M Myckling skrev:
Jag har inga problem med att betala en femhundring för att själv slippa vingla omkring på taket, skaffa och förvara utrustning, lära mig sota på rätt sätt etc. Möjligen kunde jag önska lite längre framförhållning på tidsbokningen som dimper ner några dagar innan. Men har inte haft problem med att ändra tid eller be sotaren komma tidigt eller sent inom angivet intervall. De brukar anpassa sig.
Då har du tur som har en bra sotare. Sotaren som är här är inte bra. Rökkanelerna kan vars full med sot sen han har varit hit, nu har han bara varit en gång till mig, sen den gången så sotar jag själv. Lyckades till sist få att dom tog bort mig ur dras system, men dom verkade vars lite ovillig att göra det. Men med lite lögner så gick det.
 
R Rkarlsson skrev:
Jag betalar mer än gärna 410 kr om året för att sotaren skall komma och dra sitt snöre i mina pipor en gång om året för att slippa klättra upp på taket.
Är väldigt höjdrädd, speciellt på en sån jävla stege på taket med min maskulina kropp som gör att en alustege känns som hallonsnören.
Jag kommer alltså bara upp till hängrännorna sen klarar jag inte av att hoppa upp på takstegen :O

Amen to that, fast du verkar kunna ta dig högre än mig iaf. Själv vågar jag knappt stå på en stol :D
Betalar gladerligen dom pengarna flera gånger om för att slippa klättra på taket.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
L Lucif3r skrev:
Amen to that, fast du verkar kunna ta dig högre än mig iaf. Själv vågar jag knappt stå på en stol :D
Betalar gladerligen dom pengarna flera gånger om för att slippa klättra på taket.
Haha jag kan säga att jag bokstavligen kryper upp på stegen. Ser rätt roligt ut då hela kroppen glider längs med stegen.
Vi bytte fönster för någon helg sedan och hade en lite ställning som var i ungefär brösthöjd. 2 ben stod på kullersten 2 på platt sten.
Mina ben darrade som fan när vi skulle ha upp fönstret och vi stod 3 st på ställningen, då den gungade och hade sig. Vi var 2 som lyfte och min gamle far som styrde in i hålet.
Det är tur det är långt till nästa höst då vi ska beskära resten av mina träd med skylift :O
 
  • Gilla
Lucif3r och 1 till
  • Laddar…
Man är väl rätt olika med det där med höjder.
Själv älskar jag att vara på taken, så högt upp som möjligt. Här stod jag på nocken i våras vid vårt andra takbyte och filmade en kort panorama. Nej, jag byter inte tak två gånger för att få vara där uppe, det första taket som byttes var det röda tegeltaket.

 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
En av de plåtslagare vi anlitade för vårt husbygge var mycket anlitad för att byta pch laga koppartak på gamla kyrkor i Stockholm. DÄR kan man prata om höga och branta tak!! Själv är jag höjdrädd, klättrar aldrig på stegar.
 
  • Gilla
Lucif3r och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår frustrationen över dessa brev, framförallt om man inte längre eldar eller sotar själv. Själv blir jag dock glad varje gång papper från sotaren dyker upp med posten och råkade ut för samma sak fast tvärt om. Hos oss har de alltid kommit i oktober inför kamineldningssäsongen, men när jag ärvde huset så dök det aldrig upp något brev. Ringde då lite upprörd till sotaren och undrade varför vi inte hade blivit inbokade på den vanliga rundan och fick då veta att vi endast behövde sota vart tredje år och det var samma intervall med brandskyddskontrollen så de sa att de kommer bara vart tredje år och gör båda sakerna samtidigt. Tyckte att det kändes dumt att inte sota inför varje eldningssäsong och fick då veta att jag kunde lägga in sotning med ett års intervall om jag ville och det ville jag så nu kommer de i oktober varje år.
4-6 veckor innan besäket skickar de ut ett papper med en tid och 2 dagar innan besöker skickar de även ett sms så man har drygt 24 timmar på sig att avboka även om man av någon anledning inte har fått pappret.

Värre är det med Landstingsvården där jag bor, de skickar ut smspåminnelse 23 timmar 50 minuter innan bokat besök med texten "observera att besök avbokade senare än 24 timmar innan debiteras". Hur tänkte de där?!:devilish:
 
H hjulia skrev:
de skickar ut smspåminnelse 23 timmar 50 minuter innan bokat besök med texten "observera att besök avbokade senare än 24 timmar innan debiteras". Hur tänkte de där?!:devilish:
De tänkte väl helt rätt om de nu vill säkerställa intäkterna. :rolleyes:
 
Alfredo Alfredo skrev:
De tänkte väl helt rätt om de nu vill säkerställa intäkterna. :rolleyes:
Ja, jag har funderat på att ställa den frågan till dem om det är därför. Som det är nu vore det vettigare att det stod "Observera att avbokat/uteblivet besök debiteras"
En gång fick jag faktiskt smset 23 t 59 min innan besöket och blev väldigt förvånad över att de nästan hade skickat ut det i tid för en gång skull.... :devilish::mad:
 
kisumisu
H hjulia skrev:
Jag förstår frustrationen över dessa brev, framförallt om man inte längre eldar eller sotar själv. Själv blir jag dock glad varje gång papper från sotaren dyker upp med posten och råkade ut för samma sak fast tvärt om. Hos oss har de alltid kommit i oktober inför kamineldningssäsongen, men när jag ärvde huset så dök det aldrig upp något brev. Ringde då lite upprörd till sotaren och undrade varför vi inte hade blivit inbokade på den vanliga rundan och fick då veta att vi endast behövde sota vart tredje år och det var samma intervall med brandskyddskontrollen så de sa att de kommer bara vart tredje år och gör båda sakerna samtidigt. Tyckte att det kändes dumt att inte sota inför varje eldningssäsong och fick då veta att jag kunde lägga in sotning med ett års intervall om jag ville och det ville jag så nu kommer de i oktober varje år.
4-6 veckor innan besäket skickar de ut ett papper med en tid och 2 dagar innan besöker skickar de även ett sms så man har drygt 24 timmar på sig att avboka även om man av någon anledning inte har fått pappret.

Värre är det med Landstingsvården där jag bor, de skickar ut smspåminnelse 23 timmar 50 minuter innan bokat besök med texten "observera att besök avbokade senare än 24 timmar innan debiteras". Hur tänkte de där?!:devilish:
Vad märkligt att bara var tredje år.

Vi hade förut vedpanna och den skulle sotas 3 gånger per år!!

När vi flyttade till ett annat hus med bakugn så blev det plötsligt 1 gång år.
Frågasatte och fick svaret att i en panna eldar man mer.

Nog eldar jag nästan dagligen bakugnen, beroende lite på hur kallt ute. Enda undantaget är sommaren 2-3 månader. Så blir ingen stor skillnad. Men folk kanske bara myseldar varannan vecka i dessa?!

Ett år hade dom ej möjlighet sota så blev 2år emellan och det var mycket sot.

Är själv också tacksam över sotningen och förstår inte varför så många griniga att en smutsig sotare kommer in.
När vi flyttade till det här huset så pustade sotaren nästan ut när han såg de förra ej bodde kvar. Hade tydligen varit väldigt griniga och jobbiga. Sedan läser man även i den här tråden folk som tycker det jobbigt.

Känner även folk som inte alls har sotning på t ex sommarstugan där dom har vedeldad bastu och kamin. Hur dom fått det så förstår jag inte då det är lag.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Vad märkligt att bara var tredje år.
Vi har bara en kamin för stödvärme/myseldning så det är därför det bara är krav på var tredje år. Tycker dock att det känns tryggare för mig att veta att allt är okej inför varje vinter när kaminen stått oanvänd i nästan ett halvår och jag hade glatt betalat 2-3000 kr för detta om det hade behövts.
Nu är kaminen brandskyddskontrollerad tre gånger på 3 år plus en sotning och då var ena kontrollen en utökad kontroll så vi kan garanterat vara säkra på att den inte är någon brandfara

Tror vi gör av med kanske 4 kbm staplad ved och då eldar vi 1-2 laddningar i kaminen per dag. Huset jag växte upp i hade vedeldning för både vatten och värme så på vintern kunde det gå nästan 1 kbm/vecka när det var som kallast och då eldade vi 3-4 regäla laddningar per dag. Så för oss är det stor skillnad i mängd eldad ved även om vi många gånger eldar lika många gånger per dag.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Vad märkligt att bara var tredje år.

Vi hade förut vedpanna och den skulle sotas 3 gånger per år!!

När vi flyttade till ett annat hus med bakugn så blev det plötsligt 1 gång år.
Frågasatte och fick svaret att i en panna eldar man mer.

Nog eldar jag nästan dagligen bakugnen, beroende lite på hur kallt ute. Enda undantaget är sommaren 2-3 månader. Så blir ingen stor skillnad. Men folk kanske bara myseldar varannan vecka i dessa?!

Ett år hade dom ej möjlighet sota så blev 2år emellan och det var mycket sot.

Är själv också tacksam över sotningen och förstår inte varför så många griniga att en smutsig sotare kommer in.
När vi flyttade till det här huset så pustade sotaren nästan ut när han såg de förra ej bodde kvar. Hade tydligen varit väldigt griniga och jobbiga. Sedan läser man även i den här tråden folk som tycker det jobbigt.

Känner även folk som inte alls har sotning på t ex sommarstugan där dom har vedeldad bastu och kamin. Hur dom fått det så förstår jag inte då det är lag.
Jag vill inte ha sotere på grund av två anledningar.

Den första är att jag bara har haft tillfälliga lösningar, två olika kaminer på 4 år, för jag renoverar, och då ska dom komma och besikta der bsra för jag ska elda i den i kanske 2 år.

Och den andra anledningen är att sotaren här är slarvig, det ska gå så fort som möjligt så efter han har sotar så måste jag ändå sota själv. Grannarna har samma problem, samma sotare.

När jag flyttade in hit så besiktade sotaren murstocken och godkänd den. Ändå var det en böj i murstocken före vedspisen som var full mer sot så det blev dåligt drag så att det rök in nästan hela tiden. Märkte det när jag rev bort den.

Sen kan det idag vara svårt att få en gammal kamin godkänd, så jag kommer aldrig att ta hit sotaren för att han ska dömma ut min kaminen fast den är som ny fast ända över 100år.

Blev mer än 2 anledningar
 
kisumisu
H hjulia skrev:
Vi har bara en kamin för stödvärme/myseldning så det är därför det bara är krav på var tredje år. Tycker dock att det känns tryggare för mig att veta att allt är okej inför varje vinter när kaminen stått oanvänd i nästan ett halvår och jag hade glatt betalat 2-3000 kr för detta om det hade behövts.
Nu är kaminen brandskyddskontrollerad tre gånger på 3 år plus en sotning och då var ena kontrollen en utökad kontroll så vi kan garanterat vara säkra på att den inte är någon brandfara

Tror vi gör av med kanske 4 kbm staplad ved och då eldar vi 1-2 laddningar i kaminen per dag. Huset jag växte upp i hade vedeldning för både vatten och värme så på vintern kunde det gå nästan 1 kbm/vecka när det var som kallast och då eldade vi 3-4 regäla laddningar per dag. Så för oss är det stor skillnad i mängd eldad ved även om vi många gånger eldar lika många gånger per dag.
Så sant.

Dock går det för mig ca 10-12kbm per år aldrig faktist räknat helt punkt o pricka vad det går. Men bor själv i Norrland och direkt el åker på först när det är ca -20. För då räcker inte bakugnen. Så för mig är det huvudvärmekällan även om det kanske på papper står elvärme.

Visst gick det mer med pannan då man även sommartid eldade för att få varmvatten. Samtidigt hade man i min panna el som backup. Så teoretiskt hade man ju kunnat även bara myselda i den med.

Nåja 1 gång per år räcker.
 
kisumisu
Bjor Bjor skrev:
Jag vill inte ha sotere på grund av två anledningar.

Den första är att jag bara har haft tillfälliga lösningar, två olika kaminer på 4 år, för jag renoverar, och då ska dom komma och besikta der bsra för jag ska elda i den i kanske 2 år.

Och den andra anledningen är att sotaren här är slarvig, det ska gå så fort som möjligt så efter han har sotar så måste jag ändå sota själv. Grannarna har samma problem, samma sotare.

När jag flyttade in hit så besiktade sotaren murstocken och godkänd den. Ändå var det en böj i murstocken före vedspisen som var full mer sot så det blev dåligt drag så att det rök in nästan hela tiden. Märkte det när jag rev bort den.

Sen kan det idag vara svårt att få en gammal kamin godkänd, så jag kommer aldrig att ta hit sotaren för att han ska dömma ut min kaminen fast den är som ny fast ända över 100år.

Blev mer än 2 anledningar
Då förstår man ju och jag förstår ju att det helt galet sota något som man inte använder.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Är själv också tacksam över sotningen och förstår inte varför så många griniga att en smutsig sotare kommer in.
Håller med. Vår sotare är riktigt bra och tänkte tom ta av sig skorna nu i januari när han skulle gå fem steg från hallen till kaminen, vilket jag tyckte var onödigt. Men han envisades trots att jag sa att vi just då sprang in och ut med motorsågskängor flera gånger per dag. Sen dammsuger han väldigt noga efter sig vilket jag inte heller tyckte att han behövde, men han envisades med det med. Nu i januari gick han dessutom ner med kamera och jag tittade på så jg såg att det verkligen var helt rent och fint i skorstenen. Så jag har verkligen en sotare som tar sitt jobb på allvar och har absolut inget att klaga på. Dessutom åkte han från andra änden av länet för att vi skulle få skorstenen kontrollerad dagen efter Alfrida och det utan extra kostnad :D
Hade han däremot betett sig som flera här beskriver så hade jag ringt upp chefen och undrat vad jag har betalat för då de inte har utfört jobbet korrekt
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Hemmakatten
Ni som inte är nöjda med era sotare. Ni vet väl att man kan anlita vilket sotningsdistrikt som helst. Givetvis kostar det mer och även resekostnader kan tillkomma, men valet finns.

När vi byggde vårt hus fick vi rekommendationer på en mycket duktig och engagerad skorstensfejarmästare från ett närliggande distrikt. Han kom och nybesiktigade våra fyra olika eldstäder, en vattenmantlad pelletskamin för golvvärme och tappvatten, en murad öppen spis för mysbrasor, en murad öppen spis med insats för uppvärmning och en vedeldad bastuugn. Alla blev godkända. Han till och med berömde våra tre eldstäder med tillhörande skorstenar och sa att det är sällan man idag murar dubbelmantlade spisar och skorstenar, kallade de för spisarnas Rolls Royce. Blev förstås glada och betalade hans faktura utan att knota.

Sotarna från vårt sotningsdistrikt kom ett par år, men sedan sotade vi själva (väldigt lätt, låglutande tak, enplanshus).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.