Det heter även KRYPgrund inte krympgrund. Förhoppningsvis krymper inte grunden utan man kan krypa under ;)
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Blir trä blött ruttnar det, det gör inte betong.
 
V Vincent71 skrev:
Hej

Korrekt, jag är inte en amatör, jag är bara en nybörjare. För min kännedom, varför kan man inte ansluta tätskikt korrekt om det är remaljerat? mvh Vincent
Tätskikt skall anslutas till en brunn som är typgodkänd efter 1992. Ttäskiktet skall klämmas fast mot insidan av brunnen med en klämring.

Byter du inte brunnen mot en som är typgodkänd, så har du för det första en stor risk för vattenskada, men försäkringsbolaget kommer inte att ersätta om du får en skada. Säljer du huset så kommer köparen inte att vilja betala fulltpris efter en besiktning.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Tätskikt skall anslutas till en brunn som är typgodkänd efter 1992. Ttäskiktet skall klämmas fast mot insidan av brunnen med en klämring.

Byter du inte brunnen mot en som är typgodkänd, så har du för det första en stor risk för vattenskada, men försäkringsbolaget kommer inte att ersätta om du får en skada. Säljer du huset så kommer köparen inte att vilja betala fulltpris efter en besiktning.
Tack alla för kommentarerna! Det är förmodligen korrekt att ett försäkringsbolag ska ha svårt att ge en ersättning om jag får en skada. Men, badrummet är på bottenplan, underlaget är en betongbjälklag som sitter ovanpå en krypgrund - huset är då byggt på plintar, golvbrunnen sitter minst 30 cm från väggarna, och jag ska lägga klinker. Därutöver golvvärme ska ta bort fuktighet om det skulle finnas. Tätskikten ska finnas. Då undrar jag verkligen vilken sort skada, ska jag kunna få ? Tack i förhand för allas funderingar mvh Vincent
 
Man kan ju inte ansluta tätskiktet i en gammal brunn så hur ska man då göra... trolla :thinking:;)

Det finns ju regler av en viss anledning. ;)
 
Jag tror den största faran du utsätter dig för att du får en brunn med dålig funktion. Nu ser jag inte för all smuts som ligger i brunnen på bilderna, men det ser inte ut som om den har ett löstagbart vattenlås. Detta innebär att du kommer få svårt att rensa bort smuts vilket leder till dålig lukt/stopp. Den andra risken är ju att du får göra om allt som du gör nu innan badrummet behöver renoveras för att inte brunnen fungera längre.
Är det ett gammalt badrum? Brunnen ser mer ut som en brunn som brukar sitta i andra utrymmen.
 
  • Gilla
Vincent71
  • Laddar…
T topmount skrev:
Jag tror den största faran du utsätter dig för att du får en brunn med dålig funktion. Nu ser jag inte för all smuts som ligger i brunnen på bilderna, men det ser inte ut som om den har ett löstagbart vattenlås. Detta innebär att du kommer få svårt att rensa bort smuts vilket leder till dålig lukt/stopp. Den andra risken är ju att du får göra om allt som du gör nu innan badrummet behöver renoveras för att inte brunnen fungera längre.
Är det ett gammalt badrum? Brunnen ser mer ut som en brunn som brukar sitta i andra utrymmen.
T topmount skrev:
Jag tror den största faran du utsätter dig för att du får en brunn med dålig funktion. Nu ser jag inte för all smuts som ligger i brunnen på bilderna, men det ser inte ut som om den har ett löstagbart vattenlås. Detta innebär att du kommer få svårt att rensa bort smuts vilket leder till dålig lukt/stopp. Den andra risken är ju att du får göra om allt som du gör nu innan badrummet behöver renoveras för att inte brunnen fungera längre.
Är det ett gammalt badrum? Brunnen ser mer ut som en brunn som brukar sitta i andra utrymmen.
Tack för svaret! Rummet är faktiskt en tidigare badrum där avloppet har fungerat utmärkt. jag ska lägga en slags skydd (nät eller pungsvattenlås i brunnen.
 
Fungerar är en sak...

Det finns mycket som fungerar men som inte är rätt ändå...

Men lycka till då med din hittepålösning för du verkar ju ändå inte ha intresse i att ta till dig information om hur man ska göra.

Byter du inte brunnen kan du lika gärna skita i tätskikt så sparar du de pengarna också.
 
  • Gilla
freak och 2 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Fungerar är en sak...

Det finns mycket som fungerar men som inte är rätt ändå...

Men lycka till då med din hittepålösning för du verkar ju ändå inte ha intresse i att ta till dig information om hur man ska göra.

Byter du inte brunnen kan du lika gärna skita i tätskikt så sparar du de pengarna också.
Det verkar lite extremt, kanske?
 
Följer denna tråd, måste se resultatet, jag kan inte på något sätt se hur du ska kunna få till en bra fungerande lösning när det ser ut som du börjat i helt fel ände.
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår inte varför du vänder dig hit överhuvudtaget TS? Säg att betongen börjar suga fukt runt brunnen, vad tror du händer då? Fundera lite på om det finns någon risk. Finns det några väggar med organiskt material?

Kan även tillägga att golvbrunnen sannolikt är en främmande ledande del som möjligen ska förses med kompletterande skyddsutjämning om den är utförd i metall. Det kan man normalt bortse från då dagens brunnar är utförda i plast. I ditt fall kan man dock ta sig en funderare på konsekvenserna av ett elfel i eller utanför din fastighet.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Min stilla undran här är.
Varför byter man inte brunnen när man ändå renoverar? Det blir ju tråkigt om brunnen kanske börjar jävlas om 5 år för att du ville spara en tusenlapp och en dags jobb för att inte byta ut den.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
V Vincent71 skrev:
Tätskikten ska finnas. Då undrar jag verkligen vilken sort skada, ska jag kunna få ?
Alla tätskikt, både våtrumsmatta likväl som tätskikt som ska sitta under klinker/kakel för man ner längs brunnens kanter och sen pressar man ner en klämring som gör att det blir en helt vattentät anslutning mellan brunn och tätskikt.

Men gjutjärnsbrunnar har inte den minsta antydan till sådan konstruktion. De brunnarna var mest avsedda för att sitta i helt råa betonggolv i garage, industri osv. Och i de fall man det gällde kaklade utrymmen så la man väl på ett lager med tjära som skulle hålla lite halvhyfsat tätt.

Men idag har vi helt andra konstruktionsprinciper, så det är anledningen till att alla gamla brunnar, som inte kan klämma fast ett tätskikt, måste bytas. Oavsett om det är plast eller gjutjärnsbrunn.

Här ser du lite exempel på hur det fungerar, antingen är det en brunnsmanschett (klinker) eller en våtrumsmatta, som kläms ner i brunnen.
page_13.jpg

Högerklicka på bilden - öppna i ny flik - för att få den förstorad.
 
  • Gilla
Vincent71 och 2 till
  • Laddar…
G ekaa88 skrev:
Blir man inte nöjd med svaren man får kan man ju alltid starta en till tråd...

[länk]
Man blir ju bara trött på vissa människor. :dizzy:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.