18 992 läst · 122 svar
19k läst
122 svar
Gammal jordfräs - hur får jag igång den?
Har du putsat brytarspetsarna? Annars är det nästa steg. Om brytarspetsarna är fina men du fortfarande inte har gnista är det dags att misstänka kondensatorn. Motorn kan gå utan kondensator. Därför är det en metod att felsöka. Koppla loss kondensatorn och se om du får gnista. Kör man utan kondensator så får man snabbt slitage på brytarspetsarna. Därför skall man inte köra utan kondensator mer än för att testa.
Ja jag tycker att jag putsade dem enligt anvisning senast jag höll på. Hur kopplar jag enkelt bort kondensatorn? Det var nästan omöjligt att komma åt brytarspetsarna, men lyckades till slut komma åt dem genom en liten öppning när jag vred rotorn till ett visst läge. Kan jag nå kondensatorn på samma sätt?
På bild två i inlägg #62 syns kondensatorn. Det är en tråd lödd till toppen på den. Eventuellt går det att löda bort den genom hålet i svänghjulet. Eller så går du rakt på sak och monterar bort svänghjulet. Då kan du enkelt montera bort brytarspetsarna och se hur de ser ut och eventuellt mäta om de gör kontakt. Dessutom kan du komma åt kondensatorn. Har du en lite mer avancerad multimeter kan du mäta kapacitans med den.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Ok, tack! Jag kommer nog inte hinna detta under morgondagen så jag återkommer antagligen först nästa vecka med lägesrapport om hur det går. Återigen - stort tack för hjälpen.A Avemo skrev:På bild två i inlägg #62 syns kondensatorn. Det är en tråd lödd till toppen på den. Eventuellt går det att löda bort den genom hålet i svänghjulet. Eller så går du rakt på sak och monterar bort svänghjulet. Då kan du enkelt montera bort brytarspetsarna och se hur de ser ut och eventuellt mäta om de gör kontakt. Dessutom kan du komma åt kondensatorn. Har du en lite mer avancerad multimeter kan du mäta kapacitans med den.
Äventyret fortsätter. Efter många om och men och med en bultdragare med nyladdat batteri fick jag till slut loss bulten i navet. Men där blev det stopp igen. "Kransen" på bilden sitter som berget. Jag fick enkelt loss bultarna den satt fast med. Men i de tre hålen som pilarna på bilden visar sitter "piggar". Hålen är gängade och jag har försökt trycka ut den genom att dra in bultar. Men absolut inget händer och risken är ju att jag knäcker en bult om jag tar i ännu hårdare. Antingen är jag fel ute eller så har de tre rostat fast ordentligt. Just nu badar de i rostlösning. Vi får se om det hjälper.
Det finns inte en tillstymmelse till förändring när jag drar med bultarna. Och vad jag kan se finns det ingenstans jag skulle kunna haka fast benen i avdragaren som jag fick tips om. Jag gav mig istället på de fyra skruvarna (som också var fastrostade men som jag till slut fick loss). Inte heller då rör det sig någonstans trots att jag bänder, bankar och drar (utan att ta i så något går sönder).
En möjlighet är att skruvhålen är till för att fästa en enkel avdragare bestående av en tjock metallplatta med ett gängat centrumhål och alltså 3 fäst-hål. När man har fäst plattan med de 3 skruvarna skruvar man in en större bult i centrumhålet så att den går mot axelcentrum. Genom att skruva in centrum bulten så kommer svänghjulet att dras loss.
Jag har samma arrangemang på en gammal Berini påhängsmotor, då jag inte hade den speciella avdragaren så gjorde jag själv en av en 10mm tjock aluminium platta, det gick utmärkt att få bort svänghjulet på detta sätt.
Jag har samma arrangemang på en gammal Berini påhängsmotor, då jag inte hade den speciella avdragaren så gjorde jag själv en av en 10mm tjock aluminium platta, det gick utmärkt att få bort svänghjulet på detta sätt.