Tänkte dela med mig av hur det kan se ut i ett hus byggt 1971 med originalgjutjärnsbrunnar och gjutjärnsrör!

Bilade upp en av våra golvbrunnar på bottenplanet nyligen. Den har suttit där i 50 år och har varit belastad av en tvättstuga (så troligen ganska mycket).

Uppbruten golvbrunn från 1971 med synligt gjutjärnsrör och godstjocklek i anslutning till tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppbrutet golv med synlig gammal golvbrunn och gjutjärnsrör i ett renoveringsprojekt i ett hus från 1971.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal gjutjärnsbrunn med synlig rost och godstjocklek, bilad upp från ett hus byggt 1971.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En person mäter godstjockleken på ett gammalt gjutjärnsrör med en tumstock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal gjutjärnsbrunn i ett hus, synligt slitna insidor med tjock godsvägg trots 50 års användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Visst det ser för j*vligt ut i ytskiktet på insidan, men godstjockleken ser ju ändå väldigt bra ut. Detta får mig att undra om inte många stambyten (inklusive det vi har på gång) sker för tidigt. Ja, rören ser superrostiga ut på filmningar, men det är ju bara att fräsa ur dom för att få bort den ytliga rosten så håller dom säkert 20 år till, troligen mer. Nya gjutjärnsrör har väl en godstjocklek på 3,5-5,5 mm, och det här är ju snarare 6 mm -- efter 50 år. Vad tror ni?
 
  • Gilla
sulfobus och 3 till
  • Laddar…
Jag kan dela med mig av bilderna från staminspektionen på köksavloppet från -62. Inspektionsbild av ett gammalt köksavloppsrör från 1962 visad på en RIDGID SeeSnake skärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
Ja, grundproblemet är väl att det på film inte går att avgöra hur mycket godsmaterial som finns kvar. Utom i ditt fall då, där det uppenbart är 0 mm kvar på vissa ställen :).
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
finklemcgraw finklemcgraw skrev:
Ja, grundproblemet är väl att det på film inte går att avgöra hur mycket godsmaterial som finns kvar. Utom i ditt fall då, där det uppenbart är 0 mm kvar på vissa ställen :).
Tyvärr hittar jag inte resten av bilderna nu. Den bilden kommer från den liggande delen på ett 75mm gjutgärnsrör som fanns första 60cm efter 90graders böjen på en stående stamm till köket.

Det var också ända stället det var så illa, i resten av systemet så var det fortfarande hyggligt med mtrl kvar, hade hållt 10år till... Trots 4-5 böjar, två toaletter, tvättstuga och golvbrunnar.

Hade planlösningen varet bättre i huset så vore det värt att relina med strumpa, nu ville jag ändra lite i planlösningen så det blev helt nytt i plast istället, ink nya ytsikt i större delen av källaren.
 
BirgitS
Nu bor jag i lägenhet i ett hus som är byggt några år in på 60-talet så för ca 5 år sen skulle det kollas upp status på avloppsstammarna och det filmades och mättes godstjocklek. Allt såg bra ut och tjockleken var fullt tillräcklig men en hel del avlagringar hade det ju blivit med åren i köksstammarna så man bestämde sig för att spola stammarna. Under spolningen var det några stammar som sprack med vattenskador som följd så stammar kan se bra ut men ändå inte tåla mycket innan de går sönder helt.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ja, det är ett knepigt problem. Men i många fall kan det vara bättre att byta för tidigt än för sent p g a kostnaderna för vattenskada.

I mitt gamla hus med krypgrund är riskerna med ett läckage inte stora. Så jag kör vidare på rören från 60-talet tills de visar tecken på att fallera. Men det är nog dags att bila upp källaren snart.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Köksavlopp rör från 64-65. 75mm liggande gjutjärn..,

Hade sett sina bästa dagar
 
  • Gammalt skadat köksavloppsrör i gjutjärn, 75mm, på mark med snö och gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett gammalt rostigt gjutjärnsrör med sprickor ligger på marken med snö och gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt 75mm liggande gjutjärns köksavloppsrör i ett uppbrottet golv med byggavfall runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Starkt korroderat, liggande gjutjärnsrör för köksavlopp på snötäckt mark, tydande på åldring och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ersättning av gammalt gjutjärns köksavlopp med nytt PVC-rör i ett öppet golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Marcussjogren och 4 till
  • Laddar…
H hjalle74 skrev:
Köksavlopp rör från 64-65. 75mm liggande gjutjärn..,

Hade sett sina bästa dagar
Var det svårt/mycket jobb? Ser bra ut
 
H hjalle74 skrev:
Köksavlopp rör från 64-65. 75mm liggande gjutjärn..,

Hade sett sina bästa dagar
Snyggt. Vad använde du för att skära i betongen?
 
Vårt gjutjärn i köket hade oxå gjort sitt... Starkt korroderat gjutjärnsrör med synlig skada och genomrostning, liggande bland sågspån och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gamla rostskadade gjutjärnsrör ligger på gräsmatta, synliga skador och korrosion efter lång tids användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Huset byggt 1965. Har bytt stora delar nu men har kvar en toalett och tvättstugan, båda på nedre plan. Hittills är det bara köksstammen som sett så här illa ut. Va rejält orolig för böjen efter den stående stammen från övervåningen(kök, toalett), men den såg helt okej ut.

Hur som helst känns det skönt att veta att det nu till stora delar ligger nytt.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
V Villa1949 skrev:
Var det svårt/mycket jobb? Ser bra ut
jag skar ränna med diamantskiva på vinkelslip, kunde gjort det rakare men vafan...
Fick dock köra med större skiva utan skydd för att komma djupt nog..det dammade något överjävligt...
Sedan spräckte jag med en hilti...
Sedan var det rätt lugnt jobb...
Bara att gjuta igen...
 
  • Ränna i betonggolv skuren med vinkelslip och förberedd med armering inför gjutning, bredvid däck och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Armerat betonggolv med en ojämn ränna skuren för gjutning och en hink i mitten, omgiven av byggdamm och skräp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Härryda2015 och 3 till
  • Laddar…
Verkar som att diskmedel från kök sliter värst på gjutjärn....
 
Rickard.
Jag tror inte det beror på diskmedlet, köksavlopp har det riktigt tufft jämfört med resten av systemet. Mycket fett och jämförelsevis låga flöden leder till avlagringar som sedan leder till rost.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H hjalle74 skrev:
jag skar ränna med diamantskiva på vinkelslip, kunde gjort det rakare men vafan...
Fick dock köra med större skiva utan skydd för att komma djupt nog..det dammade något överjävligt...
Sedan spräckte jag med en hilti...
Sedan var det rätt lugnt jobb...
Bara att gjuta igen...
Intressant. Det här liknar det jag har framför mig i vårt hus. Några frågor:
  • Vad är det för duk du lagt ut och vad är syftet med den?
  • Har du satt brunnen i en klick betong för att kunna fixera den innan den stora gjutningen?
  • Det ser ut som att du lyckades spara armeringen när du skar med vinkelslipen. Hur gjorde du det?
 
Claes Sörmland
Gjutjärnet bryts ned av grafitisk rostning. Det som händer är att järntrejonerna tvättas bort och kvar blir grafitflingor, det ger ett litet lokalt batteri mellan järnet och grafiten som bryter ned röret ännu fortare. Det som accelererar det hela är salt löst i vattnet, lågt pH och fukt. Och köksvattnet innehåller löst salt, är ofta surt och biofilmen på insidan av röret skapar mer lokal syra och fukt.
 
  • Gilla
tommib och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.