A
Knappast (y)
 
Nu har jag närkontakt med jordfräsen igen.
Satte i det nybeställda tändstiftet och försökte få gnista, men det blev ingen.
Vad behöver jag gå på i nästa steg för att se vad som kan göras för att få igång den?
 
Har du putsat brytarspetsarna? Annars är det nästa steg. Om brytarspetsarna är fina men du fortfarande inte har gnista är det dags att misstänka kondensatorn. Motorn kan gå utan kondensator. Därför är det en metod att felsöka. Koppla loss kondensatorn och se om du får gnista. Kör man utan kondensator så får man snabbt slitage på brytarspetsarna. Därför skall man inte köra utan kondensator mer än för att testa.
 
Ja jag tycker att jag putsade dem enligt anvisning senast jag höll på. Hur kopplar jag enkelt bort kondensatorn? Det var nästan omöjligt att komma åt brytarspetsarna, men lyckades till slut komma åt dem genom en liten öppning när jag vred rotorn till ett visst läge. Kan jag nå kondensatorn på samma sätt?
 
På bild två i inlägg #62 syns kondensatorn. Det är en tråd lödd till toppen på den. Eventuellt går det att löda bort den genom hålet i svänghjulet. Eller så går du rakt på sak och monterar bort svänghjulet. Då kan du enkelt montera bort brytarspetsarna och se hur de ser ut och eventuellt mäta om de gör kontakt. Dessutom kan du komma åt kondensatorn. Har du en lite mer avancerad multimeter kan du mäta kapacitans med den.
 
A Avemo skrev:
På bild två i inlägg #62 syns kondensatorn. Det är en tråd lödd till toppen på den. Eventuellt går det att löda bort den genom hålet i svänghjulet. Eller så går du rakt på sak och monterar bort svänghjulet. Då kan du enkelt montera bort brytarspetsarna och se hur de ser ut och eventuellt mäta om de gör kontakt. Dessutom kan du komma åt kondensatorn. Har du en lite mer avancerad multimeter kan du mäta kapacitans med den.
Ok, tack! Jag kommer nog inte hinna detta under morgondagen så jag återkommer antagligen först nästa vecka med lägesrapport om hur det går. Återigen - stort tack för hjälpen.
 
Äventyret fortsätter. Efter många om och men och med en bultdragare med nyladdat batteri fick jag till slut loss bulten i navet. Men där blev det stopp igen. "Kransen" på bilden sitter som berget. Jag fick enkelt loss bultarna den satt fast med. Men i de tre hålen som pilarna på bilden visar sitter "piggar". Hålen är gängade och jag har försökt trycka ut den genom att dra in bultar. Men absolut inget händer och risken är ju att jag knäcker en bult om jag tar i ännu hårdare. Antingen är jag fel ute eller så har de tre rostat fast ordentligt. Just nu badar de i rostlösning. Vi får se om det hjälper.
 
  • Rostig bilnav med bultdragare och tre röda pilar som visar fastsatta piggar i gängade hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Troligen är du hjälpt av en avdragare. Finns olika modeller men något liknande bilden nedan borde kunna passa, Du får gissa vart just denna finns att köpa. :)

Tredelad avdragare i metall, använd för att ta bort t.ex. lager eller tandhjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Om bultarna du drar in svarar mot något stadigt bakom borde det gå,knacka med hammare samtidigt på centrumaxeln,annars samma förfarande med trearmad avdragare,brukar släppa med milt våld mot axeln (y):)
 
Tss skrev:
Om bultarna du drar in svarar mot något stadigt bakom borde det gå,knacka med hammare samtidigt på centrumaxeln,annars samma förfarande med trearmad avdragare,brukar släppa med milt våld mot axeln (y):)
Ok, tack.
Jag provar lite till :cool:
 
Det finns inte en tillstymmelse till förändring när jag drar med bultarna. Och vad jag kan se finns det ingenstans jag skulle kunna haka fast benen i avdragaren som jag fick tips om. Jag gav mig istället på de fyra skruvarna (som också var fastrostade men som jag till slut fick loss). Inte heller då rör det sig någonstans trots att jag bänder, bankar och drar (utan att ta i så något går sönder).
 
  • Rostigt generatorhus med fastrostade bultar och fyra lossade skruvar markerade med gula pilar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Kan man värma försiktigt godset runt axeln,utan att bränna sönder något? kanske tillverka en platta med tre hål i som svarar mot axeln medans du drar i bultarna?
gammalt kan sitta,gäller att få till en liten rörelse så brukar det släppa till slut,kämpa på :D(y)
Dragverktyg monterat på axel med tre bultar för demontering, med verktygs- och varumärkesloggor i bakgrunden.
 
En möjlighet är att skruvhålen är till för att fästa en enkel avdragare bestående av en tjock metallplatta med ett gängat centrumhål och alltså 3 fäst-hål. När man har fäst plattan med de 3 skruvarna skruvar man in en större bult i centrumhålet så att den går mot axelcentrum. Genom att skruva in centrum bulten så kommer svänghjulet att dras loss.

Jag har samma arrangemang på en gammal Berini påhängsmotor, då jag inte hade den speciella avdragaren så gjorde jag själv en av en 10mm tjock aluminium platta, det gick utmärkt att få bort svänghjulet på detta sätt.
 
  • Haha
Trissan
  • Laddar…
OBS! troligen är de 4 skruvarna för att fästa magneterna på insidan av svänghjulet, de bör inte tas loss.
 
  • Haha
Trissan
  • Laddar…
Z zingo skrev:
Och vad jag kan se finns det ingenstans jag skulle kunna haka fast benen i avdragaren som jag fick tips om
Bulta fast en avdragare i stil med denna i lämplig storlek kanske fungerar.

Metallisk avdragare med två armar och en centrerad skruv för bultborttagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.