Hur mycket ska avlopps röret till toalett och tvättställ sticka upp över golvet?
Och vilka avstånd från vägg ska man ha, centrum mått på hålet och vägg menar jag.
Ska det vara muff mot tvättställ och toa?
Hur bör man fästa avloppsrören? har tänkt att använda "stålband" och fästa i regel.

MVH Anders
 
Hej igen Abel!

Till toalettavloppet bör du använda en så kallad klosettböj som du sedan kapar i rätt höjd efter det att golvet är på plats. Avstånd från vägg ska här vara 125 mm vägg/centrum på rör.

Tvättställsavloppet kan du också ta till lite extra på nu innan golvet är färdigt och sedan kapar du det så mycket att det grå röret döljs under golvhuven till vattenlåset. Avstånd till vägg ska här vara 100mm vägg/centrum på rör.

Kom ihåg att inte använda några liggande 90-gradersböjar i golvet, använd istället 2 st 45-gradersböjar om du behöver göra en liggande 90-gradersavvinkling.

Stålband låter som en bra metod för att fästa rören med.

/Mario
 
ok tack för ditt svar. Tur att man har en rörmockare här på forumet att rådfråga.
Jag köpte bara vanliga böjar. Men det kanske går att få byta. Men ska man ha med muff uppåt? alltså mot toan och tvättställ.
Varför ska jag inte använda 90graders böjar? och gäller det bara om det ska vara liggande?

MVH Anders
 
Alltid kul att kunna hjälpa till...

Till toalettstolen ska du ha slätände vilket du får automatiskt om du använder en klosettböj. Till tvättstället har det ingen större betydelse om du har muff eller slätände, det enda är att det avgör vilken gumminippel du sedan använder till vattenlåset.

90-gradersböjar ska inte användas liggande eftersom det blir för snäv radie på böjen och risken för stopp ökar.

90-gradersböjar ska inte användas vid liggande montering, och från stående stammledning till liggande ledning. Från liggande till stående är däremot helt ok.

Hoppas du förstår vad jag menar annars får du fråga igen.

/Mario
 
90-gradersböjar ska inte användas vid liggande montering, och från stående stammledning till liggande ledning. Från liggande till stående är däremot helt ok.
Klart som.....hmmmm korvspad ;) Har jag fattat rätt om jag tror att det är ok, att på en stående stamledning vinkla av med 90-grader, för att sedan fortsätta med liggande stamledning???
 
För mig som rörmokare är det där självklara grejer som sitter i ryggmärgen men att överföra det till skrift då blir det som det blir jag vet :)

Men Schwingen du har uppfattta det helt korrekt.

Stamledning i det här fallet är den grova huvudledningen för avlopp som alla avloppsenheter är kopplade till, ska i en villa vara av dimension 110.

/Mario
 
Mario: Hur mycket "tål" ett 110 rör? Vi ska renovera badrum och idag så är en toastol, en bidé ett badkar och ett handfat kopplat till huvudstammen. Bidén ska väck, men istället ska vi ha in två handfat, samt att vi ska ta upp en ny golvbrunn till en separat duschhörna. Klarar man att ansluta allt detta till ett 110 rör? Och hur gör man i så fall? Vi har betongbjälklag, så vi ska ändå bila upp och byta gamla gjutjärnsrör när vi håller på.
 
Du har nog inte grövre än 110 millimeters rör ut från huset så det måste räcka till.

-- Arne
 
Visst räcker 110mm eftersom det som Arne skriver är dimensionen på det kommunala avloppet som kommer in i huset.

Hur man gör?

Lite svårt att svara på så här utan att ha sett hur du tänkt göra. Tänk på att du ska ha 110mm till toan, 75 till duschen och 50 till tvättställsavloppen. För att ansluta de olika avloppsenheterna behövs grenrör i lämpliga dimensioner och vinklar. När du bilar rännorna i betongen för rören, glöm inte bort att du måste ha fall på rören.

/Mario
 
jag kollade just på ett kort som var taget på mitt andra badrum. Där hade jag en rörmockar firma.
Där hade dom vänt muffen upp.
Funkar båda sätten eller?

MVH Anders
 
Moderna avloppsdelar med gummiringstätning går att vända åt båda hållen men det vanliga är att man på enkelmuffade rördelar vänder spetsänden bakåt till. Om du gör detta blir det automatiskt så att muffen kommer uppåt vid tvättställsavloppet.

/Mario
 
hmm nu hänger jag inte rilkigt med....
När du säger spentsände menar du den ände utan muff?
i så fall hur mycket bör toa avloppet sticka upp över golvet om jag vänder muff delen upp?
VVS firman där jag bor sålde inga klossetböjer.

MVH Anders


 
Ja spetsänden är änden utan muff. Hur mycket muffen ska sticka upp är lite beroende på vad du tänker använda för klosettanslutning, du behöver ju någon form av övergång från muffen till toalettstolen.

/Mario
 
Fråga till Mario..

Jag håller på med oa just nu, och har precis lagt tätskiktet... Ska lägga klinker sedan...

Har 110 rör slätända som sticker upp vid toastolen. När jag satte detta hade jag inte en tanke på att det fanns klosettanslutningar, som ökar diameter till närmare 120.

När jag nu var och köpte toastol på rinkaby rör så sa jag att jag hade ett 110 rör som stack upp, och säljaren gav mig en klosettanslutning som man sticker i 110 slätända (dragspelsmuff). Säljaren sa att jag skulle kapa röret i höjd med färdigt golv, max 5 mm över, sör att den skulle få plats.

Problemet är att enligt branschregler för våtrum ska väl avloppsrör sticka upp mer än 4 cm.

Så jag e väldigt villrådig på vad jag ska göra.
Det bästa hade varit om det hade funnits en gummimanschett, som man kan sätta direkt på 110 slätända och sedan trä toastolen i. Problemet är väl att få plats, då ett 110 rör håller ca 104mm invändigt, och stolen är 102 mm. Inte mycket plats över till en gummitätning...

Hjälp!!!

PS. Tidigare tråd:
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=kokobad;action=display;num=1107619734
 
  • Gilla
rbrt_hlgn
  • Laddar…
Hej Mago!

Har du redan kapat röret?
I så fall skulle jag rekomendera dig en anslutning av typen i mitten på denna bild 4796.jpg

Det är riktigt att man försöker med att få röret minst 4cm över färdigt golv i normala fall, detta har inte så mycket att göra med själva VVS-biten utan är främst till om man ska ha matta så mattläggaren har något att göra uppvik mot.

Om röret inte är kapat ännu kan du ju alltid täta runt avloppet med lite avloppskit av typen Evomastic eller liknande. Detta syns ju ändå inte när täckhuven kommer på plats.

/Mario


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.