Jag har ju vattenburet system så tempen lär stiga sakta och vill inte ha kallt på natten heller men det är klart 1 grad kan jag säkert sänka men vad gör det på en årsförbrukning på 10000 kwh totalt?
 
smurfen72 skrev:
Jag har ju vattenburet system så tempen lär stiga sakta och vill inte ha kallt på natten heller men det är klart 1 grad kan jag säkert sänka men vad gör det på en årsförbrukning på 10000 kwh totalt?
Ca 5% minskad energiförbrukning per grad brukar man räkna. Så om du sänker 1 grad under 8 timmar så blir det drygt 1,5%, alltså 160 kwh. Inte så lönt kanske om jag räknat rätt. :)
 
Framförallt inte därför att 10000kwh är med hh el och jag har vp med lite bättre cop än direkt el även om cop sjunker en del vid högre framledning som det innebär att ta igen värmetappet. Men största anledningen är att jag gillar drygt 21 grader oavsett dag eller natt.
 
Redigerat:
Andreas Lundgren skrev:
Jag är inte riktigt med på vad du menar. Vi vi tänker att en termostat är något som läser av är-värdet och styr strömmen till en radiator, så talar man sällan om central termostat eftersom man gärna mäter temperaturen (är-värdet) lokalt i varje rum eller under varje radiator. Sen kan man ha en centralenhet som skickar ut bör-värdet, vilken temperatur man vill ha. Nackdelen här är att du får samma önskad temperatur (bör-värde) i varje rum om du inte har en lite mer avancerad central. Tego har centralenhet för bör-värde som kan kompletteras med rumsenheter för lokala bör-värden. Nackdelen är att om du vill ha nattsänkning men individuella dag-temperaturer i olika rum, så måste du ha en rumsenhet för varje rum, även rum med bara en radiator.

När du säger "lägsta temp/natt/bortrest sköts av en central termostat.", menar du en temperaturkännare som ger är-värdet, eller en central som beroende på klockan skickar ut bör-värde till samtliga radiatorer?

Man vill helst inte heller ha något som skarpt slår på och av strömmen, utan utnyttja nyare mer intelligent termostater som pulsar ut ström för att få jämnare värmekurva.
Du har inte förstått min beskrivning. Mina element med termostat på elementen styr hur varmt det är i olika rum. Du kan ha ett med intelligent termostat och utan nattsänkning.

Kort och gott räcker det med klocka som bryter/slår på strömmen till elementen enligt ett dygns/veckoprogram. Sedan behövs en central temperaturkännare/nattsänkning som ska slå på strömmen när det blir för kallt i huset. Sedan är mitt lite mer avancerat då veckouret slutade fungera.
 
Redigerat:
'Såg att du har varit in i en liknande tråd. Läs elmonts svar hur man bygger upp det med kontaktorer. Det är typ så jag har det. Fast jag har bara en central termostat.

"Är det underhållsvärme du vill ha så är det enkelt att sätta en eller en par kontaktorer som styrs av termostat. När man vill ha den lägre temperaturen får helt enkelt rumstermostaten styra och när man sedan vill ha komforttemperatur får elementens termostater styra. Det är en enkel och rätt billig lösning och vill man styra sänkning/komfort med tex GSM så är det inga problem."
 
Kan berätta att vi lät installera Nobös radiatorer och hub system i vår sommarstuga i vintras och jag är supernöjd med hur det fungerar. Det var vår elektriker som tyckte att vi skulle ha det.
Systemet fungerar perfekt med natt och dagsänkning samt bortasänkning till 7 grader. Jag har satt flera temperaturkännare i respektive hus vilket gör att man får bra koll på de olika zonerna (husen) så man kan ha olika temperatur i resp hus.

För att säkerställa att systemet reagerar när jag justerar via appen hemifrån har jag installerat Eliq på elmätaren. Eliqen talar om direkt att exv en höjning resp sänkning på radiatorerna går igång.

Mvh Erik
 
  • Gilla
slurppe99 och 1 till
  • Laddar…
Andreas Lundgren skrev:
Just det här finesserna har jag aldrig förstått vitsen av, kanske har jag missat något? Vi har förvisso forcerad ventilation så behovet av att vädra kanske är större än i andra hus. Men på vintern kanske vi vädrar 20 minuter i månaden... Känns inte lönt att hålla 20 magnetkontakter (1 per fönster) uppdaterade med batteri för det.
Håller med om att det inte är befogat på alla fönster. Men på exempelvis altandörren som man kanske ställer på glänt en höstkväll för man har lite extra folk hemma. Är ju onödigt att radiatorn brassar på bara för att den får kalldrag. Hände mig ganska ofta i förra huset.
 
