Jag behöll effekterna, men vi tog bort ett par radiatorer för L-L-värmepumpen jobbar som mest, i hallen och matrummet. Och ett i vardagsrummet där vi har soffan. Och i tvättstugan där vi har frånluft, så där drar ju in varm luft från resten av huset, och man är inte där så mycket. (Jag lämnade såklart kablarna bakom ett lock, men jag än så länge inte upplevt någon vinter där de saknats.) Sen kan jag tillägga att våra gamla radiatorer var dimensionerade efter 2-glas-fönster från 1974...

Det var mer problematiskt att de nya radiatorerna var mycket mindre, ett jättejobb att försöka återskapa tapeter på de release en väggen som var bakom de hemma och större radiatorerna...
 
  • Gilla
Okänd
  • Laddar…
Tack för svar. Vi har kvar original 2-glasfönster så det kommer nog behöva eldas på lite extra. Funderar också på att skippa radiator i tvättstugan eftersom jag planerar sätta in forcerad frånluftsventilation där.
 
Återupplivar ca 1år senare med liknande fråga.
Har llpump men svärmors rum är längre bort håller vettig temperatur dagtid. Men nattetid med dörren stängd går det under 18 grader så tanten fryser. Lättskrämd på köpet så öppen dörr blir inte bra om vi råkar gå förbi hennes rum tex.
Termostat till vänster önskas så hon slipper krångla intill väggen samt utan touch och diverse wifi styrningar. Ratt eller knappar är vad damen behöver.
Fönster 70tal och rum på 9kvm enligt gamla ritningar (var innan det reglerades pga snedtakshöjd)
Är just nu något platt bränna damm element som inte passar alls.
Önskar fast element som inte eldar sönder alla miljontals blommor hon har :)
Stor önskelista men vad kan tänkas passa tro?
Just de hon själv har önskemål att slippa nuvarande element och ha en fejk brasa. De drar väl lika mycket? Samt är de verkligen säkra att ha förlängningssladd till? Den hamnar då längre in i rummet.
 
Andreas Lundgren Andreas Lundgren skrev:
Hej!

Jag har försökt sondera (svenska) marknaden lite för att hitta ett bra alternativ när det nu är dags för oss att byta ut våra gamla el-radiatorer för 70-talet.

Jag har letat efter följande:
  • Konvektorelement (Luft, ej olja)
  • Support för dag och nattsänkning med ur (timer)
  • Gå att bygga ut / byta ut / reparera i framtiden.
  • Ge ett bra inomhusklimat.
  • Helst inte exponerat på Internet

Konvektor-element: Om jag förstått rätt så kan dagens luft-radiatorer simulera trögheten i en oljefylld radiator genom att pulsa ut ström, men den har också alternativet att reagera snabbt utan tröghet när det behövs och det verkar ju bra. (Eller är jag ute och cyklar?)

Natt-sänkning (och dag-sänkning) tror jag kan spara in mycket pengar att tjäna där. Och det måste ju vara automatiskt med timer, man kan ju inte manuellt trycka på någon knapp varje kväll... (Att det skulle kosta mer att värma upp än vad man sparat efter en sänkning är en myt, jag kan dra den fysiska teorin i en annan tråd om någon motsätter sig. ;-)

Internet En dag kommer säkert datorvirus som stänger av värmesystemet tills man betalat lösensumma till hackern... Och jag behöver det ju inte, varför skulle jag vilja ändra temperaturen hemma när jag är borta?!?

Ge ett bra inomhusklimat. Jag har sett att det finns system där man sättre önsketemperaturen (bör-värdet) per rum eller för hela huset på en central plats (istället för att ställa in temperaturen på varje radiator), men däremot inte hittat något system där man har en temperatur-kännare (termostat?) på ett centralt ställe i rummet och som samtidigt har natt- (och dag-) sänkning. (Men det kanske inte spelar så stor roll? Känns ju bättre med en central termostat för rummet än en per radiator.

Här är vad jag hittat. Det är mina personliga anteckningar efter att ha läst på webbplatserna samt pratat med deras support. Ta det för vad det är, uppdatera gärna informationen om den är fel eller blir utdaterad.

Adax NEO
230 V + 400 V - Luft (ej olja)
Automatisk dag och nattsänkning med ställbara tider. Inställningen görs lokalt på varje radiator. Verkar hyfsat enkel att ställa in. Manualen finns i länk nedan, verkar OK.
Web: [länk]
Manual: [länk] Multi DT termostat.pdf

Nobö
230 V + 400 V - Luft (ej olja)
Automatisk dag och nattsänkning med ställbara tider.
Lokal inställning av tider för dag och nattsänkning, eller central via en HUB kopplad till Internet.
Individuella programmet memoreras över sommaren, men klockan får ställas in till hösten igen om radiatorerna varit avstängda.
Men HUB:en är värmesystemet exponerad på Internet och kan styras via mobilen.
Web: [länk]
Manual: [länk]

Tego Reco Roundline
230 V + 400 V - Luft (ej olja)
Automatisk dag och nattsänkning med ställbara tider, separat ur vid huvudcentralen.
Ingen dag- nattstyrning direkt på radiatorn.
Oviss räckvidd på huvudenheten i stenhus men man kan köpa huvudenhet + radiator och testa samt reklamera om det inte räcker enl mail från supporten.
Finns huvudenhet och rumstermostat.
Rumstermostaten hjälper radiatorerna att mäta är-värdet, är-värdet från radiatorns termostat samt rumstermostaten kombineras.
Rumstermostaten kan bara hjälpa till med är-värdet om den också sätter bör-värdet, och då man man inte utnyttja dag- och nattsänkning från huvudenheten.
Man kan växla huvudenheten mellan NATT och OFF så att rumstermostaterna sätter bör-värdet på dagtid och huvudenheten sätter bör-värdet på natte-tid. Då måste man dock ha rumstermostat i alla rum eftersom de radiatorerna som inte har rumstermostat annars får standardinställning på 5 grader när huvudenheten går i läge OFF.
Web: [länk]
Manual: [länk]

LVI Yali
Yali Digital, Yali Parada, Yali Ramo har trådlös styrning, Yali Comfort har styrning med styrkabel
230 V + 400 V - Olja
Automatisk dag och nattsänkning med ställbara tider via central Touch E3
Exponerat på Internet på samma sätt som Nobö HUB.
Jag har inte läst på så mycket på denna... Den har nog den mest avancerade centralenheten, snyggt användarinterface i alla fall.
Web: [länk]
Manual: [länk]

Malmbergs - Classic
230 V + 400 V - Luft (ej olja)
Automatisk dag och nattsänkning med ställbara tider, lokalt på varje radiator. Använder Adax termostater.
Web: [länk]
Manual: [länk] Multi DT termostat.pdf


Andra märken som inte hade automatisk dag/nattsänkning.

Malmbergs oljefylld: [länk]
PAX: [länk]
Termo Gnosjö/Lids Industri: [länk]
Ensto Taso: [länk]
Frico Fläktradiator PF: [länk]
Gnosjö Klimatprodukter Elektronsik Design: [länk]
Mill Glass: [länk]
Newlec Economy

Sen finns det ett par till på prisjakt, men de såldes antingen bara av en återförsäljare i Sverige eller hade väldigt få modeller (antal watt) så de har jag skippat.
Hej , Det är väl som du säger att desto mer intelligens så låser man in sig i ett hörn. Jag skulle nog dela upp problemet lite. Desto fler radiatorer i samma rum eller rumsdelar så skulle jag nog satsa på helt passiva element utan reglering och centrala styra den zonen och kanske ta med sovrum på samma plan.
Enstaka element i små rum , element med termostat satt på +18
 
Andreas Lundgren Andreas Lundgren skrev:
Det är väldigt stor skillnad på de gamla bimetall-termostater som vi har och moderna termostater. Mest förmågan att simulera en tröghet som jag beskrev i inlägget. Jag bor i Skåne, så det är inte omöjligt att komma upp i 20% besparing på bara dag- och nattsänkning. Man har gjort tester på Nobö som visar upp till 30%, men de är förstås inte oberoende eftersom de har ett intresse i att visa på hur bra det är. Och med en luft/luft-värmepump blir besparingen mindre eftersom den redan sparar en del (Den har ju inte faktor 1:1, så besparingen blir inte heller 1:1)

Sen kan man dessutom spara mer i att hålla en jämnare temperatur. Om alla element har samma bör-värde så värmer de mer jämnt och man blir av med värme-spikar som är kostsamma. Det är väldigt svårt att få samma bör-värde med en analog ratt, speciellt om den är från 1970-talet. :) (Men här är besparingen betydligt mindre än dag/natt-sänkning, det handlar mest om komfort.)
Du är helt ute i fantasiernas värld. All direkt elvärme har100% verkningsgrad och i ett stenhus gör nattsänkning knappast någon nytta. Värmespikar är inte kostsamma i ett värmetrögt hus.
Behåll de element du har och sluta tro på tokerier.
Du vill ju inte veta av de goda du fått i tråden och då finns ju faktiskt inte mycket att diskutera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.