop reglarna mellan fönsterhålen, en taget eftersom de är bärande....jag vill helst ha kvar karmvirkestjockleken för att kunna spika fodret så det inte hindrar öppning av fönstret.
Jag ökar gluggarnas bredd med 15mm så det blir utrymme för 7-8mm drev runt om karmarna. Tyvärr inte standardbredd, men det bekymret får nästa generation ta hand om.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Det räcker väl att ta nån mm så det går att ställa dit fönstren utan att dom kilar fast?
 
useless useless skrev:
Det räcker väl att ta nån mm så det går att ställa dit fönstren utan att dom kilar fast?
Tack useless!, Jovisst, men dreva i 4st 1mm springor? Tänkte så först, men sen insåg jag att de mellersta vertikala reglarna är utbytbara, visserligen bärande och skruvade i stommen men inte från golv till tak utan mellan över och under reglarna i båda fönsteröppningarna. (Minnet är kort, så jag skruvade bort gipskivan och kikade under väggspånten så sen var det lätt att gå vidare.)
De ursprungliga reglarna är numera borta i småbitar mha sticksåg och stämkniven, skruvar avsågade och två nya reglar på plats men 30 mm ihopsatta, dvs 15mm större bredd per fönsterglugg.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det var nog den bästa lösningen!
Övermått på en std är ju inget problem, bara att sala på om ngn ljusskygg framtida individ vill ha mindre fönster. :)
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
B bopakoster skrev:
Jovisst, men dreva i 4st 1mm springor
Så smala springor behöver man inte dreva. Ser man till att det är vindtätt från båda hållen så räcker det. Luften i spalten isolerar ju.
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
useless useless skrev:
Så smala springor behöver man inte dreva. Ser man till att det är vindtätt från båda hållen så räcker det. Luften i spalten isolerar ju.
Jo, om men ska man vara petig: luften där inne i spalten isolerar om den står still, den cirkulerar om det är en temperaturskillnad på inner och yttervägg och avståndet mellan kalla och varma sidan är större än 18mm, det fick jag lära mig av en glastillverkare när jag satte in extra glasrutor i mina innanfönster i bostaden..och därmed transporterar den värmen bort ellet till rummet. Men med en så liten spaltyta har det förstås mycket liten inverkan. Så du har rätt! Ska jag sala tillbaka 15mm???

Fast nu har jag ju gjort så att det går att sätta fönstren både i lod och "vater", det hade inte gått att justera de vertikala ej exakt lodräta karmkanterna...

Flyttat reglarna:
Vy genom ett byggprojekts tillfälliga fönster med plastskiva, visar justerade reglar och utsikt över trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Isolierat och satt tillbaka brädor:
Fönsterrenovering med nya träreglar och tillfälliga plastskivor för väderskydd i pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även gipsen tillbaka men ingen bild, ni får tro på mig ändå.

Det man ser på utsidan av fönsteröppningarna är tillfälliga ramar med klara plastskivor. (Samma typ av plast som kan användas till att förbättra U-värdet i gamla fönster....)
De gjorde jag till mitt förra bygge som även det fick stå och vänta länge på fönsterleverans (med karmar dock!). Det regnar oftast vertikalt där jag bor, så vind och regnskydd är ett måste på byggen här. De har stått i bra-ha-lagret i två år bara....
 
Redigerat:
B bopakoster skrev:
Jo, om men ska man vara petig: luften där inne i spalten isolerar om den står still, den cirkulerar om det är en temperaturskillnad på inner och yttervägg och avståndet mellan kalla och varma sidan är större än 18mm, det fick jag lära mig av en glastillverkare när jag satte in extra glasrutor i mina innanfönster i bostaden..och därmed transporterar den värmen bort ellet till rummet. Men med en så liten spaltyta har det förstås mycket liten inverkan. Så du har rätt! Ska jag sala tillbaka 15mm???

Fast nu har jag ju gjort så att det går att sätta fönstren både i lod och "vater", det hade inte gått att justera de vertikala ej exakt lodräta karmkanterna...

Flyttat reglarna:
[bild]
Isolierat och satt tillbaka brädor:
[bild]
Även gipsen tillbaka men ingen bild, ni får tro på mig ändå.

Det man ser på utsidan av fönsteröppningarna är tillfälliga ramar med klara plastskivor. (Samma typ av plast som kan användas till att förbättra U-värdet i gamla fönster....)
De gjorde jag till mitt förra bygge som även det fick stå och vänta länge på fönsterleverans (med karmar dock!). Det regnar oftast vertikalt där jag bor, så vind och regnskydd är ett måste på byggen här. De har stått i bra-ha-lagret i två år bara....
Regnar horisontellt .... Västerhavet mao plus att ibland regnar saltvatten...
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
S skaraborgsfakir skrev:
Regnar horisontellt .... Västerhavet mao plus att ibland regnar saltvatten...
(y) I varje fall blåser saltvatten!
 
Nu har jag monterat fönsterkarmarnas gångjärn. Bytte till nya likadana honor på bågarna och fräste ner hanarna i karmarna. Jag försökte till en mall för att styra fräsningen, men det misslyckades, det fick bli frihandsstyrning, som kanske syns på bilderna?, räknar med att skruvarna håller gångjärnen på plats?

Återstår renovering (skrapa, grunda, kitta, måla) bågar och grundning, spackling etc av karmar.

Plastskyddet på fasaden får vara kvar tills vidare. Skönt att kunna jobba i lagom värme, fick elradiatorkontakter inkopplade på egen säkring i morse så jag slipper stänga dem när många elmaskiner är igång..

Nyfrästa gångjärnsfästen i en fönsterkarm av trä, med verktyg och arbetsyta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En överfräs från Bosch används för att bearbeta en träkarm där nya gångjärnsskruvar är monterade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymonterat fönstergångjärn på en träkarm med synliga skruvar och en träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymonterade fönsterkarmar med gångjärn i ett orenoverat rum med utsikt mot en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Fönsterkarm med nyfräst urtagning för gångjärn i förgrunden och öppna fönsterbågar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nymonterat gångjärn på en träfönsterkarm med frästa nedfällningar för metallbeslaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat fönster med nyinstallerade gångjärn och arbetsverktyg synliga i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hus under renovering med nymonterade fönsterkarmar, plastskydd på fasaden och byggmaterial synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.