  • Gilla
Andreas Lundgren
  • Laddar…
Andreas Lundgren skrev:
.

Är det stor skillnad på radiatorer med frontutsläpp och radiatorer utan? I hur värmen i rummet upplevs, hur varm fronten blir, hur krukväxterna i fönstret mår etc? De utan fronsutsläpp är definitivt snyggare...
Jag håller med om att de utan frontgaller är snyggare. Du har en bra värmespridning från båda men värmen kommer att gå rakt upp på det utan. Det med frontutsläpp skonar krukväxterna något men tror inte det är en enorm skillnad. De bör bli lika varma på frontplåten, men vid normal drift är det inte varmare än ljummet. Det är vid tillslag eller skifte mellan natt/dag som plåten kan bli lite het. Men det är en av styrkorna hos elpaneler att de kan snabbt kan bli varma eller kalla beroende på vad som förväntas av dem.
 
  • Gilla
Andreas Lundgren
  • Laddar…
Ni har inte funderat på att stänga av elementen just där. Det finns oftast en knapp på dem.
Tänkte på där man öppnar fönster eller dörrar. Varför ska man köpa något man inte behöver.
Det gör jag aldrig när jag besöker olika "gubbdagis. Det råkar bara komma med en kasse med olika saker.
 
Redigerat:
  • Gilla
Karlsson52
  • Laddar…
slurppe99 skrev:
Ni har inte funderat på att stänga av elementen just där. Det finns oftast en knapp på dem.
Tänkte på där man öppnar fönster eller dörrar. Varför ska man köpa något man inte behöver.
Det gör jag aldrig när jag besöker olika "gubbdagis. Det råkar bara komma med en kasse med olika saker.
Jag är väl lite lat och tankspridd så det brukade vara så att man upptäckte att elementet var skållhett efter ett tag. Stängde av det, för att sitta och frysa dagen efter tills man kom ihåg att det var avstängt.
 
Lagom när jag i stort sätt bestämt mig för Nobö, så inser jag att de är nästan dubbelt så dyra som Adax. 14 radiatorer som används några månader varje vinter blir 12'000 kr dyrare om jag kör Nobö (med termostat för framtida central styrning) istället för Adax... :x
 
smurfen72 skrev:
Framförallt inte därför att 10000kwh är med hh el och jag har vp med lite bättre cop än direkt el även om cop sjunker en del vid högre framledning som det innebär att ta igen värmetappet. Men största anledningen är att jag gillar drygt 21 grader oavsett dag eller natt.
Här var en undersökning som jag letade efter:
http://www.gelnet.se/index.php?sida=nobo&visa=start&id=2

Den beskriver ju förvisso inte ditt system som är vattenburet, och Nobö tillverkar ju själva styrutrustning för nattsänkning så den är inte särskillt objektiv heller. Men, men.
 
Hej! Nu har det gått några år. Jag är i samma situation just nu och är nyfiken på vilken lösning du kom fram till. Jag har också kikat på LVI, Nobö och Adax.
 
  • Gilla
preben89 och 1 till
  • Laddar…
Jag kan ju inte jämföra dem, men är nöjd med Adax. De ger en bra värme utan toppar och dalar. Delen som stimulerar trögheten i oljefyllda radiatorer fungerar mycket bra.

Enda minuset är att (eftersom vi bryter strömmen till dem helt över sommaren) så måste dag- och nattsänkning programmeras om varje vinter. Det går rätt fort, mindre än en halv minut per radiator. Men det måste göras den tiden som dagssänkningen och nattsänkningen ska börja, så man får ta en sen kväll och en sen morgon till jobb varje år.
 
  • Gilla
Okänd
  • Laddar…
Valde ni samma effekt på de nya radiatorerna som de gamla eller gick ni ner i effekt? Vi har även L-L värmepump som inte fanns när huset byggdes så jag tänker att man i teorin borde gå ner lite i effekt på de nya radiatorerna. Å andra sidan kommer vi nu ha fyra nya friskluftsventiler som kommer kräva lite mer uppvärmning vintertid. Hur resonerade ni?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.