129 257 läst · 732 svar
129k läst
732 svar
Renovering av gårdshus, riva helt eller delvis?
Sista takbrädan! Ibland har man tur?
Behövde bara såga bort sponten för att få dit den. Båda rummen isolerade och väggar o tak klädda.
Nu ska jag värma rummen så tempen blir rätt för att limma golvgips i badrummet (18°).
Och under tiden bygga två 2-lufts fönster karmar. Utan att bli blåfrusen om nosen!
Behövde bara såga bort sponten för att få dit den. Båda rummen isolerade och väggar o tak klädda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu ska jag värma rummen så tempen blir rätt för att limma golvgips i badrummet (18°).
Och under tiden bygga två 2-lufts fönster karmar. Utan att bli blåfrusen om nosen!
Redigerat:
Hm, nästa "skicklighet" eller "oskicklighet"?Tss skrev:
Jag beställde karmar till fönster som jag kommit över (återanvändning är kultur där jag bor) men de var utan karmar. Mätte noggrant upp fönstren och skickade ritning på fönsterbågarna. Ska väl passa bra till standarmått 11x13dm gluggar i fasaden, tänkte jag..
Nu när jag fått karmarna så är de perfekta map höjden, (2 cm glapp) men exakt 11 dm breda, och kan möjligen pressas in utan plats för drevning. Men det känns inte så bra. Jag måste nog öka det vertikala glappet på något sätt...?
Ser tre alternativ:
-bredda gluggarna.
-hyvla ner karmsidornas tjocklek
-hyvlar ner mittposten och flytta in karmsidorna motsvarande.
Vad rekommenderar forumet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Går det att ta det med hyveln ?
Ungefär lika mycket på karm och regel ?
Ungefär lika mycket på karm och regel ?
Tss skrev:
Tack, fina förslag, jag vill ha bort 15mm...bli mycket hyvling det. Klyvsågen min tar bara 60mm, djupet på karmvirket är 145mm.S skaraborgsfakir skrev:
Allt är möjligt, jag ger mig på att bredda öppningarna genom att flytta ihop reglarna mellan fönsterhålen, en taget eftersom de är bärande....jag vill helst ha kvar karmvirkestjockleken för att kunna spika fodret så det inte hindrar öppning av fönstret.
Jag ökar gluggarnas bredd med 15mm så det blir utrymme för 7-8mm drev runt om karmarna. Tyvärr inte standardbredd, men det bekymret får nästa generation ta hand om.
Tack useless!, Jovisst, men dreva i 4st 1mm springor? Tänkte så först, men sen insåg jag att de mellersta vertikala reglarna är utbytbara, visserligen bärande och skruvade i stommen men inte från golv till tak utan mellan över och under reglarna i båda fönsteröppningarna. (Minnet är kort, så jag skruvade bort gipskivan och kikade under väggspånten så sen var det lätt att gå vidare.)useless skrev:
De ursprungliga reglarna är numera borta i småbitar mha sticksåg och stämkniven, skruvar avsågade och två nya reglar på plats men 30 mm ihopsatta, dvs 15mm större bredd per fönsterglugg.
Jo, om men ska man vara petig: luften där inne i spalten isolerar om den står still, den cirkulerar om det är en temperaturskillnad på inner och yttervägg och avståndet mellan kalla och varma sidan är större än 18mm, det fick jag lära mig av en glastillverkare när jag satte in extra glasrutor i mina innanfönster i bostaden..och därmed transporterar den värmen bort ellet till rummet. Men med en så liten spaltyta har det förstås mycket liten inverkan. Så du har rätt! Ska jag sala tillbaka 15mm???useless skrev:
Fast nu har jag ju gjort så att det går att sätta fönstren både i lod och "vater", det hade inte gått att justera de vertikala ej exakt lodräta karmkanterna...
Flyttat reglarna:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolierat och satt tillbaka brädor:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Även gipsen tillbaka men ingen bild, ni får tro på mig ändå.
Det man ser på utsidan av fönsteröppningarna är tillfälliga ramar med klara plastskivor. (Samma typ av plast som kan användas till att förbättra U-värdet i gamla fönster....)
De gjorde jag till mitt förra bygge som även det fick stå och vänta länge på fönsterleverans (med karmar dock!). Det regnar oftast vertikalt där jag bor, så vind och regnskydd är ett måste på byggen här. De har stått i bra-ha-lagret i två år bara....
Redigerat:
Regnar horisontellt .... Västerhavet mao plus att ibland regnar saltvatten...B bopakoster skrev:Jo, om men ska man vara petig: luften där inne i spalten isolerar om den står still, den cirkulerar om det är en temperaturskillnad på inner och yttervägg och avståndet mellan kalla och varma sidan är större än 18mm, det fick jag lära mig av en glastillverkare när jag satte in extra glasrutor i mina innanfönster i bostaden..och därmed transporterar den värmen bort ellet till rummet. Men med en så liten spaltyta har det förstås mycket liten inverkan. Så du har rätt! Ska jag sala tillbaka 15mm???
Fast nu har jag ju gjort så att det går att sätta fönstren både i lod och "vater", det hade inte gått att justera de vertikala ej exakt lodräta karmkanterna...
Flyttat reglarna:
[bild]
Isolierat och satt tillbaka brädor:
[bild]
Även gipsen tillbaka men ingen bild, ni får tro på mig ändå.
Det man ser på utsidan av fönsteröppningarna är tillfälliga ramar med klara plastskivor. (Samma typ av plast som kan användas till att förbättra U-värdet i gamla fönster....)
De gjorde jag till mitt förra bygge som även det fick stå och vänta länge på fönsterleverans (med karmar dock!). Det regnar oftast vertikalt där jag bor, så vind och regnskydd är ett måste på byggen här. De har stått i bra-ha-lagret i två år bara....
Nu har jag monterat fönsterkarmarnas gångjärn. Bytte till nya likadana honor på bågarna och fräste ner hanarna i karmarna. Jag försökte till en mall för att styra fräsningen, men det misslyckades, det fick bli frihandsstyrning, som kanske syns på bilderna?, räknar med att skruvarna håller gångjärnen på plats?
Återstår renovering (skrapa, grunda, kitta, måla) bågar och grundning, spackling etc av karmar.
Plastskyddet på fasaden får vara kvar tills vidare. Skönt att kunna jobba i lagom värme, fick elradiatorkontakter inkopplade på egen säkring i morse så jag slipper stänga dem när många elmaskiner är igång..
Återstår renovering (skrapa, grunda, kitta, måla) bågar och grundning, spackling etc av karmar.
Plastskyddet på fasaden får vara kvar tills vidare. Skönt att kunna jobba i lagom värme, fick elradiatorkontakter inkopplade på egen säkring i morse så jag slipper stänga dem när många elmaskiner är igång..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat: