Brandbelastningen (möjlig effektutveckling av material i utrymmet) är irrelevant för behovet av brandvarnare i bostad. Jag skulle vilja säga att så länge du håller dig till en brandvarnare per rum och möjligen någon extra i riktigt stora rum så är det inom det rimliga och förståndiga spannet. Har du väl kommit dit men känner att du vill bättra på systemet ytterligare skulle jag börja titta på en spisvakt.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Magnus E K
Och nästa steg är att bygga huset och inredningen helt i obrännbara material. Lättbetongstomme, klinkergolv, betongtak, glasbord, gardiner vävda av asbestfibrer etc.
 
  • Gilla
Tungbetong
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag har inget jättestort hus men ingen direkt öppen planlösning och jag har 10 brandv. Läser ibland om villabränder där folk inte haft brandvarnare, är det mig eller dom det är fel på? Är det overkill med 10st? Har även 2 brandfiltar och 6 brandsläckare, är jag onormal?
Oj det låter lite mycket? Själv har jag bara 9st och 6 brandsläckare och 2 brandfiltar och det är helt sant. Självklart ska man ha det som känns tryggt och kan man rädda hus och liv så är det väl jättebra att ha fler än färre?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
S
MrJay MrJay skrev:
2st Nest Protect, en i köket och en i hallen mellan barnens rum. Fått byta batteri på den batteridrivna nu efter ca. 4 år, den sa till i god tid (veckor innan) batteri var på kritisk nivå. Bättre smarta brandvarnare får man leta efter.

[bild]
har den batterier är den inte spec smart ;)
 
Enplans lättbetonghus, totalt ca 260 kvm inklusive garage och förråd.
10 brandvarnare kopplade till hemlarmet:
Sovrum
Gästrum
Barnrum
Barnrum
Barnens lekrum
Vardagsrum
Kök
Tvättstuga
Garage
Pannrum/förråd

Brandsläckare och brandfilt finns, men jag borde komplettera med i alla fall två släckare och en filt till. Ska dessutom köra en övning med familjen så att alla vet var de ska ta vägen om något händer. Återsamlingsplats känns vettigt.
Bra tråd! Triggar prepper-nerven :)
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
MrJay
S SueCia skrev:
har den batterier är den inte spec smart ;)
Hade du läst inlägget noggrant hade du förstått att den andra går på 220V. ;)

Man kan inte dra el överallt samt med "smart" syftar jag knappast till batterihanteringen... Se klippet.

 
J
Nu skäms man lite när man läser denna tråden.
Har bara en kvar sen vi renoverade. Beställde nya för någon månad sen men kom nu på att de aldrig dykt upp.
Har, eller hade, en i hallen mellan alla sovrum, kök och källartrappa, en i tvättstugan i källar, en i gillestugan i källaren samt en i uterummet.

Men i uterummet har jag problem med optiska varnare på vintern. Öppnar jag dörren mellan vardagsrum och uterum tjuter det efter en lite stund.
Någon som har tips på en bra temperaturdeckare att ha där istället?
 
@JeLö vad har du för system idag?
 
J
Demmpa Demmpa skrev:
@JeLö vad har du för system idag?
Har haft helt vanliga 100:- optiska brandvarnare tidigare. De flesta från kidde. Men ett par åkte i golvet några gånger när vi renoverade och en är gammal nog att bytas ut.

Min hustru vill ha sammankopplade. Jag hade innan vi flyttade ihop nexa och blev knäpp på dom. Trots en hel hög med batterier i dom varade dom inte ens ett år. När man sen skulle byta var det alltid klödd med synkningen. Skulle det råka bli falsklarm var man tvungen att trycka på den som hade utlöst larmet. Har högt i tak och når inte utan pall. Har man då 6stycken och inte vet vilken det är som satt igång de andra blir man snabbt knäpp på det.
Ska jag koppla det till inbrottslarmet måste det vara trådbundet, och då får jag inte till det i källare och garage med kabeldragningen (stenhus)

Kikat lite på det paketet if säljer, blandat med rökdeckare och värmedeckare. Men saftigt pris när man precis lagt alla sparslantar på renovering.
Vill därför ha tips ifall det finns en enskild värme/temperaturdeckare som ett billigare alternativ.
 
På jobbet hade vi två rökdetektorer (4301 från Panasonic) ute i en ”carport”/”öppet garage” (där ena sidan är öppen), två dagar per år så löste ena/bägge ut pga tjock dimma, senare byttes dessa ut mot två värmedetektorer.

En optisk rökdetektor känner av även vattenånga.

Beroende på vad du väljer för system så går det att göra olika ”work aurond”.
 
Demmpa Demmpa skrev:
två brandfiltar (köket uppe & kaminen i gillestugan), fyra brandsläckare varav tre pulver, hall uppe, hall nere & källarförrådet mot garaget samt en liten kolsyresläckare (i köket) [länk] (svensk uppfinning) laddad med aga’s kolsyrepatron för ”sodastream”.
[bild]
Den där firemill verkar ju toppen! Jag tror att det får bli nästa komplettering till brandskyddet hemma.
 
Ja, den har sina fördelar jämfört med andra släckare. Perfekt att ha ”nära till hands” när man tex flamberar, har ljus tända, mm då man oftast är inom synhåll om det skulle börja brinna där det inte ska brinna.

Efter att man använt den så sätter man i en ny tub å flyttar över den använda till kolsyremaskinen å tar slut på den.
 
engs
MrJay MrJay skrev:
2st Nest Protect, en i köket och en i hallen mellan barnens rum. Fått byta batteri på den batteridrivna nu efter ca. 4 år, den sa till i god tid (veckor innan) batteri var på kritisk nivå. Bättre smarta brandvarnare får man leta efter.

[bild]
Synd de stängt ner API så externa system inte längre kan kommunicera med dessa bara, i mitt fall Homey.

On Topic: Har... fyra brandvarnare tror jag, fem kanske, blev osäker på om det sitter en i gästrummet också.
Men det är nog dags för byte av samtliga, är väl 10 år de rekommenderar?
 
Vi har en brandvarnare i hallen på entrévåningen. Finns en brandsläckare i källaren och en vattenslang i garaget. 300 kvm hus, 1,5 plan plus källare.
 
hsd
6 brandvarnare
6 eldsläckare
Samt släckare i garage å förråd (fristående)
Fick även tag på riktig brandslang mrn har inte grejat uttag för den...
Utrymmningsstege i övervåning har väl alla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.